Problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veerloos

Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:48

Hoi Bokkers!

Ik zit met een dilemma. Sinds kort rijd ik een paard wat nog weinig bespiering heeft. Ik zou haar graag wat longeren om dit wat op te bouwen, ook is de conditie erg laag. Het gaat om een kwpn merrie van 21 jaar oud.

Zodra ik wil gaan longeren gaat ze stil staan, loopt ze achter me aan, reageert niet op de zweep als ik graag wil dat ze gaat stappen. Ook een tikje geven helpt niet. Handen om hoog gooien al geprobeerd (mevrouw is niet onder de indruk.) Geprobeerd mee te lopen, werkt ook niet, ze komt gewoon naar binnen. Ik zou haar graag wat willen trainen aan de longe maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar :( Hebben jullie tips of dit ook al eens bij de hand gehad?
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-12-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald

cissy

Re: Problemen met jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:53

Dubbele longe ook al geprobeerd? Dan kun je dr weer terug naar buiten sturen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:56

Ik zou even aan een mod vragen je titel aan te passen.

Longeren is moeilijker dan het lijkt. Geen enkel paard kan dat zomaar, en vaak word er op heel veel verschillende manieren gelongeerd, waardoor jou paard jou waarschijnlijk helemaal niet snapt.
Neem een paar longeerlesjes, meestal is 2 of 3 genoeg, en dan kun je daarna zelfstandig verder.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:57

Oh ik zie nu pas de spelfout in mn titel :P

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:15

verder iemand?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:22

Als je met z'n tweeën kunt oefenen is ideaal. Een heeft de longe en zweep en de ander loopt aan de buitenkant van het paard. De tweede persoon blijft er in eerste instantie naast lopen en kan in verschillende sessies steeds een beetje meer afstand nemen van het paard.
Je kunt als je alleen bent naast je paard op de volte lopen. Dan ga je langzaaam en stap voor stap, eerst zijdelings mee lopen en steeds een stapje meer afstand nemen. Dit kost tijd maar is wel een rustige manier. Zo heb ik het mijn merens ook aangeleerd op 16jarige leeftijd. Probeer niet te snel te willen, maar gewoon de tijd voor nemen in verschillende sessies. Ik heb er 1 a 2 maand overgedaan.

Les nemen is sowieso niet verkeerd, want je kunt je paard rondjes laten lopen zonder dat hij zijn spieren gebruikt en je kunt je paard trainen en weten waar je op moet letten. Ik longeer zonder bijzet en allerlei andere hulpmiddelen, maar ze gebruikt wel de juiste spieren.