[AR] sleeen met paard zonder tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lllisanneee

sleeen met paard zonder tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:22

Hallo,

ik heb al een paar topics gelezen overndit onderwerp maar het is me nog niet helemaal duidelijk. En ik wil het eerst duidelijk hebben voordat ik er mee begin.

Ik zou graag willen sleen met paard ( als er sneeuw komt haha ) maar nu heb ik geen tuig...

Ik heb wel al enige ervaring met sleen met paard en had toen ook een tuigje.. maar die is veel te klein voor het paardje wat ik nu wil gaan leren..

mijn vraag is.. wie heeft andere suggesties met foto's zodat ik kan zien hoe het wordt bevestigd etc en wat ik precies nodig ben.

Ik wil namelijk zo snel mogelijk rustig opbouwen met hem te laten wennen aan banden die hij moet trekken etc..

als deze topic al bestazt.. sorry maar heb al zoveek gelezen en ben der nog steeds niet uit.

Maartje1990

Re: sleeen met paard zonder tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:27

Niet.... Levensgevaarlijk om aan te gaan rommelen met een paard dat dat niet kent al helemaal zonder tuig.

lllisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:52

Het paard is bekend meet voor de kar lopen bij vorige eigenaar en reageert goed op stem en is erg rustig.. hij heeft alleen nog niet met de slee gelopen maar hij kent het wel om iets te trekken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:53

Maartje1990 schreef:
Niet.... Levensgevaarlijk om aan te gaan rommelen met een paard dat dat niet kent al helemaal zonder tuig.

Gewoon niet! Ook helemaal eens met bovenstaande. Levensgevaarlijk voor mens en dier.

lllisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:57

Zo gevaarlijk dat het al vier jaar lang goed is gegaan...

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:00

Net zeg je dat je paard het sleeën niet kent. En nu ineens 4 jaar?
Naja, maakt ook niet uit. Ik zou het sowieso ook niet doen.
Waarom zou je het zo graag willen als ik vragen mag?

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:01

Ik heb ook geen tuig. Ga ook alttijd sleeen mett ponylief. Heb geen foto's op deze computer maar ik maakte er altijd een heel kunstwerk van. Het is gewoon belangrijk dat je alles zo vastzet dat het niet af kan zakken of dat je paard er in gaat staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:02

Tja voor elk paard moet sleeën de eens de eerste keer zijn anders leren ze het nooit.
Maar om er zomaar wat touwtjes aan te knopen, daar zou ik niet voor kiezen

Met je paard door de sneeuw is wel erg gaaf

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:02

"s Morgens de deur uitstappen is ook gevaarlijk.. Ik ben allang blij dat je zelf zegt dat je het nu vast wilt gaan oefenen, want ik ben het er wel mee eens dat het gevaarlijk kan zijn! Maar ik denk dat je oud en wijs genoeg bent ;)
Als je een foto opzoekt op internet van een "borsttuig", ben je al een heel eind, dan zie je al goed waar wat en hoe het zit. Wat misschien nog beter en makkelijker is, kijk eens op marktplaats voor een tweedehands borsttuig! Er zijn mensen zat die onderdelen verkopen van een tuig...

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:05

Dat is inderdaad ook wat ik gedaan heb. Ga erg vaak met een vriendin mennen dus ik weet hoe het in elkaar steekt. Het is inderdaad niet slim om zomaar wat aan elkaar te knopen. Maar als je weet waar je mee bezig bent komt het wel goed

lllisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 13:09

4 jaar lang gedaan met een ponny die nu verkocht is.. staat nergens dat ik met hetzelfde paard het wil doen.

kan zelf wel inzien als het gevaarlijk word en zal ook heus niet verder gaan..

het is ook absoluut niet de bedoeling om touwtjes aan elkaar te knuppe etc.. maar las dingen over een longeer singel en een singel voor langs...

maar omdat ik niet zomaar wat in elkaar wil knutselen vraag ik om foto's en uitleg..

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:35

Blijft tobben met een longeersingel e.d. Ik denk dat je voor nog geen € 50,00 aan een borsttuig kunt komen, hoef je er alleen nog strengen aan te maken (of misschien zitten die er al bij) en dan kun je gaan sleeën!
Ik bedoel trouwens geen borsttuig zoals ze weleens bij springpaarden gebruiken natuurlijk...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:42

Oh oh de wintertijd komt weer en de linke rotzooi met paarden komt er ook weer aan..

Ga geen rotzooi knutselen maar investeer in een net borsttuig. Zijn 2e hands echt wel te krijgen. Dan zou je een longeersingel wel kunnen gebruiken als zijnde het schoftje. Eventueel staartriem eraan vast maken en bijv stro touwtje erdoor voor strengophouder.

pinky_river

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:43

Ik heb een 2ehands borsttuig gekocht, ze zijn niet heel duur als je ze gewoon los koopt.

pinky_river

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:44

Zelf wat gaan maken is op eigen risico maar zou ik niet doen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:48

Ik heb zo'n tuigje als op de foto voor het sleen. Ik knoop de slee niet aan het paard vast, en heb ook geen leidsel in mijn handen op de slee. De ruiter bestuurd het paard. Er zit ook een band over de kont zodat het touw niet in de achterbenen verstrikt komt te zitten als je loslaat. Tuurlijk moet je je paard hier aan laten wennen, maar het werkt super :)

Gekocht bij Hööks.

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:52

Hierboven is ideaal, heb je direct ook strengophouders eraan vast.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:56

Als je zelf aan gaat klooien met touwen en dat soort dingen krijg je al gouw drukplekken, knellende stukken, schuur plekken en druk op plekken waar geen druk moet komen...

Ik zou als ik jou was investeren in een tweedehands tuig en niet zelf aan gaan klooien. Een tuig is gemaakt om de druk optimaal te verdelen en zodat een paard niet op een verkeerde manier trekt.

Succes ermee en ik hoop dat je niet zelf gaat lopen knoeien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:46

MelanieB schreef:
Hierboven is ideaal, heb je direct ook strengophouders eraan vast.

Maar daar kun je niet mee sleeën. Als je het perse wilt, kun je ook een tuigje aanschaffen. Die kosten tegenwoordig geen drol, en voor te sleeën zijn die prima.

Overigens gaat het al 4 jaar goed omdat je op die andere pony wél een tuig had en niet zomaar iets deed.
KLIK!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:37

Hoezo kun je daar niet mee sleeen? Ben benieuwd dan. Zitten strengen aan het borsttuig dus dat zou moeten kunnen dan, zelf zwengetje maken en aan die strengen kun je ook knoop maken voor veiligheidssluiting.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:12

Ik heb een longeerlijn genomen die op de bost omwikkeld met bandages een bandage over de manenkam en een over de kont.
Ging prima hen ik een aantal jaren gedaan maar de gene die op de slee zat hield dat vast geen sleetjes erachter aan vastgemaakt.
Ik heb ook zo geskied achter het paard.
Heb tegenwoordig een borsttuig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:54

ijspeert schreef:
Ik heb een longeerlijn genomen die op de bost omwikkeld met bandages een bandage over de manenkam en een over de kont.
Ging prima hen ik een aantal jaren gedaan maar de gene die op de slee zat hield dat vast geen sleetjes erachter aan vastgemaakt.
Ik heb ook zo geskied achter het paard.
Heb tegenwoordig een borsttuig.

Dat verdeelt totaal geen druk, kun je dat nou echt niet zelf bedenken?

lllisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 19:06

Ik wou geen tuig aanschaffen als ik niet zeker ben om het door te pakken, ik vind het belangrijk dat ze rustig is. Ze heeft wel is voor de kar gelopen maar daar was ik niet bij.. en weet dus ook niet als hij der heet ofs in was..

vanmiddag geprobeerd met een leen tuigje en het ging erg goed..

nu opzoek na tuig en rustig verder oefenen

Iedereen bedankt . En ook voor de leuke stoere foto!
Laatst bijgewerkt door lllisanneee op 07-12-14 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:09

Is er eens iemand die nu al gaat oefenen en niet onbeleerd, bij de eerste sneeuwvlok, aan de gang gaat is het nog niet goed.
Gewoon een leuk tuigje kopen en oefenen. Vergeet niet dat je moet kunnen remmen,je wilt vast niet tussen de achterbenen van je paard belanden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:03