[AR] Welk bit om te mennen met mini

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMayo

Welk bit om te mennen met mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 13:08

Hoi!

Omdat er zoveel verschillende bitjes zijn kom ik er niet echt uit.
sinds een tijdje men ik met mijn mini, gewoon met een stangetje die een vriendin nog had liggen. Ze reageert hier beter op dan op een enkel gebroken, maar we moeten nu met 2 pony´s met 1 bitje mennen, wat dus wat lastig gaat. :+

Ik heb gewoon een normaal hoofdstelletje zonder oogkleppen, alle men hoofdstellen die ik tot nu toe heb geprobeerd waren te groot Ik vroeg mij af of iemand mij verder kon helpen met wat voor bitje nu goed is. Ik heb niet zo veel verstand op dat gebied. :)

Groetjes

Scooby007

Re: Welk bit om te mennen met mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:09

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:06

Misschien heb je wat aan de FAQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:12

Met een 'gewoon stangetje' bedoel je denk ik een ongebroken trensje? Die worden vaak ten onrechte 'stang' genoemd. Het is niet het ongebroken mondstuk wat een stangbit een stangbit maakt, maar de hefboomwerking. Aangezien een trens, of die nu enkel-, dubbel- of ongebroken is, geen hefboomwerking heeft, is een ongebroken trens dus geen 'stangetje'.

Als de pony er fijn op loopt en je bent zelf ook tevreden, dan haal je er toch een ongebroken trensje in de juiste maat bij?

Verder is het gewoon uitproberen. Denk er wel om, dat als je ooit overstapt naar een écht stangbit (bijv. een utrechtse stang/bokkenbitje of bijv. een liverpool) dat je dan niet zomaar kiest voor een bit met enkel- of dubbelgebroken mondstuk. Een gebroken mondstuk in combinatie met de hefboomwerking zorgt vaak voor een heel sterk notenkraakeffect.

Een ongebroken trensje staat vaak als vriendelijk aangeschreven, juist omdat deze ongebroken is en dus vaak stiller in de mond ligt dan een bitje met gebroken mondstuk.

Menhoofdstellen in kleine maatjes zijn er wel; Ideal heeft losse menhoofdstellen in diverse maten te koop (ook daarvan zijn weer alle onderdelen los verkrijgbaar) en wellicht heeft de minihorseshop ook wel een goed menhoofdstel in kleine maatjes.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:17

Als ie er goed op loopt niet veranderen.

Ik men hier pony's op zowel gewone bitjes als Liverpool als bokkebit.
Als ze er maar fijn op lopen, dat is van belang.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:53

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:02

Ik men mijn Shetlander op een ongebroken trens, loopt ze heel fijn op. Ik zou inderdaad ook kiezen waar de pony het goed op doet en niet "wat zo hoort". Ik men ook met een normaal rij hoofdstel omdat ze hier prettiger op reageert dan op een hoofdstel met oogkleppen.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:51

Top, super bedankt allemaal. Ik ga op zoek naar een ongebroken trensje.

Bij een enkel gebroken loopt ze constant met haar mond open en is ze met haar hoofd heel onrustig. Zodra ze het ongebroken bitje in heeft gaat dit veel beter. :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:50

Mijne vond enkelgebroken ook niet prettig, liep niet met d'r mond open maar als ik snel moest halthouden en dus druk gaf dan schudde ze met haar hoofd.