[AR] Welk Mentuigje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Welk Mentuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:02

Hallo bokkers, voor mijn lieve minishet Lola zoek ik een mentuigje, maar ik kan maar niet kiezen, omdat ik zeker wil weten dat ik toch een goed tuig uitkies.
Hebben jullie enige ervaringen met deze tuigen en wilt u dat dan met mij delen?? :o
Ze gaat trouwens voor een sulky staan.

http://hypostore.nl/enkelspantuig-stand ... ander.html

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... span-leder

http://www.agradi.nl/imperial-riding-co ... ky-cob.htm

http://www.de-shetlandhoek.nl/a-2281694 ... uig-paars/

En anders heeft iemand nog een ander tuigje gezien voor een minishet voor een mooi prijsje?

Lazypony

Re: Welk Mentuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:03

Ik weet niet zeker of het goed staat en anders mag het verplaatst worden. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:05

Ik zal die met touwstrengen zeker niet nemen, die zijn lastig te verlengen/verkorten. Een kunstoftuigje zou ik ook niet doen.

Ik zou die imperial riding doen, die eerste heb ik zelf en die is ook goed. :j

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:08

Ja ik was ook al aan het twijfelen over die touwstrengen, maar als die niet goed verstelbaar is dan neem ik hem denk ik ook niet.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:08

Ik vind de eerste wel wat, bij de IR zitten de leidsel ogen zo laag waardoor de leidsels een rare knik krijgen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:10

De 1e of 3e. :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:14

ik heb de 1e en bevalt goed. Ik onderhoud het slecht en dat merk ik ook wel, dus mijn tip is dat je het wel af en toe moet invetten/oliën. Verder zijn de clips niet van rvs dus houd het ene beetje droog anders gaat het roesten

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:19

Oke dus de 1e is ongeveer de beste dus? :)

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:20

1e, alleen ik zweer bij het mentuig van ideal en dan de ideal web tech combi enkelspan. maar ik weet niet waar je budget ligt. Maar dat raad ik echt aan.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:28

Ik werk met zowel enkel als 2span touwstrengen en bevalt mij goed. Ook voor de boomstam en een ploegje geen problemen. Opmaat maken van de strengen is even een handigheidje maar dat doe je eenmalig. Voor die €70 kan je jaren plezier hebben.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:20

HAR -> AR

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 17:15

Ja maar het gaat mij ook wel een beetje om de kwaliteit van het tuig zelf, want dan weet ik waar ik het wat langer meedoe, en of het ook prettiger is voor mijn pony.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:00

Zoals ik al aangaf, sleep ik er ook bomen mee en hebben ze ook voor een ploegje gestaan, dat is een stuk zwaarder dan een karretje. Ik heb het al honderden uren in gebruik en nog steeds erg tevreden.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:47

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:30

Ik heb ook negatieve dingen over de touwstrengen gehoord. Zo'n goedkoop kunststof tuigje zou ik ook niet doen. Die eerste ken ik niet. De Imperial van agradi heb ik voor mijn shet van 90 cm. Ik zou eigenlijk voor zo'n kleintje als ik heb (ik weet niet hoe groot jouw pony is) toch een kleinere kopen, deze was namelijk veel te groot en met veel gaatjes bij prikken past die net (zie foto in profiel, daar was die nog niet op maat). De broek is ook redelijk groot, de broek van die andere ziet er beter uit qua verhouding. Het leer van het Imperial tuigje is niet geweldig, maar na een paar keer invetten kan het er mee door.

Als je het geld er voor over hebt zou ik ook even sparen voor de Ideal, is duurder maar het zijn gewoon hele goede tuigen met heel mooi leer.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:42

Oja trouwens mijn pony is ook ongeveer 90 cm

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:23

Dan zou ik de imperial niet doen. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:37

MarlindeRooz schreef:
Ik zal die met touwstrengen zeker niet nemen, die zijn lastig te verlengen/verkorten. Een kunstoftuigje zou ik ook niet doen.

Ik zou die imperial riding doen, die eerste heb ik zelf en die is ook goed. :j

Ho, die Nylon tuig gevallen van de-shetlandhoek ed zijn géén kunststof. Laten we dat even de wereld uit helpen.

Kunststof is zoals Zilco of Ideal eurotech, en dat is geen vergelijkbare kwaliteit.

Ik had voor mijn mini pfiff tuig, en die wat aangepast naar oa veiligheids lichtogen en uiteinde streng vervangen zodat ik met sluitingen kon rijden ipv strop.
Prima tuigje voor dat geld, en kwalitatief ook heel prima, soepel leer, pasvorm prima.

Voor mijn welshen heb ik Ideal, zeer over te spreken. En ook Zilco gehad, dat was ook top tuig.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 15:00

Heeft iemand ervaring met het 1e tuigje of met die nylon tuig van de shetlandhoek???? en hoe vallen die? Groot of klein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:48

RianneEnzo schreef:
Heeft iemand ervaring met het 1e tuigje of met die nylon tuig van de shetlandhoek???? en hoe vallen die? Groot of klein?

Geen ervaring. Maar zou willen aanraden: ga ergens heen en ga passen. Dan weet je zeker dat iets goed zit voor je het koopt!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:36

RianneEnzo schreef:

Kwalitatief is die Nylon echt waardeloos, ik heb m nog liggen voor het sleeën.

Dat 1e mentuigje heb ik dus ook jaren gehad, is prima tuig, zelf veiligheidslichtogen opgezet, kwalitatief prima.
Ik had mini mini voor mijn mini van 85cm en dan moest ik bijv strengen wat inkorten en halsriem wat inkorten dmv mesje hoger snijden en gaatjes bijknippen, verder prima.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:38

RianneEnzo schreef:

Deze heb ik in t roze, en ben er echt heel tevreden over, echt een top tuig ! :)
Had eerst die van ooteman, die je ook heb gezien, die met die touwstrengen maar die was binnen een half jaar al op 2 plekken kapot, een poedersuiker tuig vond ik :P