[AR] Paard beleren of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Paard beleren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 14:56

Hoi allemaal,

Ik loop een beetje met een idee rond en ik zou graag horen wat jullie zouden doen.
Ik heb eerder een hele leuke shet voor de sulky gehad en ik mis het mennen nu een beetje. Ik vind rijden belangrijker maar ik vond mennen voor de afwisseling wel heel leuk.
Nou heb ik een grove kwpn ruin die echt de perfecte bouw en het perfecte karakter heeft om voor de kar te lopen. Het lijkt mij dus erg gaaf om met hem te gaan mennen. Hij is lekker rustig en niet snel onder de indruk van iets. Ook vind hij her heerlijk om buiten kilometers ver te rijden.
Echter heb ik dan wel altijd iemand nodig om met mij mee te gaan omdat er nog best wel een paar drukke wegen zijn voordat je lekker langs de velden kunt rijden. Ik verwacht dan ook niet dat ik vaker dan 20x per jaar zal mennen ofzo, zomerzeisoen misschien wat meer en winterseizoen wat minder.
Ik denk vooral dat ik het meer zou doen als ik een paar jaar verder ben en uit huis ga. Maar verleert hij het dan niet weer als ik hem nu al beleer? Ook heb ik nu nog geen geld voor een kar, dat ga ik ook niet op korte termijn bij elkaar krijgen. Wel kun je af en toe een kar huren ergens en dan lekker een stukje het bos in gaan. Is dat verantwoord of helemaal niet als je paard het niet zo vaak doet?

punten waarom ik het nu al zou doen:
- ik mis het mennen voor de afwisseling
- ik woon nu nog thuis en mn ouders zouden me nu nog voor een deel willen sponseren
- ik denk dat echt dat paard het geweldig gaat vinden
- paard is nu 9, mooie leeftijd dus om nu te beginnen.

Waarom ik het niet nu zou doen:
- ik zal heel weinig gaan mennen, misschien pas over een paar jaren meer.
- het kost weer erg veel allemaal

Mocht ik toch besluiten om hem te beleren dan zal ik hem sowieso laten beleren bij een professionele stal waar ik zelf ook les kan krijgen aan het begin. Ik heb al wel wat ervaring maar alleen maar met shets dus ik ben nog erg groen.

Wat zouden jullie doen?

friesiszwart

Re: Paard beleren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:36

Ik ben gaan mennen omdat ik het idee had dat mijn paard graag kilometers maakte. Ik ben ook regelmatig alleen met paard en wagen op pad geweest. (de stalling was in de rand van de stad en ik reed overal naar toe, in de stad, buitenaf, polder, bedrijventerrein, spoorwegen over etc etc). Als je paard goed mak is is dat geen probleem. Heb je nu een ritselig paard zou ik er niet aan beginnen met de wagen heb je toch snel meer schade als het echt fout zou gaan.

Inderdaad je paard professioneel beleren en zelf je koetsiersbewijs of mendiploma gaan halen.

Heel veel veilige kilometers.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 12:09

Bedankt voor je reactie!
Hoe vaak men jij dan? Ik ben bang dat als ik maar zo weinig men dat hij elke keer vervelend doet. Als ik hem een maand stil laat staan kan ik er zo weer mee wegrijden dus het is geen druktemaker maar ik weet niet hoe dat met mennen is natuurlijk...

Koetsierbewijs is ook een goede, dat ga ik zeker doen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:18

Ze onthouden het meestal goed hoor het lopen voor de wagen. Als je dit zo graag wilt zou ik er gewoon voor gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:00

Mijn zwarte heb ik laten beleren eind 2012 begin 2013 vond het toen wel belangrijk dat hij toen even goed doorgemend werd in het beleer proces. (daar zelf ook paar keer gemend)
Daarna meegenomen naar huis en daar mende ik maar 2 x per maand en ahum.. wegens slecht weer meteen begonnen met stilstaan.

Gelukkig zijn paarden niet dom en netjes beleerd betekend dat je ze in principe ook gewoon later weer voor de wagen kan zetten.
Wel rekening houdend uiteraard met de andere vorm van spierbelasting, dus ze moeten er in dat opzicht wel aan kunnen wennen, niet dat je ineens helemaal los gaat of zo.
(ga er even vanuit dat hij verder wel gewoon in het werk staat, dan wel dat je dat eerst voorzichtig gaat testen. )

Ik men overigens nog steeds niet heel veel, max 4 x per maand, meestal 2 x, verder rijdt ik hem onder het zadel. Dan duurt het wat langer voordat je hem dressuur matig etc. leuk voor de wagen hebt lopen, maar ook dat lukt dan wel.

Heerlijk voor de afwisseling van ruiter / menner en paard.

Ik zeg dus doen, leuk!