paard vind vrijheidsdressuur niet leuk andere motivatie dan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cinzia__

paard vind vrijheidsdressuur niet leuk andere motivatie dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 13:08

Hallo,

Met mijn PRE doe ik zo af entoe wat vrijheidsdressuur. Ik loop alleen vaker tegen het probleem aan dat hij gewoon niet te motiveren is met brokjes (gwn standaard basis brok) hij doet de oefeningen wel maar omdat het moet heel slapjes. Hij ziet er de lol niet van in zeg maar. Verder beloon ik hem wel altijd uitbundig met me stem.
weet iemand waar ik hem verder kan motiveren om vrijheidsdressuur wel leuker te vinden?

Groetjes

Scooby007

Re: paard vind vrijheidsdressuur niet leuk andere motivatie dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:28

Ik zou iets zoeken wat hij niet vaak krijgt en heel lekker vind, dat is meestal wel motiverend. Dus als je een beloning (snoep brokjes ofzo) vind die hij erg lekker vind dat gebruiken en alleen maar gebruiken als je VD gaat doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:35

Een beloning is pas een beloning als de ontvanger het als een beloning ervaart.
Blijkbaar is jouw paard niet zo heel erg gek op bix, kijk eens hoe hij reageert appel, wortel, witlof, suikerbiet, banaan of wat je maar bedenken kan. Ik genoeg paarden die helemaal enthousiast worden van wortel terwijl ze voor bix nog geen kusje geven willen.

Ik heb ooit in een emmer bix, wortel, appel, brood en banaan door elkaar heen gegooid. Mijn paard gooide de emmer om en ging eerst de brokjes er tussen uit zoeken en at daar meteen ook de stukjes brood bij op. Daarna ging hij de wortels opzoeken en uiteindelijk de appel. De banaan vond hij vies en liet ie liggen. Ik weet dus nu dat ik iig zeker niet met banaan hoef aan te komen om te belonen ;)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:35

Tja als hij het niet leuk vind zou ik er gewoon mee stoppen.. De bedoeling van dat soort dingen is toch dat het leuk zou moeten zijn?

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:51

En wat als je de oefeningen wat verandert? Dus niet altijd beginnen met hetzelfde en dan een vaste volgorde maar opeens beginnen met een oefening waar je altijd mee afsluit? Zo houd je het voor je paard ook spannender en nieuw. Na een tijdje heeft je paard al snel in de gaten wat de bedoelling is en zal het voor hem een beetje een sleur worden?
Probeer daarnaast ook op je lichaamstaal te letten, het lijkt me logisch dat als je paard alle oefeningen sloom uitvoert en het alleen doet omdat het moet dat het voor jou ook minder leuk wordt. Wanneer je zelf activiteit en lol en pret uitstraalt (ookal is ie sloom) zal hij dat ook meer overnemen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:56

Je kunt ook met hem gaan grondwerken.
Edit; sorry zie dat je dat allang doet, wat een super leuke foto's in je profiel!
Misschien kun je Nikki eens vragen?

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:47

Freya6 schreef:
Je kunt ook met hem gaan grondwerken.
Edit; sorry zie dat je dat allang doet, wat een super leuke foto's in je profiel!
Misschien kun je Nikki eens vragen?

Grondwerk vind hij idd leuk en doet hij ook goed mee.
Maar vrijheidsdressuur vind hij gwoon iets minder leuk heb ik het iedee waardoor hij wat minder meewerkt.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:50

Heb vandaag appels en brood in stukjes gesneden. Met appels ging het wel iets beter had ik het iedee. Brood wou die niet en spuugde die uit xD.

Gewoon goed gevarieerd eerst spaanse pas daarna steigeren en toen complimet buigen geoefend. En dan weer door elkaar. Hij heeft alles gedaan wat ik hem vroeg alleen het buigen wou die niet (staat nog niet goed op commando). Hij had geen zin om een appetje te volgen. Met het touw naar onder gehaald en dat hiep wel een beetje.
Maar merkte wel dat zijn spaanse pas waar ik ook nog aan het begin mee zit goed vooruit ging en hij wel iets meer moeite deed

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:43

Ik denk dat niet alle paarden persé blij worden van vrijheidsdressuur. Misschien is dit paard veel gelukkiger als hij zijn benen mag bewegen, lekker allerlei afwisselende spelletjes etc mag doen.
Bepaalde paardentypes vinden het heel leuk de mentale spelletjes te doen, (wat vrijheidsdressuur in mijn ogen is) andere weer minder.
Of misschien moet je de opdrachten veel moeilijker maken zodat hij mentaal meer wordt getriggerd om mee te denken.
Of precies het tegenovergestelde vragen/belonen dan dat het paard verwacht. Wat onverwachtser gaan belonen als hij zelf bepaalde dingen aanbiedt.

Weet niet of je de horsenalities kent? Maar Leftbrain introvert paarden zijn vaak heel erg gek op voedselbeloningen, terwijl de right brain paarden daar wat minder om geven, die zijn veel meer blij met rust, tijd. Ik leerde de right brain paarden vaak aan dat als ze deden wat de vraag was, direct en op de juiste timing rust te geven.

Maar een Left brain extrovert is snel verveeld, daarmee kan je per sessie misschien wel 1 vrijheidsdressuurdingetje aanleren, maar die moet je dan ook weer afwisseling bieden door wat anders te gaan doen, dan houd je hem gemotiveerd.