Spetters waren een terugkerend verschijnsel dit jaar: of het nu rijden was in de stromende regen (zowel trainingen als wedstrijden), opspattend water in de waterbak of zweetdruppeltjes die langs onze hoofden sijpelden tijdens een pittige training. 2014 was een spetterend jaar!

We hebben ontzettend veel meters gemaakt dit jaar om te trainen voor de klasse M dressuur en onze eerste samengestelde menwedstrijd. Daarnaast begonnen we het jaar met een gloednieuwe (lichtere) wagen (foto)! Een superfijne wagen, waar ik flink gebruik van heb gemaakt dit jaar.
1. We begonnen in februari met een indoor vaardigheid met twee parcoursen, die goed waren voor 3 winstpunten.
In het voorjaar hadden we een beetje pech. Eerst liep Sam een griepje op en na een goed herstel verdraaide hij bij zijn eerste wedstrijd (een minimarathon) een spier. Na een goede herstel- en rustperiode hebben we de boel weer opgepakt.
Zijn conditie was dus niet zo goed als ik had gehoopt toen we onze eerste impulsmarathon in Barsingerhorn gingen rijden. Maar aangezien het daar toch niet om de punten gaat en we de SMW gewoon eens wilden meemaken, heb ik rustig aan gedaan en ook mijn stapmomenten gepakt. Door het slechte weer (lees: stromende regen!) werd het wegtraject eruitgehaald, een mazzeltje voor ons, want zo konden we onder deze zware omstandigheden toch finishen (Sam's hartslag was zelfs één van de laagste van de dag door ons rustige tempo)!
2. Barsingerhorn impulsmarathon - Met mijn zus als gelegenheidsgroom voor de vaardigheid en dressuur.

3. Barsingerhorn impulsmarathon - deze waterbak was dus niet als waterbak bedoeld.

4. De focus voor 2014 lag heel erg op trainen. Ik heb bijna geen dressuur wedstrijden gereden, omdat de klasse M toch een flinke stap is waar we goed op moesten oefenen. Daarom gingen we in juni op menkamp in Ermelo! Een hele leuke en leerzame week (en ook weer heel vaak nat geregend, helaas).

5. Na Ermelo was Sam in topconditie. Een week later reden we een impulsmarathon (omdat er geen ruimte is voor een wegtraject, rijd je alleen zes hindernissen in de marathon) bij de eigen vereniging in Berkhout. We vlogen letterlijk door de vaardigheid!

6. Ook in de hindernissen had ik profijt van alle lessen. Het resulteerde zelfs in een 2e plaats, plus deze gave waterbak foto die later dit jaar voor andere mooie dingen zorgde.

7. Begin augustus ben ik na bijna 3 maanden pauze weer in een officiële dressuurbaan verschenen. Ons harde werk werd beloond: onze eerste 2 winstpunten in de M, met als hoogtepunt een 9 voor het halstrekken!

8. Ook pakten wij die dag weer een puntje mee in de vaardigheid. Op dit moment is de stand M+7. Een overstap naar de Z in 2015 ligt binnen handbereik.

9. Tijdens de SMW Wieringen was het tijd voor ons officiële debuut in de samengestelde mensport (klasse 1). De dressuur hebben we tactisch gereden en in de vaardigheid kwamen wij foutloos rond.

10. Aan het eind van dag 1 stonden we zelfs eerste in de tussenstand! Echt een top begin van ons SMW debuut. Al wist ik wel dat ik terrein zou verliezen op de geoefende menners in de marathon…

11. Het is echt een prachtige wedstrijd om te rijden in Wieringen. Tijdens het wegtraject reden we ook een stukje buitendijks langs de Waddenzee.

12. Na de marathon (en 2x door de waterbak crossen

13. Tijdens het Districtkampioenschap West had ik mijn pijlen gezet op de vaardigheid. Helaas reed ik 1 balletje (en net als de rest van mijn rubriek tijdfouten), waardoor ik eerste reserve was. De dressuur reed ik om te oefenen (en omdat je niet voor 2min vaardigheid honderden kilometer gaat rijden). Ik ging voor 55% en reed uiteindelijk 56,5%. Hopelijk kan ik in 2015 echt meedoen voor de Hippiade tickets.

14. Helaas moesten we dit jaar ook een aantal wedstrijden schrappen omdat we (ikzelf of mijn groom/chauffeur) ziek waren. Daarom moest ik de Welsh Sport & Familiedag laten schieten. Maar door mijn mooie waterbak foto in Berkhout won ik wel 100 kilo paardenvoer bij de Pavo/Hoefnet actie! Daarnaast maakten zes menners kans op een rondleiding bij Manege Chardon en een les van Bram. Drie keer raden wie werd uitgenodigd!

15. Tot slot heb ik in het najaar twee minimarathons gereden. De eerste in Middenbeemster (foto) en de tweede in Barsingerhorn. Sam geniet echt van dit marathonwerk (en ikzelf trouwens ook).

In Barsingerhorn ging de tweede omloop zelfs zo goed (bekijk hier een filmpje), dat we een 5e plek opeisten tussen de 17 deelnemers. Zo goed waren wij nog nooit! Aangezien de eerste omloop wat minder hard ging, hadden we overall een mooie 8e plek. Maar aan de laatste omloop kan ik echt merken dat we ontzettend gegroeid zijn het afgelopen jaar.
Ik ben heel benieuwd wat 2015 ons gaat brengen!

Benieuwd naar meer foto’s? Ga dan even naar de Facebookpagina van mijn menteam! Daar vind je van alle wedstrijden een uitgebreid fotoverslag. Het fototopics maken op Bokt is er namelijk een beetje bij ingeschoten dit jaar.

Bedankt voor het kijken en tot volgend jaar!