DVD reeks (ethologie van La Cense) te leen gekregen via stalgenote. Heel leuk en interessant!
We beginnen bij het begin. Halt, achteruit en bewegen van achterhand kent hij al. Deze doet hij zelfs door lichte druke vanuit mijn lichaamshouding. Dus hier snapt hij wel het principe 'druk = wijken'.
Nu wil ik hem ook leren om zijn hoofd te laten dalen bij druk (van het halster en later van lichtere druk). Dit omdat het belangrijk is voor het principe 'druk=wijken' maar ook omdat hij zich vaak los trekt als hij aan muur vast staat. als er druk op het halster kom, panikeert hij en trekt alles kapot.
Niet gemakkelijk dus. Vandaag geprobeerd maar je kan zoveel druk zetten als je wil op het touwhalster, zijn hoofd gaat geen mm naar beneden. Welke tips hebben jullie? Zou ik het eventueel met een wortel/snoepje kunnen aanleren?
Lightmare
Geplaatst: 19-12-14 17:46
Ik denk dat je het met snoepjes kan proberen als hij ontspannen loopt, hoofd naar beneden. En snoepje kunnen houden en proberen of hij nog meer naar beneden wilt en dan ietsjes druk er bij. Heel klein beetje
Nee hoor.. gewoon een halstertouw achter zijn oren (5 cm achter zijn oren, op de spieren) doen en constante druk geven naar beneden. Elke mm dat hij naar naar beneden gaat = de druk eraf.. Kan even duren, maar kwartje gaat wel een keer vallen..
Heb nog maar 1 paard meegemaakt die écht niet reageerde, maar deze sloot zich af vanwege een eerder trauma.
Van mijn merrie mag je ook in de stront zakken als je haar hoofd naar beneden wil drukken. Al ging ik er op zitten. Ze kijkt me alleen een beetje geïriteerd aan. Verder pakt ze alles van parelli perfect op, dus ik laat het gewoon even rusten nu, soms duurt het even voor het kwartje valt.
Ik doe dit regelmatig met paarden en het gaat vooral om geduld. Probeer niet de druk te vergroten, niet te gaan hangen, maar de druk constant houden. Als hij op neerwaartse druk helemaal niet reageert kun je het beste beginnen met zijwaartse druk. Het is wel heel belangrijk dat je het ontspannen als beloning goed doet, anders werkt het niet en zal het paard het niet snappen.
Ok, we zullen eerst nog wat verder oefenen. VIndik zelf heel moeilijk om hierbij de druk te lossen op het goede moment. Bij de andere oefeningen laat hij duidelijker los en dus voor mij ook veel duidelijker wanneer hij beloond moet worden.
Lengtebuiging hebben we vandaag ook gedaan, dat kende hij van bij de osteopaat. Dus dat ging na enkele keren al vlot.
Ineke2
Geplaatst: 19-12-14 19:06
crazygirl1 schreef:
Lengtebuiging hebben we vandaag ook gedaan, dat kende hij van bij de osteopaat. Dus dat ging na enkele keren al vlot.
Hoe doe je dat op de grond?
Casarell
Geplaatst: 19-12-14 19:08
Hang het touw 5 cm achter zijn oren en ga voor hem zitten. Pak met beide handen het touw vast en geef constante druk. Dan doe je je ogen dicht en concentreer je alleen op wat je voelt. Als je ook maar denkt dat de druk minder wordt, haal je de druk weg.. en dit herhaal je een aantal keer. Maar blijf geconcentreerd op wat je voelt..
De les is volgende maandag, had me vergist We zijn nog steeds bezig met grondwerk. En wat is het leuk! Hij doet het super goed, het versterkt echt onze band. Verbasingwekkend was hij overgevoelig/heet maar eenmaal aan het werk was hij geconcentreerd en deed rustig mee. En inderdaad, is het mentaal en fysiek toch vermoeiend want erna was hij toch telkens moe.
Vandaag liet ik hem los in de buitenbak. Daar had hij nood aan, al de energie er uit springen/lopen. Maar eenmaal de sprintjes gedaan waren draafde hij telkens tot bij mij. Hij volgt me erna ook hele tijd.
Heb je al geprobeerd te hurken en hand beneden te houden, zakt hij niet -> leadrope strelen, zakt hij niet lichte druk etc.(4 fasen van Parelli) Misschien is de druk te hard waar je mee begint, ik weet niet hoe je het doet
Mhh geen idee. Ik vraag maandag raad bij lesgeefster
Wel bizar eigelijk, aangezien hij op andere druk wel reageert. Vandaag nieuwe oefening: bewegen van schouders. In het begin snap hij er niets van. Gaat achteruit,vooruit, begint te draven, duwt tegen de druk. En dan ineens wijkt hij voor de druk Uiteraard meteen beloond door druk volledig weg te laten.
Ik merk dat hij het toch maar raar vindt hihi. Toen ik hem de eerste passen achteruit leerde, begon hij te mesten. Snapte er volledig niets van Maar ergens bewijst het wel dat het mentaal goede oefeningen zijn