longeer hulpmiddelen en tis grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladyzz222

longeer hulpmiddelen en tis grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:07

Hee allemaal.

Kunnen jullie mij helpen met grondwerk. Weten jullie oefeningen of hebben jullie tips. Ook wil ik graag weten welke longeermiddelen waar voor zijn zoals pasoa of bijzetteugel. Ik heb nu zo'n touw die op zijn schoft ligt en dan tussen zijn benen aan zijn halster of hoofdstel kan.

Ik heb een 12 jarige ruin een half jaar en wil een betere band krijg aangezien hij is een beetje dominant namelijk

Bedankt alvast

Nadia
Oppermuts

Re: longeer hulpmiddelen en tis grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:36

WWW --> TVG

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:40

Er zijn diverse hulpmiddelen voor longeren. Elk heeft zijn eigen doel. Helpen tegen zijn dominantie doen ze echter niet. Zoek je juiste begeleiding erbij en het zal vast goed komen. Fijn te lezen dat je toch met hem door wil gaan.

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 10:58

Welke hulpmiddelen zijn waar goed voor ik snap dat het niks aan zijn gedrag veranderd.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:14

Wat wil je bereiken? Ontspanning, meer achterhand gebruik? Meer richting wedstrijdhouding?Longeergoeroe Lammert Haanstra heeft een boek uitgebracht over longeren. Lees die eens. Ook zijn er mogelijkheden om bij hem clinics te volgen. Theorie en praktijk samen. Heb ik jaren geleden ook gedaan. Voordeel daarvan is gelijk dat hij ook uitlegt en evt laat zien hoe je dan met het dominante gedrag van je paard omgaat.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:12

ladyzz222 schreef:
Welke hulpmiddelen zijn waar goed voor ik snap dat het niks aan zijn gedrag veranderd.

Zorg voor goede begeleiding. In je OP heb je het over aan het halster bijzetten, doe dit alsjeblieft niet. Zoek een bijrijder die veel ervaring heeft en jou overal mee kan helpen. Want als ik dit lees in combinatie met het andere topic heb je nog veel te leren. Dat is niet erg, maar zorg alsjeblieft voor goede begeleiding. Je kan anders verongelukken met zo een gevoelig paard. Of je verpest het paard zo dat niemand er straks meer op kan. Goed dat je wilt leren, maar ga niet zelf prutsen.
Welke regio zit je? Misschien zijn er bokkers die je kunnen helpen en dingen kunnen laten zien.

Alle longeerhulpmiddelen hebben als doel het paard over de rug te laten lopen. Sommige hebben daarbij wat extra mogelijkheden om in hoogte te verstellen of met een achterstuk erbij. Maar de HULPteugel HELPT slechts, jij moet het vanaf de grond doen.

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:49

Sandraa schreef:
ladyzz222 schreef:

Zorg voor goede begeleiding. In je OP heb je het over aan het halster bijzetten, doe dit alsjeblieft niet. Zoek een bijrijder die veel ervaring heeft en jou overal mee kan helpen. Want als ik dit lees in combinatie met het andere topic heb je nog veel te leren. Dat is niet erg, maar zorg alsjeblieft voor goede begeleiding. Je kan anders verongelukken met zo een gevoelig paard. Of je verpest het paard zo dat niemand er straks meer op kan. Goed dat je wilt leren, maar ga niet zelf prutsen.
Welke regio zit je? Misschien zijn er bokkers die je kunnen helpen en dingen kunnen laten zien.

Alle longeerhulpmiddelen hebben als doel het paard over de rug te laten lopen. Sommige hebben daarbij wat extra mogelijkheden om in hoogte te verstellen of met een achterstuk erbij. Maar de HULPteugel HELPT slechts, jij moet het vanaf de grond doen.

Bedankt voor de info. Ik heb iemand via bokt gevonden die mij kan helpen. Ik longereer nooit aan een halster altijd aan een hoofdstel allen los in de paddock heeft hij een halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:50

Je zegt dat je een betere band met je paard op wilt bouwen, en vraagt welke longeerhulpmiddelen daarbij helpen als ik je vraag goed begrijp?

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:26

Ik zal mijn vraag even verhelderen.
Ik wil een beter band krijgen met mijn paard hier kreeg ik als tip voor grondwerk.
Nu vroeg ik me af of jullie daar tips voor hebben vraag 1.
en vraag 2 welke longeer hulpmiddel zijn waar voor bedoelt.
Mijn paard is sterk met nagelijk en mag zijn achterhand meer gebruiken. Ook struikelt hij regelmatig

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:13

De longeerhulp die je noemt is prima om mee te longeren. Zorg ervoor dat hij niet te kort staat afgesteld. Vooralsnog alleen mee stappen en draven. Galop komt later. Ik haal hem er voor de galop altijd even af... Je paard moet met d'r neusje naar de grond vanuit de aanzet van de hals en zorg ervoor dat de achterhand goed ondertreed. Voor je dominantie gedrag bij je paard is grondwerken idd een goed idee, maar grondwerk is geen longeren. Met grondwerk bereik je respect van je paard, kijk eens bij Emiel Voest...hij longeert dmv lichaamshouding tov het paard en uiteindelijk dus de houding van je paard naar jou toe. Het is jouw taak om als leider over te komen, zodat hij jou respecteert en niet meer zijn dominantie hoeft te tonen. Succes!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:15

Voor band zou ik lekker gaan poetsen en knuffelen, dit vind ik zelf echt verschrikkelijk af en toe. Ik ga het nu elke dag doem en hoop dat het hierdoor beter gaat met de band. Misschien werkt dit voor jou ook?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:00

Ts het is geen schande om hem te verkopen als jullie geen goede of betere band krijgen.
Longeerhulp is goede hulp maar grondwerk is voor een betere band.

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:01

Vandaag heeft mijn instructrice gereden en hij was rustig. Morgen zelf rijden en doneer dag weer grondwerk proberen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:32

Super dat je het eerst probeerd verkopen kan altijd nog je hebt dan je best gedaan veel succes

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:05

Goed bezig ts! Waar een wil is, is een weg! :-)

Btw, er zijn veel (goede) boeken over grondwerk en longeren te koop met goede tips en waardevolle oefeningen. Misschien dat je daar iets aan hebt?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:48

TS stop anders eens met rijden. Je paard staat 23u per dag op stal en als hij eruit gaat zit er iemand op.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor jullie. Gooi hem lekker op het land en begin met grondwerk en pas na enkele maanden kan je beginnen met longeren of rijden.