[AR] Wijken voor druk; mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Wijken voor druk; mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:29

Hallo,

Allereerst alvast sorry als dit topic tóch verkeerd staat, ik twijfelde tussen van nature en hier...maar misschien moet het ook nog wel heel ergens anders :+.

Ik wil mijn jonge pony graag het concept 'wijken voor druk' aanleren. Alleen bedacht ik me laatst, hoe gaat dit dan met mennen? Want ik wil haar later óók graag voor de kar hebben, maar dan moet ze juist tegen de druk in gaan.

Hoe leer je dit aan je paard, schept dit geen verwarring?

Alvast bedankt voor de reacties,

Gerbrich

Dennis

Re: Wijken voor druk; mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:32

Mijn pony's wijken ook netjes voor druk(ben niet met nh bezig, maar pasjes opzij en terug voor lichte druk), maar lopen net zo fijn voor de wagen.

Voor de wagen wil ik dat ze wel fijn aan trekken, maar dat ze ook wijken voor zweepdruk. Die van mij kunnen echt wel een pasje zijwaarts voor zweepdruk. Makkelijk op het rechte stuk als ze wat uit koers raken, maar ook als vervanging van je (binnen) been in een wending.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:07

Maar hebben je pony's daar dan nooit problemen mee gehad? Dat ze eerst wel braaf weken maar nadat je ze had beleerd niet meer, dat ze in verwarring waren? Omdat ze toen ineens juist tegen de druk in moesten gaan?

Ik zou het in ieder geval verwarrend vinden :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:18

Ze gaan niet echt tegen druk in. Als het goed is niet tenminste. De boom/lamoen/burry van de kar moet niet echt heel zwaar zijn om om te zetten.

En inderdaad, met je leidsel, stem en zweep kun je in feite ook druk geven. (Voor de mensen die niet mennen: de zweep is daar zeer, zeer belangrijk voor aanwijzingen, niet per se voor correcties zoals zovaak gedacht wordt)
Zweep tegen schouder aanleggen, of tegen de flank geeft een zeer licht kriebeltje, Maar dat is voor een goed afgericht dier ruim voldoende druk om op te reageren.

Mijn paard wijkt zeer, zeer goed voor druk. Wijzen, of zelfs kijken is meer dan voldoende. (krijg ook vaak te horen dat hij zo uberbraaf is op stal, nooit lomp)
en toch loopt hij gewoon ook voor de kar.
(Niet super dressuurmatig, maar dat is mijn eigen onhandigheid)
Hij loopt ook onder het zadel, ook horse-agility.

Dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Als je het mennen correct en rustig opbouwt, moet het geen enkel probleem zijn.

Dat mennen correct aanleren gaat helaas nogal eens fout. Het is net zo als met onder het zadel beleren: als je nog niet zo lang rijdt, moet je geen paard willen beleren. men je nog niet zo lang, of heb je het voor de leuk wel eens gedaan: Niet beginnen aan het beleren van een paard.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:27

Oké dat verduidelijkt veel Femke_Tweety +:)+, dankjewel!
Uiteraard zoek ik goede begeleiding bij het beleren, no worries ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:39

Ze moeten natuurlijk wel gewoon tegen druk in tegen het borsttuig (of gareel), dat is soms ook hoge druk. Mijn instructeur zegt wel aan dat het ooit even gek is voor een paard dat goed heeft leren wijken voor druk maar de meeste leren snel genoeg trekken. En op andere plekken wel wijken voor druk kan inderdaad ook heel handig zijn met mennen :j .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:53

Wat liedje zegt is dan wel weer waar. Zeker bij het wegtrekken zit er wel druk op het borsttuig.

Maar als je dat rustig opbouwt, mag het geen problemen geven.
Mijn paard weet in ieder geval prima het verschil tussen trekken voor de kar, wenden voor de kar (en dus de burry iets omduwen) en wijken voor druk.

Als ik naar zijn borst wijs, stapt hij terug. Maar een kar vanuit stilstand vooruit trekken, ook in een zware situatie, doet hij prima. (Tikje te fel soms zelfs, als ik eerlijk ben. Maar dat zit ook wel in zijn karakter. Ontzettend werklustige heetkop met vlagen)

Er zijn wel meer dagelijkse dingen waar enige druk bij komt kijken, waar het paard tegenin moet.
Héél simpel en veelvoorkomend voorbeeld: bij een automatische drinkbak moet er met een klein beetje druk op de lepel van de waterbak geduwd worden.
Bij een weidepomp moet er zelsf vaak best wel wat druk gezet worden.
Ik ken paarden die prima het systeem begrijpen van een deur openduwen. Zowel naar de zijkant (schuifdeur) als naar voren (Draaideur zeg maar)
Als een paard schuurt (bijvoorbeeld staart) zoekt hij zelf bewust die druk op...

Ik denk dat er enig verschil zit in druk door de mens opgelegd (dit is als het goed is nooit zware fysieke druk) waarbij de druk direct verdwijnt wanneer het paard de goede keus maakt (Ervandaan wijken) en de druk tegen een voorwerp, waarbij de beloning juist volgt als de druk aangegaan wordt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:59

Paard herkent idd de situatie. Als jij vraag te wijken voor druk zal hij dat gewoon doen als hem dat geleerd is, maar ook er tegen in gaan in andere situaties weten ze prima. Ze zijn niet dom, ze weten echt wel wat wanneer de bedoeling is als je met ze aan het werk bent.

De aller eerste keer voor t sleepje willen ze nog wel eens om de druk heen proberen te lopen, dan staan ze als je vraag te stappen wat aar links en naar rechts te zoeken of ze er omheen kunnen. Beloon je dan als ze wel voorwaarts gaan en herhaal dat een paar keer dan is het vaak goed ook. Later voor de kar voor druk van het lamoen in de wending precies zo.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:09

Oké duidelijk allemaal, dankjulliewel!

Dennis, ik weet natuurlijk dat ze niet dom zijn, maar aangezien je ze het concept aanleert en niet een trucje, vroeg ik me af hoe het dan in dit specifieke geval zat.