Paard in beweging, zonder te rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Paard in beweging, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:31

Hallo!
Ik wordt in februari aan mijn schouder geopereerd en kan 3 à 4 maanden niet rijden, wat natuurlijk niet goed uitkomt als je paard zo goed als elke dag gereden wordt. Het is mijn bijrijdpaard en de eigenares heeft het al druk met haar ander eigen paard en haar stage dan, dat ze hem er niet nog kan bijnemen. Ook iemand anders zoeken ziet ze niet echt zitten...
Ik zoek dus nog dingen die ik met hem kan doen vanop de grond, zodat hij vooral wel voldoende beweging krijgt en hij niet te dik wordt ;). Ik had al aan longeren gedacht, maar enkel longeren wordt na 3 maanden ook wel saai...
Nog mensen met ideeën?

Cassidy

Re: Paard in beweging, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:34

Longeren en iedere keer domweg dezelfde rondjes lopen wordt idd heel saai.
Verdiep je eens in grondwerk? Dan kun je je paard vanaf de grond gymnasticeren. En als je tot Februari ver genoeg bent, kan dat zonder lijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:40

Als je niet kunt rijden kun je waarschijnlijk ook niet goed een alternatief vinden ivm het schoudergebruik.
Lange lijnen zijn een super alternatief maar daar heb je ook je arm bij nodig.
Lastig hoor.
Je kunt wel gaan free-stylen maar ik zou het paard eerder nu gewoon afbouwen en dan even vakantie geven.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:41

wandelen met hem. evt als lukt met je schouder hardlopen met hem.
schriktraining. losspringen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:49

Wat ik even vergeten was (kan eerder topic niet aanpassen): het is je bijrijdpaard. Ik snap dat je die niet graag uit handen geeft maar is het niet de zaak van de eigenaar om - als ze echt wil dat hij gereden wordt - voor een vervangende ruiter te zorgen?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:05

Het probleem is vooral dat hij aanleg heeft om wat dik te worden als hij stil staat ;)
Hij zal sowieso wel wat gereden worden, maar ik gok dat dat maximaal 2x per week gaat zijn. De eerste maand blijft het daarbij, maar de 2e maand zou ik wel 'iets' willen doen. Als ik hem dan nog 2 dagen in de week kan bezighouden, zou dat wel goed zijn voor hem.
Longeren lukt nog met 1 arm (heb ik nog al eens moeten doen) dat kent en doet hij ook goed en zal er ook niet van profiteren.
Er is ook wel een goede grondwerklesgeefster in de buurt. Ik zal daar anders ook aan vragen om me enkele lessen te geven.
Na 2 maanden zou ik mogen lopen ect. en mag ik al kracht zetten, enkel geen exo-rotaties doen. Maar dan spring ik nog niet op m'n paard, want als ik er dan naast lig, dan mag ik terug een tripje naar het ziekenhuis maken ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:23

Aan de lange lijnen kun je alles wat je onder het zadel ook kan.
Sterker nog, na enkele maanden (wegens zwanger) galoppeerde mijn paard beter dan ooit daarvoor doordat ze nu steeds moest verzamelen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:58