Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:42

Afgelopen zondag had ik de kans om met mijn bijrijd (friese) merrie een schriktraining te volgen. Omdat ik het leuk vind om vanalles met haar te doen heb ik me hiervoor opgegeven.
Helaas heb ik de training niet af kunnen maken. Dit frustreert me nog steeds dus ik ga hier mijn verhaal typen dan is het misschien uit mijn systeem.

Allereerst over de merrie: uberlief. Nog NOOIT zo’n lief paard meegemaakt. Mensgericht, houdt van poetsen, kriebelt met haar mond in je haar, dat soort aandoenlijke werk. Ze is 14. En erg groot. :+

Ze loopt zo de trailer in, gaat op buitenritten. Motoren, auto’s, vrachtwagens allemaal niet interessant. Ze is meegeweest naar smokkelrally, Enjoy the Ride ritten ed.
Geen bange poepert dus. Maar goed, schriktraining is altijd goed toch? Dus opgegeven.

Heeft ze dan geen enkel nadeel? Jawel, als ze angstig is en je loopt ernaast dan vergeet ze je. Ze loopt je zo omver. Ze is niet meer bereikbaar. Zij is ook het eerste paard waar ik nooit zal afstappen als het spannend is op buitenrit. En ze heeft iets met geluiden. Kan ze een geluid niet plaatsen dan is het eng!

Dit heb ik ook aangegeven voor de training: geluiden zijn eng, en ze is aan de hand moeilijk te handelen dan.

De training:
We waren met 10 paarden met allerlei ‘smaken’. Van manegemeisjes met manegepaarden tot een uiterst bange IJslander en een heel zenuwachtige PRE en een twee-jarig ‘veulen’.

De training begon best goed. We moesten de paarden eerst drie meter achter ons laten lopen, en daarna drie meter voor ons.

Het jammere was wel dat de trainer gewoon die opdracht gaf zonder enige uitleg. Pas na enig geprobeer (en geklungel bij sommigen) vertelde hij je dit op de volgens hem juiste manier moest klaarspelen. Omdat ik ooit een Voest-training heb gevolgd ben ik wel een beetje op de hoogte van jezelf groot maken, hulpen geven ed. Dus het achter me lopen was zo geregeld. Het drie meter voor je laten lopen was met een beetje hulp van de trainer ook zo geregeld. Ook hier kwam de Voest-manier wel van pas, zonder hem had ik het principe van druk geven op de juiste manier ook niet zo snel onder de knie gehad denk ik. Dit vond ik jammer: een beetje theorie had niet misstaan. Maar goed, hij was de trainer dus hij zal het wel weten.

Daarna kwam het zeil aan de beurt. We moesten een hele berg zeil met links meeslepen terwijl rechts paardlief meeliep. De merrie rolde eens met haar oog, keek mij meewarig aan en ging met dr grote poot op het zeil staan. :Y)

Toen moesten we met dat zeil het paard overal aanraken. De merrie viel nog net niet om van verveling. :O

Daarna was er een ontspanningsoefening. Paard moest met het touw over de rug los blijven staan, terwijl wij met twee handen al kriebelend van nek naar staart en aan de andere kant weer terug gingen. Paard moest blijven staan en de aandacht met oren en ogen bij ons houden. Ook dit deed de merrie super.

Dusss dacht ik: dit gaat goed! Jippie! Lief paard! *\o/*

En toen kwam het.
We moesten op de E - B volte gaan lopen, de trainer ging in het midden staan en stak een stukje magnesium aan. Veel gesis, fel licht en rook.
De merrie ging in de totale paniekstand. Niet te houden. :=

Roept die trainer nog (lichtelijk geirriteerd ook): laat haar eens drie meter achter je lopen! Ik vroeg me serieus af of hij van dezelfde wereld is als ik. Een paniekerend paard van 2 meter (want zo groot maakte ze zich) die alleen maar weg wilt, ‘even’ drie meter achter me laten lopen? Benjegek? 8)7

Daarna riep hij ‘je trekt haar hoofd ook steeds naar de rook toe!’ (Euhm, ja dat kwam omdat ze weg wilde, ik hield haar tegen en liep toevallig aan de linkerkant. En laat daar nou ook die magnesium branden. Dus logisch dat haar hoofd naar links kwam.)
En toen nog eens: ‘Laat haar nou eens drie meter áchter je lopen!’ -:(-

Dus ik dacht: alsjeblieft, hier heb je haar, probeer jij het maar.

Hij kreeg het dus ook niet voor elkaar, ze bleef paniekeren. Ze kreeg ook geen kans bij te komen want terwijl hij haar aan de leadrope had, gooide hij nog tot twee keer toe brandend magnesium van zich af. De merrie wist niet meer hoe ze het had tot het zo uit de hand liep dat ze zich losrukte en door de bak galoppeerde.

Hij pakte haar nog eens, en met de woorden ‘laten we een iets anders proberen’ pakte hij ook een lange (longeer)zweep om daar knalletjes mee te maken. Zonder het licht en gedoe, dus alleen het geluid.

De merrie kwam niet uit haar ‘state of mind’ en blééf proberen weg te komen. Volgens hem zouden andere paarden na een paar minuten vanzelf rustig worden, maar de merrie blééf erin hangen. Dat vond ie erg apart, maar kon dat op dat moment niet oplossen. Hij kon op geen enkele manier meer tot haar doordringen, ook tikken op haar hoofd met de achterkant zweep drongen niet door. Volgens hem was dit erg apart en ingesleten gedrag.

Met die woorden gaf hij de lijn weer aan mij met het verzoek of ik achter in de bak wilde blijven, hij zou dan voorin de bak met de rest verder oefenen met vuurwerk.

Ik heb dat niet gedaan maar ben met haar de bak uit gegaan en heb haar even op stal gezet (waar ze overigens nog steeds over de zeik was).

Maar goed ook want hij ging toen met ‘echt’ vuurwerk aan de slag. Fluiten, rook en knallen. Op het laatst alleen maar een paar zware knallen. De andere paarden waren niet eens zo onder de indruk.
De merrie had ik (ook 20 meter verderop) op kunnen vegen denk ik. Dat had hij naar mijn bescheiden mening ook wel kunnen inschatten.

Toen was er pauze en daarna zou het parcourtje komen, over zeil lopen, onder een plastic gordijn door, achteruit zigzaggen langs pionnetjes dat werk. We hadden afgesproken dat we met de merrie geen geknal meer zouden doen. Dat parcourtje had ik zin in want dat is leuk!

Na een half uur op stal leek de merrie weer wat kalmer, maar ik kom die bak in en het was gelijk weer fout. Gespannen als een veer, niet tot door te dringen. Alles was eng, ze bleef lopen.

Zegt de trainer tegen mij, ga maar in een hoek van de bak staan, met je rug tegen de muur en laat haar maar gewoon doen, net zolang tot ze rustig is. Dus ik stond daar met een onrustige merrie. Die natuurlijk een paar keer recht van me wegliep dus dan is er niets aan te houden want je kunt niet naar links of rechts omtrekken. Iedereen ging verder met het lopen over het zeil (lag bij de ingang ver weg van ons) en de merrie bleef maar gespannen. Ze trilde er helemaal van.

Dus na een minuut of 10 dacht ik ‘laat ik ook maar eens richting zeil wandelen, want anders sta ik hier over een uur nog’ want ik was vergeten leet het wel, maar het was niet te doen. Ze was niet te houden. ALLES was eng en vluchten. Uiteindelijk heb ik een vriendinnetje geroepen, zij was met de merrievriendin van mijn merrie ook bezig, en zijn we achter haar merrie aan naar de uitgang gelopen.

Die trainer liet niets meer van zich horen. Ook niet toen ik aangaf ermee te willen stoppen. Niet ‘ik probeer het wel even’ of ‘ik kom zo bij je’ helemaal niets.

Ik moest nog alleen onder zadel naar huis, maar gelukkig is de merrie eenmaal gezadeld en met bit in altijd rustiger, dus we zijn zonder ongelukken naar huis gestapt (in een soort piaffe dat dan weer wel). :)

En ik ben achtergebleven met een enorme kater want ik voelde me totaal genegeerd, ik HAAT opgeven en dit grapje heeft me wel 45 euro gekost. De merrie is gelukkig weer helemaal tot rust gekomen toen ze eenmaal weer in haar wei stond en aan hooi kon beginnen.

Nou respect als je dit helemaal gelezen hebt.
Omdat de trainer een bekende naam is (denk ik), heb ik die expres niet gemeld. Ik wil niemand zwart maken maar ik moest gewoon mn verhaal even kwijt.

Azmay

Re: Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:50

Wat vervelend dat er op deze manier mee om is gegaan, lijkt me niet zo moeilijk om even mee te denken als goede trainer zijnde -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:51

Heb 't hele stuk uitgelezen, wat een ervaring, zowel positief als negatief. Lijkt me wel een béétje een aparte trainer dit; als je ziet dat zo'n dier compleet over de rooie gaat en dan nog roepen 'laat d'r dan 3 meter achter je lopen'... Groot gelijk dat je dat niet aan hebt gedurfd inderdaad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:00

Wat is dat voor een rare gang van zaken .. -O-
Leuk hoor, schriktraining, even meteen extreem doen en totaal geen rekening houdend met wat paard aangeeft ..

In mijn ogen moet je nooit aan schriktraining beginnen zonder goede basis (paard kunnen laten wijken zowel vooruit als achteruit en links & rechts), dit zowel in gewone omstandigheden als in spannende omstandigheden. Wat je altijd moet kunnen is het paard uit jouw buurt krijgen & kunnen houden, en daar ging het nu ook al mis zo te lezen (maar met alleen schreeuwen "houdt haar 3m achter je" los je dat ook niet op natuurlijk).

Ik heb ondertussen wel wat ervaring met spanning opbouwen en schrikken (en dit dan bij paarden waar je het niet aan ziet tot ze ontploffen) en ik vraag me af.. wat doe je verder van grondwerk met haar? Hoe pak je spannende dingen aan? Want kan me niet voorstellen dat er nooit eens iets voorvalt wat ze spannend vind, toch?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:02

Wat ontzettend jammer dat je deze ervaring hebt opgedaan en ik kan me je frustratie goed voorstellen. Sneu voor je paard dat ze zo over de flos is geholpen maar dat ze niet meer geholpen is om weer tot rust te komen. Daar had de trainer echt moeten begeleiden want zo een klant met paard laten gaan is not done lijkt mij. Dan had er nog een soort van privé sessie moeten volgen waarbij hij/zij jou kon leren om je paard weer te laten kalmeren in dergelijke situaties. Heel jammer!!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:02

groot gelijk dat je eruit gelopen bent de eerste keer.
Wat ik niet snap is waarom hij de merrie op het hoofd zat te tikken met de achterkant van de zweep, wat wou hij daarmee bereiken want in mijn ogen bereik je daar alleen maar mee dat zo'n dier alleen maar verder van over de zeik raakt...
Het was in ieder geval zonde van het geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:04

Denk een poging tot doordringen .. Paarden die echt in hun angst blijven hangen en in zichzelf keren beseffen niet dat jij er nog bent (en dat is gevaarlijk natuurlijk), soms moet je dan eens rare dingen doen om ze weer "wakker te schudden". Weet niet of datgene wat hij deed mijn keuze zou zijn, maar misschien was dat op dat moment wel de enige optie om te proberen, ik was er niet bij..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:06

Een goede trainer zou hier toch wel raad mee moeten weten lijkt me?!?
Dat is juist een uitdaging voor hem!
Misschien niet in een groep maar dat had hij tegen je kunnen zeggen en een oplossing gezocht voor dat moment.

Heb je na de training contact met hem opgenomen hierover?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:08

Waarom bel je de trainer niet even en vertel je hem dat je er een vervelend gevoel aan over hebt gehouden, je genegeerd voelde en je nog steeds geen oplossing hebt voor dit gedrag bij je paard en dat je dat wel van zo'n training verwacht had. Misschien kun je tot een oplossing komen (een prive sessie of geld terug oid)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:09

[***] schreef:
Wat is dat voor een rare gang van zaken .. -O-
Leuk hoor, schriktraining, even meteen extreem doen en totaal geen rekening houdend met wat paard aangeeft ..

In mijn ogen moet je nooit aan schriktraining beginnen zonder goede basis (paard kunnen laten wijken zowel vooruit als achteruit en links & rechts), dit zowel in gewone omstandigheden als in spannende omstandigheden. Wat je altijd moet kunnen is het paard uit jouw buurt krijgen & kunnen houden, en daar ging het nu ook al mis zo te lezen (maar met alleen schreeuwen "houdt haar 3m achter je" los je dat ook niet op natuurlijk).

Ik heb ondertussen wel wat ervaring met spanning opbouwen en schrikken (en dit dan bij paarden waar je het niet aan ziet tot ze ontploffen) en ik vraag me af.. wat doe je verder van grondwerk met haar? Hoe pak je spannende dingen aan? Want kan me niet voorstellen dat er nooit eens iets voorvalt wat ze spannend vind, toch?

Ik heb tot nu toe weinig grondwerk met haar gedaan, behalve geleerd dat ze wat afstand moet houden van mij.
Als er iets echt spannends is dan zit ik erop, en zijn er altijd andere paarden bij. Het meest spannende tot nu toe was met haar over een viaduct gaan, ze wilde hiervan wegrennen (wel de goede kant op) maar in galop over het asfalt en ook nog berg af zag ik niet zitten dus ik heb haar tegengehouden en in de kont van een braaf paard geparkeerd. Hier was de paniek wel gelijk weg toen we eenmaal over het 'autodeel' heen waren.

Ik ben nog niet alleen met haar weggeweest, behalve op en neer van oude stal naar nieuwe stal, maar dat is maar een paar honderd meter.

Wat me aan deze trainer erg tegenstond is dat het verboden was de paarden op een cirkel te zetten. 'want dat is vluchtgedrag en dat willen we nu juist niet hebben'.

Terwijl het eerste was wat de Voest instructrice tegen me zei toen we daar aankwamen en de paarden van de vrachtwagen kwamen en onrustig waren (ander paard trouwens, de bonte uit profiel) laat ze maar even lopen. De adrenaline moet er even uit, en dus is ze zo rustig krijgen met 'hooo hooo' zinloos. Blijkbaar is het nodig dat ze even bewegen dus laat ze maar even wat rondjes om je heen gaan.

Dat hou ik nu ook altijd aan. Is iets eng, en gaat ze daarna wat sneller? Dan denk ik 'het zal wel even nodig zijn dus laat maar even'. En daarna is het klaar en is ze weer cool.

Bij deze manier mochten ze op geen enkele manier afvloeien. Dat vind ik echt raar.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:10

Heel gevaarlijk dit. Gebeurt helaas wel vaker. Schriktraining is dan gewoon allerlei dingen in de bak gooien, veel herrie en rook maken en dan hopen dat het paard zo onder de indruk is van alles, dat het niet meer reageert.

Geen aandacht voor een grondwerkbasis en genoeg controle hebben en dan ook nog eens weinig opbouw in de "engheid" van dingen, dat is vragen om problemen

Op deze manier heb je er (qua training) helemaal niets aan, sterker nog, bij dit soort paarden kan het zelfs averechts werken: je paard kan er banger van worden, dan hij was....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:13

MissYvette4u schreef:
Een goede trainer zou hier toch wel raad mee moeten weten lijkt me?!?
Dat is juist een uitdaging voor hem!
Misschien niet in een groep maar dat had hij tegen je kunnen zeggen en een oplossing gezocht voor dat moment.

Heb je na de training contact met hem opgenomen hierover?

Nee, ik was zelf zo teleurgesteld dat ik het einde van de training niet heb afgewacht. Ik heb gezadeld en ben vertrokken.

mystery1980 schreef:
Waarom bel je de trainer niet even en vertel je hem dat je er een vervelend gevoel aan over hebt gehouden, je genegeerd voelde en je nog steeds geen oplossing hebt voor dit gedrag bij je paard en dat je dat wel van zo'n training verwacht had. Misschien kun je tot een oplossing komen (een prive sessie of geld terug oid)

Hoe meer ik over zijn training nadenk, hoe meer ik hem niet meer in de buurt van de merrie wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:16

Dan is het inderdaad een verkeerde trainer geweest, jammer .. Een paard kalmeer je niet door aan dat touwtje te gaan hangen en "hooo" te roepen, in tegendeel, dan voelen ze zich nog meer opgesloten en wordt het alleen maar erger -O- Als ze willen lopen, dan laat maar lopen (maar wel onder jouw controle, niet dat ze gewoon rechtdoor op de vlucht slaan, vandaar dat een basis belangrijk is ;) ) en terwijl ze de adrenaline eraf lopen kan je altijd proberen door te dringen door dingen van hen te vragen. Eénmaal de aandacht terug op jou zullen ze ook weer sneller tot rust komen (als jij een rustpunt voor hen bent toch, is ook niet onbelangrijk ;) ) etc. etc. ...

Als je meer info wil om via de grond aan dat soort dingen te werken, wat zich dan ook vertaald naar dingen onder het zadel (komt vanzelf, wat je op de grond leert werkt door in het zadel ;) ) dan mag je altijd pb'en, kan je wel wat dingen aanraden en eventueel eigen ervaringen delen als je dat zou willen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:19

Vreemd verhaal. Wat een slechte trainer uit jouw verhaal. Durft je paard die bak nog wel in?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:20

sanne83 schreef:
Heel gevaarlijk dit. Gebeurt helaas wel vaker. Schriktraining is dan gewoon allerlei dingen in de bak gooien, veel herrie en rook maken en dan hopen dat het paard zo onder de indruk is van alles, dat het niet meer reageert.

Geen aandacht voor een grondwerkbasis en genoeg controle hebben en dan ook nog eens weinig opbouw in de "engheid" van dingen, dat is vragen om problemen

Op deze manier heb je er (qua training) helemaal niets aan, sterker nog, bij dit soort paarden kan het zelfs averechts werken: je paard kan er banger van worden, dan hij was....

Het vreemde was dat dit wel een gerenommeerde naam is. Veel ervaring in Amerika, veel ervaring met probleempaarden. Ik geloof ook wel dat hij voor bepaalde gevallen best heel goed kan zijn. Hij staat op MP met alleen maar goede recensies. Maar voor de merrie is het duidelijk niet de manier geweest, en had hij dat nou gewoon gezegd, of was ie even naar me toe gekomen met tips, of weet ik veel, dan was de kater veel minder geweest denk ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:22

antje_vip schreef:
Vreemd verhaal. Wat een slechte trainer uit jouw verhaal. Durft je paard die bak nog wel in?

Nou, DAT is ook nog iets.

De achterkant van die bak is altijd een probleem geweest, daar reed de buurman (buiten natuurlijk) wel eens met quads enzo. Dit heb ik hem ook aangegeven van tevoren. Weer zo'n geluid wat niet te plaatsen was, dus eng.

Alleen met haar in (achter) die bak rijden was altijd lastig.

Gelukkig staan we nu ergens anders waar geen binnenbak is. We mogen bij extreem weer wel naar die binnenbak komen, maar ik vraag het me af of het nu nog makkelijk gaat....

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:25

Wat jammer voor jou en je paard. Vind het slordig dat je na de les niet bent aangesproken om tips te geven of een privéles aan te bieden.

hopelijk is je paard niet banger geworden dan ze al was!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:26

antje_vip schreef:

Inderdaad, uit het verhaal van ts. Misschien lag het wel aan jou zelf ts? Jouw gedrag / actie / reactie.

Ik zou voor jezelf en voor het paard toch nog contact opnemen met de trainer en dit samen bespreken. Jammer van de tijd en geld en zeker voor het paard is dit geen fijne ervaring. Schriktraining in de vorm van desensibiliseren lijkt me beter passen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:47

Tabaluga12 schreef:
antje_vip schreef:

Inderdaad, uit het verhaal van ts. Misschien lag het wel aan jou zelf ts? Jouw gedrag / actie / reactie.

Ik zou voor jezelf en voor het paard toch nog contact opnemen met de trainer en dit samen bespreken. Jammer van de tijd en geld en zeker voor het paard is dit geen fijne ervaring. Schriktraining in de vorm van desensibiliseren lijkt me beter passen.

Mwooaah dat denk ik niet. Ik was onbevangen en droeg dus niets over op de merrie. En als je dan nagaat dat de trainer er zelf ook niets meer mee kon, hoe had ik het beter kunnen doen dan.

Ook bij het parcourtje kwam ik niet angstig die bak in. Eerder heel blij. Ik had daar echt heel veel zin in en had totaal niet ingeschat dat de merrie nog steeds zo angstig was, dus ik gedroeg me daar ook niet naar.

Nee... ik ben altijd bereid naar mezelf te kijken maar in dit geval had ik niets anders/beter kunnen doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:50

Ach, wat jammer dat dit voor jou en je merrie zo'n flop is geworden, TS!

Ik vermoed dat de trainer er zelf geen weg meer mee wist en daarom zich - om z'n gezicht t.o.v. de anderen die dit natuurlijk ook zagen gebeuren, te redden - maar op anderen concentreerde en jullie verder een beetje voor spek en bonen erbij liet staan.

Zeer amateuristisch van de trainer, want hij had je er minstens over kunnen aanspreken en verder mee kunne denken met het probleem, desnoods na afloop van de les. Jij verliet de training eerder, toen had-ie je eigenlijk moeten vragen toch nog even te wachten tot daarna, om het even door te spreken.

Nu ga niet alleen jij met een vervelend gevoel weg, maar heeft je merrie mogelijk juist nog meer schrik opgelopen (aangezien er niets in een kalme stemming is afgerond of voor haar positief beëindigd).

Als het mij was overkomen zou ik helemaal GEEN contact meer met zo'n trainer opnemen, en zou ik knap in m'n wiek geschoten zijn.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-12-14 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:56

Het was geen beschuldig maar echt oprecht een vraag. Het kon zijn dat je niet juist reageerde op haar gedrag en dit zelf in stand hield. Het is dan sowieso lastig voor een ander om het dan over te nemen.

Als er zo'n misklik is denk ik niet dat het voor jou nog iets kan brengen om nog een keer contact met de trainer op te nemen. Alhoewel je kunt er misschien ook weer iets van leren.

Ik zou dan toch eerder aan desensibiliseren denken? Dat lijkt me voor jouw paard veel prettiger, voor haar is het ook niet fijn zo. En evt. magnesium?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:59

Tabaluga12 schreef:
Het was geen beschuldig maar echt oprecht een vraag. Het kon zijn dat je niet juist reageerde op haar gedrag en dit zelf in stand hield. Het is dan sowieso lastig voor een ander om het dan over te nemen.

Als er zo'n misklik is denk ik niet dat het voor jou nog iets kan brengen om nog een keer contact met de trainer op te nemen. Alhoewel je kunt er misschien ook weer iets van leren.

Ik zou dan toch eerder aan desensibiliseren denken? Dat lijkt me voor jouw paard veel prettiger, voor haar is het ook niet fijn zo. En evt. magnesium?

Dan had de instructeur daar juist op moeten ingrijpen. En niet ts aan haar lot over moeten laten.

En ja hoor, daar komt weer het magnesium voorbij.

Vind jouw hier en in een ander topic best dwingend overkomen Tabaluga12. Net alsof jij alle wijsheid in pacht hebt. En alle anderen het niet weten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:00

Ik heb zojuist contact gehad met een vriendin die nog 'grondwerkdingen' op stal heeft liggen, dus daar gaan we eerst mee aan de slag. Als het 'dingen-deel' goed gaat, gaan we ook met geluiden oefenen.

Lucifer, sterretje en dan steeds wat meer.

Ik ga op zoek naar goede grondwerkboeken.

Op de nieuwe stal zijn ze gelukkig wel van het grondwerken ed dus ik denk dat ik er wel een stalgebeuren van kan maken.

EDIT: ik vatte de post van Tabaluga helemaal niet vervelend op hoor. Heb ook echt wel even nagedacht of ik iets anders had kunnen doen.

De magnesium..... tja... misschien dat we ooit tot zover komen, maar ik denk dat dat niet eens hoeft. Als we haar paniek reactie al wat kunnen 'sturen' ben ik al blij.

Niet vergeten dat het ook niet mijn merrie is he. Dus ik kan maar zoveel doen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:05

Wat ontzettend balen TS! Kan me voorstelllen dat je hier een flink kater gevoeld van hebt. Halverwege je verhaal had ik al een zwaar vermoeden om welke trainer het ging, want methode komt me bekend voor.
Deze trainer heeft een bepaald manier van werken die voor sommige paarden heel goed werkt, maar met andere paarden een ramp is. Hij heeft bij ons op stal 2 mensen heel goed op weg geholpen met hun paard, maar aan die van mij komt ie van zn levensdagen niet meer.
Hij is heel goed met paarden en eigenaren die communicatie problemen hebben en weer samen de neuzen dezelfde kant op moeten hebben. Maar paarden met angsten en echte issues, daar zou ik een ander voor zoeken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:05

Neem dan wel echt baby-steps, TS, zodat je inbindt of stopt VOOR dat de merrie panisch wordt, want elke keer dat ze buiten zichzelf raakt worden er nieuwe conditioneringsverbindingen in haar hersenen aangelegd en zal het gedrag zich vaster ingraven.

Voorkomen dat ze nogmaals zo paniekerig raakt, dus. En altijd stoppen in kalmte, als het paard een positieve ervaring heeft opgedaan.

Succes!