Heeee ik heb wat problemen met het longeren.. mijn pony wil altijd hard lopen... vooral in draf.. ook heb ik al geprobeerd met de zweep voor haar neus maar dat maakt haar niks uit... iemand tips??
Aandraven en als het te hard gaat gewoon weer stappen en opnieuw. En blijven oefenen en belonen, blijkbaar reageert je fjordje nog niet goed genoeg op de stem! Succes!
Qimm
Geplaatst: 13-12-14 23:17
Hou ook even het uiteinde vast van de longeerlijn. Niet dat ie daar langzamer van gaat, maar dit is best link. Verder consequent zijn, rondje kleiner maken om het tempo te verlagen. Dan voorzichtig groter maken, bij versnellen weer verkleinen
prugelpiet
Geplaatst: 13-12-14 23:18
Bovenstaande zou ik ook als advies geven. En pak je lijn op, dit is eng
DxFellow
Geplaatst: 13-12-14 23:19
Ik heb hier ook last van met mijn verzorgshetje Als ze 2-3 stapjes goed draaft beloon ik en zo breid ik het uit Soms houd ik ook een lange zweep voor haar borst, maar meestal loopt ze daarg gewoon doorheen
Agossie
Geplaatst: 13-12-14 23:19
Ja, je staat "achter" haar, wat "drijvend" werkt. Zie het als een taartpunt, zweep, paard, lijn en jij. Of, zoals jij de lijnen hebt werkt dat niet, houdt je armen naar de voor en achterkant van het paard. Jij zou dan in het midden moeten staan, of iets naar de schouder van het paard toe gaan, als ze te hard loopt.
Je kan ook kijken of omgekeerde psychologie werkt. Dat pas ik wel eens toe als een paard alleen maar hard wilt (nadat ik vrijwel zeker weet dat het niet ligt aan signalen die ik onbewust uitstuur, of een of andere ongemak wat er voor zorgt dat het hard wilt). Oftewel: ik vraag het paard langzamer te gaan (dat kan doormiddel van stem, lichaamstaal, een gekoppelde hulp, wat je maar wilt) en als er geen reactie komt dan heb ik zoiets van 'oké, dus je wilt niet langzamer, dan gaan we wat harder dan we nu gaan' dus ik laat het paard versnellen en houd dit een tijdje vast. Als ik merk dat het paard weer langzamer wil, dan geef ik daar niet aan toe, want daarnet wilde het niet langzamer op mijn vraag, dus gaan we nu ook niet langzamer op zijn vraag. En pas na een tijdje, als ik het vraag, mag hij weer langzamer. Vaak hoef je dit maar een paar keer te doen, en begrijpen ze dat het echt slimmer is om in eerste instantie al langzamer te gaan. Dit werkt natuurlijk weer minder bij heel erg werklustige paarden die rustig een uur in enorm hoog tempo door kunnen gaan zonder te willen stoppen.
Je hebt kans dat je te ver naar achter staat. Als je ongeveer achter de schouder/schoft van het paard staat drijf je. Als je meer naar het hoofdstaat rem je. Niet bij alle paarden werkt dit, maar het ja het proberen waard
Ceasar2015
Geplaatst: 18-12-14 18:04
Je staat zelf enorm drijvend, dus te ver naar "achteren". Hiermee geef je met je lichaamstaal aan dat het paard harder moet. Ga centraal staan, dus trek een denkbeeldige lijn van je navel naar de singelplaats. Als het dan langzamer moet kun je altijd nog een stap opzij zetten zodat je meer in het leidend gevoelig gebied(voorhand) komt te staan. Maar pas ook dan weer op dat je niet naar je paard toeloopt, daarmee geef je ook weer aan dat je paard harder moet. Ik werk altijd met 2 individuele lijnen en heb daardoor geen lus en die kun je wel over de grond laten slepen.
Ik had een workshop natural horsemanship gevolgd, ik had geen problemen met longeren maar vind het gewoon heel erg interessant hoe er gewerkt word en wil mij hierin verder ontwikkelen. Hier werd echt heel goed uitlegd waar je moest staan en wat je houding moet zijn en als het niet goed was word je "gecorrigeerd" naar de juiste positie.
Pauww
Geplaatst: 18-12-14 18:25
Ik merk dat je paard vrij schuin loopt (op deze foto's). Vaak gaan paarden hard als ze minder evenwicht hebben, denk maar aan sommige jonge paarden die leren galopperen, die gaan eerst hard om daarna hun balans te vinden. Naast de goede tips over lichaamstaal kan je ook eens denken aan een lichamelijk 'probleem'. Meer evenwicht kan je paard krijgen door gymnastiserend te longeren. Google maar eens, het is niet zo ingewikkeld als het lijkt
Het doel daarvan is je paard wat rechter en meer in balans te krijgen. Het kan best dat je paard onder het zadel wel kan verzamelen enz. maar op de cirkel is dit moeilijker, en het heeft hier ook met je hulpen en lichaamstaal te maken. Probeer je cirkel tijdens het longeren eens te vergroten en te verkleinen, doe het wel geleidelijk aan zodat je paard niet extreem naar buiten of binnen valt. Het tempo van het paard hangt vaak af van de grootte van de cirkel, speel hier wat mee en ontdek wat voor je paard een evenwichtig tempo is.
Verder kan je ervoor zorgen dat je paard meer balans krijgt door hem 'recht' te houden tijdens het longeren. Check of hij niet naar binnen of naar buiten valt en corrigeer dit anders, heel belangrijk is ook dat je zelf goed op je plaats blijft staan of zelf een mooie, regelmatige kleine cirkel maakt.
Als je je hier wat over inleest dan krijg je een goed idee van de basis en wat je zoal zelf kan doen. Je lichaamstaal is dus ook erg belangrijk, maar daar heb je al veel goede tips over gekregen
Eens met Ptje007. De site van Horsefulness kan idd interessant zijn, heb vroeger nog les gehad van haar (NH, dubbele longe, academische dressuur).
Paardje loopt idd erg scheef en op de binnenschouder, wat het extra belastend maakt voor het binnenvoorbeen. Best kan je idd gaan rechtrichten/gymnastiseren, maar dan werk je makkelijkst met kaptoom ipv met bit.
Ook zou je in dit geval de binnenste longeerlijn rechtstreeks van het bit naar je hand kunnen laten lopen ipv door de longeersingel, dan kan je makkelijker wat stelling vragen. Met meer stelling gaan ze nl. meer gewicht op de buitenschouder plaatsen (soms iets teveel in het begin, maar daar kan je mee spelen).
Wat je ook kan doen om die balans te corrigeren, is juist wat buitenstelling vragen, dan loopt ze niet met de correcte stelling, maar gaat ze wel die vertikale balans herstellen. Alleen moet je wel opletten met die sterkere paardjes dat ze dan niet plots er vandoor gaan uit de cirkel en jij er achteraan hangt.
Die longeerlijn op die manier is idd wel gevaarlijk. Ik raak echter ook altijd in de knoop met mijn longes, dus heb ik mijn dubbele longe in 2 geknipt zodat ik die veilig kan laten meeslepen, ofwel werk ik met 2 enkele longes (nog handiger als je van hand wilt veranderen en de lijnen moet aanpassen, zie je direct wat waar hoort).