Goede oefening vertrouwen winnen tijdens grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Goede oefening vertrouwen winnen tijdens grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 14:28

Hoihoi!

Sinds kort ben ik begonnen met grondwerk met mijn nieuwe maatje. Mijn doel is een mooie band met haar op te bouwen en haar en mijzelf zo meer in elkaar te laten vertrouwen.

Sinds kort heb ik ook les in grondwerk. Ik vroeg me af, hoe hebben jullie dit gedaan? Wat voor oefeningen hebben jullie gedaan en hoe is de band daardoor verbeterd tussen jou en je paard?

max66

Re: Goede oefening vertrouwen winnen tijdens grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:32

ik ben gewoon met mijn paard gaan "spelen" in de bak.
Parcourtje gemaakt van "enge" dingen, stukje zeil, wapperende vlaggen, soort schriktraining zeg maar. Bellen voor haar geblazen....
Op een gegeven moment liep ze gewoon los met mij mee, over balkjes, tussen pionnen door. Ik longeer haar altijd zonder longeerlijn, in vrijheid dus. Ze blijft braaf rondjes lopen en ze luistert perfect naar mijn stemhulpen. Aan mijn lichaamstaal ziet ze dat ze mag komen en loopt gewoon los met mij mee de bak uit richting stal.

Op tijd belonen en op tijd de druk weghalen (ik stopte pas met bellen blazen toen ze ontspannen haar hals liet zakken)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 14:36

max66 schreef:
ik ben gewoon met mijn paard gaan "spelen" in de bak.
Parcourtje gemaakt van "enge" dingen, stukje zeil, wapperende vlaggen, soort schriktraining zeg maar. Bellen voor haar geblazen....
Op een gegeven moment liep ze gewoon los met mij mee, over balkjes, tussen pionnen door. Ik longeer haar altijd zonder longeerlijn, in vrijheid dus. Ze blijft braaf rondjes lopen en ze luistert perfect naar mijn stemhulpen. Aan mijn lichaamstaal ziet ze dat ze mag komen en loopt gewoon los met mij mee de bak uit richting stal.

Op tijd belonen en op tijd de druk weghalen (ik stopte pas met bellen blazen toen ze ontspannen haar hals liet zakken)

Mijn vriendin longeert onze paarden ook regelmatig los.(met zweep, maar die gebruikt ze amper). Ze lopen braaf hun rondje en braaf naast elkaar. Dat schriktraining is misschien wel een onwijs leuk idee. Eens zoeken naar een stuk zeil en de pilonnen opsporen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:33

ik gebruik ook een longeerzweep om aanwijzingen mee te geven. Ik leg ook wel eens balkjes op de volte neer, rond dus.
Ook zette ik staanders neer in de bak, achter elkaar. We gingen hier (ze loopt los mee) door slalommen. Ik probeerde haar met een wapperende vlag aan te raken ("druk" weghalen als ie ontspant). Leuk om te doen en het heeft onze band verstevigd

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:59

max66 schreef:
ik gebruik ook een longeerzweep om aanwijzingen mee te geven. Ik leg ook wel eens balkjes op de volte neer, rond dus.
Ook zette ik staanders neer in de bak, achter elkaar. We gingen hier (ze loopt los mee) door slalommen. Ik probeerde haar met een wapperende vlag aan te raken ("druk" weghalen als ie ontspant). Leuk om te doen en het heeft onze band verstevigd

Leuk idee ook! Dankjewel

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:05

Wat ik wel eens doe (naast alle oefeningen) is gewoon even niks doen :)
Paard zet ik midden in de bak los neer en ga lekker bij hem staan. Als hij er behoefte aan heeft, kriebel/aai/masseer ik hem op z'n favoriete plekjes. Soms is hij zo ontspannen dat hij z'n hoofd in m'n armen laat rusten. Heerlijk is dat! Puur genieten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:36

Em_ schreef:
Wat ik wel eens doe (naast alle oefeningen) is gewoon even niks doen :)
Paard zet ik midden in de bak los neer en ga lekker bij hem staan. Als hij er behoefte aan heeft, kriebel/aai/masseer ik hem op z'n favoriete plekjes. Soms is hij zo ontspannen dat hij z'n hoofd in m'n armen laat rusten. Heerlijk is dat! Puur genieten.

Wat lief! Misschien ook een leuke tip :D

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:20

Wat ook een goede oefening is waarin je werkt aan vertrouwen, is je paard bijvoorbeeld een paar passen naar achteren te sturen dmv lichaamstaal. En hem dan weer naar je toe te vragen, het liefst zonder (te veel) druk. Hier heeft jou paard de keuze om naar je toe te komen of niet, als hij naar je toe zal komen betekend dit dus dat hij bij je wilt zijn (en je dus vertrouwt).
Verder heb je nog de 7 games (misschien ken je deze al) van parelli, dit zijn spelletjes op de grond gebaseerd op vertouwen en respect, dit is ook erg leuk om te doen en hiermee kun je ook echt aan het vertrouwen werken.
Hier kun je wat meer lezen voor de 7 games : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... etjes.html

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 19:00

Rowenaduke schreef:
Wat ook een goede oefening is waarin je werkt aan vertrouwen, is je paard bijvoorbeeld een paar passen naar achteren te sturen dmv lichaamstaal. En hem dan weer naar je toe te vragen, het liefst zonder (te veel) druk. Hier heeft jou paard de keuze om naar je toe te komen of niet, als hij naar je toe zal komen betekend dit dus dat hij bij je wilt zijn (en je dus vertrouwt).
Verder heb je nog de 7 games (misschien ken je deze al) van parelli, dit zijn spelletjes op de grond gebaseerd op vertouwen en respect, dit is ook erg leuk om te doen en hiermee kun je ook echt aan het vertrouwen werken.
Hier kun je wat meer lezen voor de 7 games : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... etjes.html

Dankjewel! Een aantal kende ik al maar sommige zijn volledig onbekend :D