Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
max66 schreef:ik ben gewoon met mijn paard gaan "spelen" in de bak.
Parcourtje gemaakt van "enge" dingen, stukje zeil, wapperende vlaggen, soort schriktraining zeg maar. Bellen voor haar geblazen....
Op een gegeven moment liep ze gewoon los met mij mee, over balkjes, tussen pionnen door. Ik longeer haar altijd zonder longeerlijn, in vrijheid dus. Ze blijft braaf rondjes lopen en ze luistert perfect naar mijn stemhulpen. Aan mijn lichaamstaal ziet ze dat ze mag komen en loopt gewoon los met mij mee de bak uit richting stal.
Op tijd belonen en op tijd de druk weghalen (ik stopte pas met bellen blazen toen ze ontspannen haar hals liet zakken)
max66 schreef:ik gebruik ook een longeerzweep om aanwijzingen mee te geven. Ik leg ook wel eens balkjes op de volte neer, rond dus.
Ook zette ik staanders neer in de bak, achter elkaar. We gingen hier (ze loopt los mee) door slalommen. Ik probeerde haar met een wapperende vlag aan te raken ("druk" weghalen als ie ontspant). Leuk om te doen en het heeft onze band verstevigd
Em_ schreef:Wat ik wel eens doe (naast alle oefeningen) is gewoon even niks doen
Paard zet ik midden in de bak los neer en ga lekker bij hem staan. Als hij er behoefte aan heeft, kriebel/aai/masseer ik hem op z'n favoriete plekjes. Soms is hij zo ontspannen dat hij z'n hoofd in m'n armen laat rusten. Heerlijk is dat! Puur genieten.
Rowenaduke schreef:Wat ook een goede oefening is waarin je werkt aan vertrouwen, is je paard bijvoorbeeld een paar passen naar achteren te sturen dmv lichaamstaal. En hem dan weer naar je toe te vragen, het liefst zonder (te veel) druk. Hier heeft jou paard de keuze om naar je toe te komen of niet, als hij naar je toe zal komen betekend dit dus dat hij bij je wilt zijn (en je dus vertrouwt).
Verder heb je nog de 7 games (misschien ken je deze al) van parelli, dit zijn spelletjes op de grond gebaseerd op vertouwen en respect, dit is ook erg leuk om te doen en hiermee kun je ook echt aan het vertrouwen werken.
Hier kun je wat meer lezen voor de 7 games : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... etjes.html