[AR] hoogte verschil in 2 span

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

hoogte verschil in 2 span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 09:52

Wij hebben 1 merrie onder het zadel van 1.59 en mijn schoonvader heeft haar in 2 span.
Het is een speciaal ras en we willen er graag eentje bij voor onder het zadel.
Maar het zou mooi zijn als het paard erbij ook in span kan lopen met het andere paard.

(nu loopt de koudbloed naast een tuiger ivm kreupel zijn andere tuiger)

Deze koudbloed is 1.59 en loopt zeer ruim en voorwaarts.

Schoonvader is stug oude stempel en zegt dat hij een prima span heeft met zijn tuiger en koudbloed dus krijg van hem geen antwoord.

Maar hoe groot mag de 2e koudbloed max zijn en hoe groot moet hij minimaal zijn voor een acceptabel span?

IrishDraught

Re: hoogte verschil in 2 span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:00

O ja het een bijzonder ras dus het is niet zo makkelijk er eentje bij te vinden. Anders was het gewoon opzoek naar eentje van 1.59
We zoeken al 2 jaar.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:02

Mag ik dan vragen wat voor speciaal ras het is?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:03

Een Boullonais (en ja die zijn meestal groter dan 1.59)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:04

Aih das idd een lastige zoektocht. Kan je verders niet helpen met je vraag.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:07

Hoeft niet perse een Boulonnais te zijn maar ze moeten wel ongeveer op elkaar lijken (zijn ook al naar een Percheron wezen kijken).
Een belg of zo heeft niet de ruime gangen en de voorwaartse drang dus past er minder goed bij.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:08

er zijn toch wel paarden van 1.60 enzo? ik denk niet dat een paar *(3 ofzo) cm veel uitmaakt.. maar ik zou er ook geen shet naast zetten hihi

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:11

isawessels00 schreef:
er zijn toch wel paarden van 1.60 enzo? ik denk niet dat een paar *(3 ofzo) cm veel uitmaakt.. maar ik zou er ook geen shet naast zetten hihi

Er loopt nu een tuiger (vos 4x wit brede bles naast) ook niet echt een mooi plaatje.

Maar er staat in Nederland op dit moment 1 Boulonnais te koop maar die staat als 1.66 in de advertentie. Ze gaan haar nog wel nameten.

We kijken ook in België en Frankrijk (taal barrière is wel lastig) maar die zijn ook allemaal 1.65-1.75

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:16

Voor een tweespan in de ruimte in gangen belangrijker als de stokmaat :) ze moeten allebei ongeveer op hetzelfde tempo lopen :)

1.59 en 1.66 lijkt mij geen enkel probleem :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:17

Voor recreatie of voor de sport?
in een tweespan is gelijk temperament, gelijkheid in gangen en activiteit belangrijker om een fijn te rijden span te hebben, dan gelijke hoogte.
Als het om het plaatje gaat, dan is hoogte, kleur, aftekening, etc wenselijk

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:19

janouk schreef:
Voor recreatie of voor de sport?
in een tweespan is gelijk temperament, gelijkheid in gangen en activiteit belangrijker om een fijn te rijden span te hebben, dan gelijke hoogte.
Als het om het plaatje gaat, dan is hoogte, kleur, aftekening, etc wenselijk

Uitsluitend recreatie ritjes op zondag ochtend en misschien Eersel-Postel of zo.

Ze is wit zonder verder aftekeningen maar dat zijn de meeste Boulonnais dat is vrij makkelijk.
Maar dat voorwaartse en de gangen is lastiger idd (hebben een poosje een hongaars paardje voor de handel gehad leek sprekend maar kon absoluut niet mee in de ruime gangen.
Ze loopt als een goed rijpaard zeg maar .
Dus naar die van 1.66 gaan kijken (2 uur rijden) kan zeker nog niet zo veel kwaad als ik het zo lees.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:24

Belgen geen ruime gangen en voorwaartse drang? Dan heb je die van mij nog niet gezien ;) Maar ik zou inderdaad op zoek gaan naar een paard dat ongeveer gelijk beweegt als die van jou. "Mijn" belg vos van 1,70 loopt met een zwarte belg van 1,59 in span. Voor het oog ziet het er misschien wat minder mooi uit, maar ze lopen beide even ruim en vormen een prima span.

Edit: en een tip voor als je twee paarden hebt die ongelijke hoog zijn: zet de hoogste rechts. Wegen lopen naar buiten toe af om het water eraf te laten lopen. Ziet ie er wat kleiner uit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:27

tjaakje schreef:
Belgen geen ruime gangen en voorwaartse drang? Dan heb je die van mij nog niet gezien ;) Maar ik zou inderdaad op zoek gaan naar een paard dat ongeveer gelijk beweegt als die van jou. "Mijn" belg vos van 1,70 loopt met een zwarte belg van 1,59 in span. Voor het oog ziet het er misschien wat minder mooi uit, maar ze lopen beide even ruim en vormen een prima span.

Sorry wilde niemand beledigen maar het type paard is niet vergelijkbaar en de kleur is niet heel belangrijk maar toevallig zijn Boulonnais en Percherons vaak wit.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:27

Voor de mooi houden wij een hoogteverschil van max 5 cm aan. Maar belangrijker nog is dat de gangen enigszins gelijk zijn

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:34

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:34

Afbeelding
Degene die het ons zo moeilijk maakt :o

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:35

tjaakje schreef:
Ik voelde me niet beledigd, slechts aangesproken :) Op onderstaand filmpje kun je het dubbelspan zien waar ik het over heb: vanaf 0:35.
https://www.youtube.com/watch?v=WgHxcjZl1VQ

Dat is een prima span. Mij stoort het niet.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:40

Hmm, lastig. Misschien is een duitse koudbloed iets? Niet dat die voor het oprapen liggen...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 10:41

Ja en kunnen deze slecht meenemen iedere keer dat we ergens naar een paard gaan kijken...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:45

Jah, dat is ook niet heel praktisch..

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:30

friesam schreef:
[ Afbeelding ]
Degene die het ons zo moeilijk maakt :o

Oei dat snap ik, prachtig paard! Mooie gebouwd en een aansprekend hoofd!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:44

Belangrijker is een paard met ongeveer dezelfde hoogte en vooral gelijk in tempo dat zou ik belangrijker vinden dat de kleur. Kan het plaatje wel heel mooi maken. Maar je geeft zelf al aan dat het moeilijk wordt van hetzelfde ras een identiek paard te vinden. Een tuiger met een witte is in mijn ogen inderdaad ook een vertekend gezicht qua bouw en type zo heel anders.

Welllicht een optie over te gaan op iets totaal anders, bv zwart x wit dat zou te vinden moeten zijn, zeker de hoogte hoeft geen probleem te zijn waardoor het ook makkelijker zou worden een paard te vinden met hetzelfde tempo. Denk bv aan een fries.

Juist het omgekeerde qua kleur kan het opvallend maken en de gelijkheid in bouw en type brengt een eenheid in het span wat een heel mooi beeld zou kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 20-12-14 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:47

12 cm verschil

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:48

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:59

Zou je hem zelf willen beleren? Ik weet namelijk dat de stal waar ik rijd over een tijdje een groepje percherons binnenkrijgt. Op het moment staan ze nog in de opfok. Ik weet niet wanneer ze komen maar ik kan je sowieso een pb sturen als ze binnen zijn, als je er dan nog geen hebt kan je altijd komen kijken.

Een fries zou ik er trouwens niet naastzetten, kleurverschil is leuk maar de manier van lopen van beide dieren is zo verschillend.