Shetlander schiet op hol bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Shetlander schiet op hol bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 19:45

Hoi, ik ben ten einde raad |o
Mijn shetlander liep altijd redelijk goed aan de longe, maar nu ik een tijdje niet geweest ben door omstandigheden verzet hij zich vreselijk. Hij gaat keihard galloperen, draait zich naar mij toe en steigerd, zo dichtbij dat hij me bijna raakt :n Hierdoor ben ik een beetje afstandelijk geworden en probeer ik het zo veel mogelijk te vermijden het longeren, maar ik besef me dat ik hier toch ooit doorheen moet :( Heeft iemand misschien tips?

Mand

Re: Shetlander schiet op hol bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:40

Schopje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:43

Toch doen, wat nu vermijd je het probleem. Kun je je paard niet houden als hij hard gaat rennen of lukt dat wel? Een paard word namelijk altijd moe, en juist dan zou ik doorgaan en niet opgeven door juist wel een keer te laten galopperen.. Tot dat jij controle hebt.

Doe dit wel met iemand erbij die verstand heeft van longeren en grondwerken. Niet alleen aanklooien als je het al eng vindt.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:44

Ik kan hem houden, het is meer dat hij stil gaat staan en steigerd.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:47

heb je iemand die je kan helpen? Samen sta je sterker :) en dan opnieuw vanaf de basis beginnen.
het zou ook kunnen dat hij zich verzet omdat hij ergens last van heeft natuurlijk

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:52

Ik ben al helemaal vanaf het begin begonnen en hij is ook al nagekeken :o

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:57

Jij bent de gene met de longeerzweep ;) dus als hij echt heel erg steigerT of op je afkomt kan je hem gewoon weg sturen.
En rennende paarden steigeren niet, dus laat hem dan maar door galoperen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:59

Gewoon een tik geven bedoel je?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:04

Ik zou rustig blijven en proberen te negeren, veel pauzes, dus als hij op hol slaat of steigert, eerst zorgen dat hij rustig is en dan weer proberen.. Ik heb er niet heel veel verstand van maar mijn verzorgshet doet soms ook wel eens rare dingen en dan laat ik haar eerst uitrazen en dan begin ik weer opnieuw. Succes :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:09

Had mijn pony ook, heb haar veel gelongeerd en als ze ging steigeren of weg schoot gaf ik haar een tikje en als ze weer netjes liep beloonde ik haar goed en was dat het einde van de training. Zo heeft ze de goede momenten onthoud.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:15

Ik zou op het moment dat ze begint te rennen haar lekker laten gaan. Op het moment dat ze wil stoppen laat je haar nog even flink lopen en met dat steigeren.. Als ze al echt op je af komt en je bijna raakt is er behoorlijk wat mis lijkt me. Doet ze dit ook bij iemand anders?
Probeer daar hulp voor te zoeken en zet haar aan het werk.(Hulp bedoel ik niet perse in de zin van een professional, kan ook gewoon een vriendin of kennis zijn die handig met paarden is)
Succes!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:49

Ja, als het echt te erg wordt een tik geven, maar niet meteen. Een longeer zweep komt hard aan dus dat lijkt mij echt de laatste oplossing.

Eerste stap zou bij mij in beweging houden zijn. Degene die het minst zijn voeten(hoeven) beweegt is de baas dus als jij in het midden staat en je pony galoppeert ben jij de baas. Dus zoals eerder genoemd laat hem maar rennen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:19

Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen,maar dit gedrag zou ik toch echt niet goedkeuren.
Als het mijn pony was zou hij toch echt een flinke lel met de longeerzweep krijgen,jij bent de baas en niet de pony.
Dit gedrag kan echt gevaarlijk worden als je hier niet adequaat op reageert .

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:27

colunder schreef:
Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen,maar dit gedrag zou ik toch echt niet goedkeuren.
Als het mijn pony was zou hij toch echt een flinke lel met de longeerzweep krijgen,jij bent de baas en niet de pony.

_/-\o_
Dit dacht ik, maar wou het nog niet zo zeggen _O-

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:32

Zelfde hier als Colunder.. Nu is dit onderdeurtje de baas over jou, en veel Shetlanders kunnen dit goed.. Sowieso niet stil zetten, hou maar aan het lopen, je zegt dat je hem dan wel kan houden en dan kan die niet steigeren.. Zacht zolang het kan, streng als het moet.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:34

Heb ik gedaan, net zoals dat hij beet, dat heb ik er flink snel uit gekregen door een keer in zijn oor te bijten, niet hard hoor, maar dit is ook gewoon kudde gedrag.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:21

colunder schreef:

nee hoor, zou ik dus ook doen !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:24

Liksteen schreef:
Heb ik gedaan, net zoals dat hij beet, dat heb ik er flink snel uit gekregen door een keer in zijn oor te bijten, niet hard hoor, maar dit is ook gewoon kudde gedrag.

Dat zou ik voortaan niet meer doen, er zit dan te veel tijd tussen het bijten en de straf.

Ik kan me niet voorstellen dat hij hiermee doorgaat als jij hem goed aanpakt. Longeerzweep in je hand nemen, heel goed op hem letten, en meteen een klap met de zweep geven als je ziet dat hij naar binnen wilt komen. Je moet niet wachten tot hij gaat steigeren of bijna bij je is.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:50

Heb jullie raad op gevolgd, en na een paar keer een flinke tik als hij bokte kreeg ik hem keurig op de cirkel en draafde hij braaf. Af en toe kreeg hij het dan in zijn bol en begon hij keihard te galloperen en te bokken, ik heb hem na hem een tijdje uit te laten razen. Ik ben toen verder gegaan en toen hij dan ineens raar begon te doen heb ik hem gewoon door laten lopen.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:46

Liksteen schreef:
Heb jullie raad op gevolgd, en na een paar keer een flinke tik als hij bokte kreeg ik hem keurig op de cirkel en draafde hij braaf. Af en toe kreeg hij het dan in zijn bol en begon hij keihard te galloperen en te bokken, ik heb hem na hem een tijdje uit te laten razen. Ik ben toen verder gegaan en toen hij dan ineens raar begon te doen heb ik hem gewoon door laten lopen.

Goed bezig!! _/-\o_
Komt vast weer goed! :j

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 23:01

Nini1992 schreef:
Liksteen schreef:

Goed bezig!! _/-\o_

Ik hoop dat het met veel oefening idd goed komt :)

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:06

Liksteen schreef:
Nini1992 schreef:

Goed bezig!! _/-\o_

Ik hoop dat het met veel oefening idd goed komt :)

Vast wel, gewoon volhouden en doorzetten!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:57

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 15:35

klaas30 schreef:
Ik ga mee met de anderen maar je zou misschien ook een beetje aan de band tussen jullie gaan werken.
Lees dit eens door http://horsefulness.be/het-vrije-werk-het-fundament/ en bekijk eens de 8 connectie oefeningen :D

Onze band is er al, we doen ook veel vd en grondwerk :D