Ik heb al de nodige ervaring met longeren o.a van jonge paarden en goed getrainde paarden. Paard waar ik nu mee vastloop is een ruin van 3,5 jaar oud. Is rond sept/okt mee begonnen met inrijden. Nu 2x per week 15 min rijden en 1x per week longeren als afwisseling.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik longeer met een touwtje als bijzet, niet strak maar wel iets druk. Wat lager ingesteld. Met longeren gaat het linksom allemaal goed. Netjes aan de hulpen, buiging en ontspanning. Zodra ik hem naar mij toe haal en dan rechtsom wil dan wil hij niet. Ik krijg niet eens de mogelijkheid om rechts van hem te komen staan. Hij draaid continue mee met mij, kan hem dus ook niet opsluiten tussen zweep en lijn. Wat kan ik hieraan doen of wat doe ik fout?
Ik zou zeggen dat het mogelijk nog iets te moeilijk is voor hem waardoor hij bij het rechtsom longeren in verzet komt. Links is waarschijnlijk zijn korte kant (zie rechtrichten) . Ik zou de bijzet er rechtsom nog even van afhalen en bv ook ter afwisseling en voor de soepelheid gaan werken aan de lange lijnen.is niet moeilijk en erg leuk om te doen. als je met bv een kaptoom longeerd hoef je je paard ook niet echt naar je toe te halen en alles over te zetten en kom je bv makkelijker op de andere hand door enkel van positie te veranderen en doordat je de beweging erin houdt. Ik loop zelf altijd in een wat drijvende houding maar hier zijn voor en tegenstanders voor en is maar net wat jij en je paard afspreken en fijn vinden. En je hebt misschien ook wel inmiddels te maken met opbouw. Jij weet dat rechtsom moeilijk gaat worden, hij merkt je spanning, jij probeert hem te snel af te zijn hij reageerd hierop. Blijv dan even staan breng de rust erin loop samen naast elkaar op de volte vanuit die positie ga je er schuin achter drijf je hem wat naar voren hij stapt dan nu in een kleine volte om je heen en dan langzaam de volte weer vergroten. gewoon met rust en herhaling t is nog maar een peuterpaard
Idd bijzet er even afhalen, eerst maar eens braaf de andere kant op willen. Er is wel wat handigheid voor nodig. Ga eerst eens rustig hem aan de rechterkant aaien, zodat hij jou accepteert aan die kant. Dan prober je hem te laten wijken voor druk, zodat hij om je heen gaat lopen, prober hier goed achter hem te blijven en zo de volte om je heen steeds groter maken, hou het tempo hoog, laat hem desnoods draven.
Nienketje17
Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-14 16:38
Bedankt voor de reacties. Heb er zeker wat aan. Waarschijnlijk dat ik zelf onbewust wat spanning opbouw. Ga gewoon weer terug naar het begin, zonder bijzet. En gewoon eens aan de rechterkant wat aaien en dan niet meteen aan het werk zetten.
Zowiezo weg met die bijzet langs beide kanten zo dwing je je paard in die houding en doen ze dat niet uit zich zelf.Ik zou gaan rechtrichten aan de hand en lang lijnen. Veel overgangen maken en bochten dan vooral aan de kant waar het lichaam slecht plooit
Mijn paard kon linksom prima en rechtsom bleef ze ook direct staan. Zij had een blokkade in haar lendenen en rug. Misschien daar ook eens op laten checken als het probleem blijft? Misschien vastgelegen in de stal of gevallen in de wei en daardoor nu problemen