Band opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseRider13

Band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 09:38

heey,
ik heb wel ooit van Natural Horsemanship gehoord maar het nooit echt gedaan (wel paar keer join up geprobeerd)
Zou iemand mij tips kunnen geven hoe ik een betere band op kan bouwen met mijn pony('s) ?
Ik heb een pony die nog niet helemaal is ingereden en daarmee zou ik wel echt graag een echte band willen hebben. Want eigenlijk ben ik ook de enige die iets met haar doet.
Duss iemand tips?

xx

pferden2002

Re: Band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:35

Ik zou een join up proberen, als dat niet goed lukt zou ik op you tube filmpjes kijken van Monty Roberts of het boek Mijn trainingsmethoden in woord en beeld van Monty Roberts lezen.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:45

Een join up is een 'band' afdwingen in plaats van een band opbouwen, ik zou dat dus niet doen.
Een band opbouwen kun je doen door gewoon leuke ontspannen dingen met je pony te gaan doen, zoals borstelen enzovoort, als je gewoon veel met hem bezig gaat komt die band vanzelf wel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:47

Ik zou geen join-up doen inderdaad. Dat is geen echte band opbouwen.

Gewoon met je paard bezig zijn, lekker wandelen, poetsen, leuke dingen doen.
Het komt vanzelf, het ene paard gaat sneller dan de andere.

Ik heb mijn paard 2,5 jaar, en pas na een jaar zijn we dichter naar elkaar toe gegroeid en nu wordt het echt mijn maatje. Sommige paarden zijn wat meer op zichzelf.

pferden2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:02

Als je een join up doet bouw je juist een band op, je paard accepteert je als leider en hij/zij gaat je vertrouwen, anders is het geen join up want het is uiteindelijk de bedoeling dat je paard je laat zien dat hij je vertrouwt en dat jij hem naar je toe laat komen om te laten zien dat jij ook te vertrouwen bent.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:08

h_t_f_ly schreef:
Als je een join up doet bouw je juist een band op, je paard accepteert je als leider en hij/zij gaat je vertrouwen, anders is het geen join up want het is uiteindelijk de bedoeling dat je paard je laat zien dat hij je vertrouwt en dat jij hem naar je toe laat komen om te laten zien dat jij ook te vertrouwen bent.

Ja, maar daarvoor jaag jij hem eerst weg uit zijn veilige kudde, dus het paard is dan 'verplicht' naar jou toe te komen, want in het wild zou hij niet veilig zijn in zijn eentje.

pferden2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:14

Dat kan best waar zijn maar toen ik begon met een pony inrijden ben ik eerst begonnen met loswerken en ik won al heel snel haar vertrouwen en nu heb ik een verzorgpony die best onzeker is en als hij te onzeker wordt gaat hij bokken en bijten en door een join up te doen heb ik bijna al zijn vertrouwen gewonnen en gaat het nu al een heel stuk beter

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:32

Je wint geen vertrouwen met een join up - je dwingt een samenwerking af, omdat het paard geen andere keuze heeft dan meewerken of uit de kudde blijven, het laatste betekent voor wilde paarden de dood of in ieder geval zulke grote onzekerheid dat voor jou kiezen het 'beste van twee kwaden' is.

Join-up is voor gevalletjes 'extreem afwijkend paardengedrag' en zou alleen door hele bekwame mensen gedaan moeten worden.

Ik ga mee met de eerdere suggesties voor het opbouwen van een band: gewoon lekker met je paard bezig zijn, elkaar leren kennen.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:35

Bij een join up moet je paard je wel in vertrouwen nemen, hij heeft geen andere keus omdat je hem uit zijn kudde weg haalt en omdat hij anders moet blijven lopen.
Bovendien kan iemand die daar geen of weinig ervaring mee heeft de singalen niet goed herkennen en laat zijn paard veel te lang doorlopen.
Ik vind het dus sowieso geen goede methode, maar ik vind het wel belangrijk dat als het dan toch gedaan word dan door iemand met veel ervaring.

Maar nu graag weer on-topic.. ;)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:35

Drifter schreef:
Je wint geen vertrouwen met een join up - je dwingt een samenwerking af, omdat het paard geen andere keuze heeft dan meewerken of uit de kudde blijven, het laatste betekent voor wilde paarden de dood of in ieder geval zulke grote onzekerheid dat voor jou kiezen het 'beste van twee kwaden' is.

Join-up is voor gevalletjes 'extreem afwijkend paardengedrag' en zou alleen door hele bekwame mensen gedaan moeten worden.

Ik ga mee met de eerdere suggesties voor het opbouwen van een band: gewoon lekker met je paard bezig zijn, elkaar leren kennen.

Precies dit..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:38

Join up kan alleen als je weet wat je doet.
Ik denk dat daar de meeste bokkers niet onder vallen ;)

Gewoon fijn samen dingen doen werkt het allerbeste en zorgt ook voor de langdurigste goede band :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:39

Een band moet groeien. Door dingen te ervaren (leuke en minder leuke) ga je elkaar vertrouwen. Je merkt steeds meer dat je een team wordt. Als je er voor open staat en het de tijd geeft dan kan het een vriendschap worden die zo hecht is dat het niet in woorden is uit te brengen. Het gaat verder dan houden van en voor elkaar door het vuur gaan. Geef het de tijd en stel jezelf open voor je paard.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:43

Grondwerk is ook nog een idee, een goede instructice/instructeur vinden die daarbij kan helpen en je kan laten voelen/merken hoe het ingaan op kleine signalen van je paard verschil kan maken.

pferden2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:54

Met een join up werkt je paard vrijwillig voor je en hij is niet verplicht om je in vertrouwen te nemen maar het paard wil dat graag. Omdat het paard het allemaal heel spannend vind zal hij je extra in de gaten houden en dan ziet je paard dat je helemaal niet eng bent en door een join up begrijpen jullie elkaars lichaamstaal beter en wordt alles makkelijker, bij rijden kan je je paard sturen zonder aan de teugels te trekken en dat is een stuk fijner voor je paard, als je aan het poetsen bent en je paard moet even opzij gaat dat allemaal een stuk makkelijker, maar als je geen ervaring hebt met join ups kan je er beter iemand bij halen die dat wel heeft zodat zij het jou kan leren. Join up is een manier van grondwerken

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 12:57

Ik rijd sowieso al bitloos en vaak zelfs zonder hoofdstel. dus dat kent ze wel en ze doet dat ook erg goed.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:02

h_t_f_ly schreef:
Met een join up werkt je paard vrijwillig voor je en hij is niet verplicht om je in vertrouwen te nemen maar het paard wil dat graag. Omdat het paard het allemaal heel spannend vind zal hij je extra in de gaten houden en dan ziet je paard dat je helemaal niet eng bent en door een join up begrijpen jullie elkaars lichaamstaal beter en wordt alles makkelijker, bij rijden kan je je paard sturen zonder aan de teugels te trekken en dat is een stuk fijner voor je paard, als je aan het poetsen bent en je paard moet even opzij gaat dat allemaal een stuk makkelijker, maar als je geen ervaring hebt met join ups kan je er beter iemand bij halen die dat wel heeft zodat zij het jou kan leren. Join up is een manier van grondwerken

De join-up discussie gaat hier wat te ver, ts wilde horen over een band opbouwen.
Ik heb mijn mening gegeven en hier [VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent! kun je lezen over join-ups en praten over jouw ervaringen daarmee.

TS: het komt natuurlijk absoluut goed met de band tussen jou en je paard, je bent er in ieder geval bewust over aan het nadenken en je wilt het beste voor je paard, dat is het belangrijkste. :j

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:08

Als je een Join-up doet, stuur je het paard weg uit zijn 'kudde'. In het wild kan een paard niet overleven zonder zijn kudde, en dus zal het naar jou toekomen.
Het is niet alleen maar het wegsturen van je paard en wachten tot het terug komt. Bij een Join-up moet je letten op de kleine signalen die je paard afgeeft. je mag het paard pas naar je toe laten komen, als het zich ontspant en op jou let. Dit is voor een dominant paard mentaal best moeilijk. Als een onervaren persoon een join-up doet, doet het in de meeste gevallen meer kwaad dan goed.
Beter kun je andere leuke dingen met je pony doen, zoals grondwerk. Oefenen om je paard op de kleinste hulpen achterwaarts te laten gaan, opzij te gaan en je te volgen. Zo leert je paard naar je te luisteren, en als je het rustig aan doet en niet te snel te veel vraagt, vinden ze het vaak nog leuk ook!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:13

Drifter schreef:

Precies dit en negeer alsjeblieft de berichten van h_t_f_ly.. Die heeft duidelijk geen idee wat een join-up is en wat het inhoudt voor het welzijn van het paard..

Ga lekker veel met je paard wandelen.. Eventueel wat vd.. Gewoon lekker met elkaar bezig zijn en elkaar leren kennen..

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:38

Er wordt hier nu een hoop gezegd over de Join-Up, en dat dat is wat ze níét moet doen, maar weinig zeggen wat ze dan wél kan doen. Ik denk dat je vooral lekker veel met je paard bezig moet zijn, en dan zeker niet altijd in de zin van rijden, maar ook gewoon poetsen, spelen in de bak, of gewoon af en toe is in de wei erbij gaan zitten. En wat ik zelf erg prettig en leuk vind om te doen qua Natural Horsemanship is Parelli. Ik merk dat eigenlijk elk paard dat goed oppakt, en dat mijn band met een paard er veel sneller beter van wordt, en ik verwerk het in alles, in de complete omgang van mij naar een paard. Dus ik kan je aanraden je daarin te verdiepen, er staat heel veel over op het internet. :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:39

Je kan ook proberen met het horsefulness traingssysteem dit is perfect om een band op te bouwen.
Het zijn 8 connectie oefeningen waar de band met je paard heel snel groeit.
Als je er meer over wilt weten stuur je maar een pb

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:46

Ik kende het Horsefulness Trainingssysteem niet, maar heb het net even opgezocht. De basisoefeningen van hen, zijn eigenlijk identiek aan de Seven Games (de basis) van Parelli. Alleen Parelli geeft je heel duidelijke handvaten. Ik denk dat heel veel NH-stromingen voor een groot deel op hetzelfde neerkomen, en dat daarom Parelli een van de makkelijkste is om mee te beginnen, omdat die de basis heel helder en volledig bij elkaar hebben en vanaf daar kan je eigenlijk alles doen wat je verder wilt.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:57

Ik denk ook wat al eerder is gezegd veel tijd doorbrengen met je paard. Elkaar goed leren kennen. Je kan ook natural horsemanship (parelli) proberen maar daar heb ik geen verstand van dus daar kan ik je niet mee verder helpen :P

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:04

Het Horsefulness Trainingssysteem zeker niet identiek bij.
Horsefulness zijn er eerst 8 connectie oefeningen waarbij het paard los loopt en zijn eigen keuzes kan maken en of het bij u wil zijn of niet en daardoor groeit de band zeer sterk.
Wat daarna komt lijkt er inderdaad wel een beetje op. :)

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 16:12

dankje! ik ga me zeker eens verdiepen in parelli!
x

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:01

Mocht je vragen hebben, je kan me altijd pb'en :)