Wie heeft er ervaringen met een losse evenaar? Werkt dit echt goed als je een luie en 1 snelle pony hebt? Leidsels zijn al vergespt en ik heb er meerdere instructeurs bij gehad. Maar 1 pony's blijft lui en trekt niet, terwijl de andere alles doet. Ik kan er niet veel over vinden, alleen wat oude topics.
alvast bedankt voor de reacties!
dingogirl
Geplaatst: 06-12-14 22:05
Ik had eerder een wagen met evenaar. Ik vind dat het niet veel anders rijdt als zonder. en als je pony zo lui, langzaam is helpt een losse evenaar ook niet. Dan passen jouw pony's niet bij elkaar.
Biancacoo
Geplaatst: 07-12-14 08:09
Het kan een mooie oplossing zijn, en kwaad kan het niet...behalve als je luie pony doorkrijgt hoe de evenaar werkt..dat ie misschien nog minder gaat doen......je zult er net als nu zelf bovenop moeten zitten om hem/haar goed aan het werk te houden, dat zal niet veranderen.
janouk
Geplaatst: 07-12-14 08:16
Helpt het niet om jouw "luie" pony wat vaker enkelspan te trainen?
@janouk enkelspan trainen helpt niet. Meerdere gediplomeerde instructeurs erbij gehad. Veearts en chiropractor/fysio hem nagekeken. Hij is echt net een clown Ik rij meerdere pony,s maar nog nooit zo.n luie gehad. onder het zadel hetzelfde. Alleen in tandem loopt hij door, dan volgt hij graag de ander. Romy was ook lui toen ik haar kocht en dat is na veek trainen voorwaartse pony geworden.
Geen verstand van aangespannen of evenaar. Maar kan het niet zijn dat de pony slecht ziet en het daarom niet vertrouwt? Hoe doet hij het in vierspan, aangezien hij in tandem wel goed gaat? Wellicht is hij dan niet lui maar gewoon heel onzeker.
Losse evenaar gaat niet werken. En het alleen maar naar voren rijden van je slome pony ook niet, juist de snelle terugrijden zodat hij naast de slome komt. Dan pas beide naar voren rijden. De slome is niet gek, hij weet dat ie daar lekker loopt en niet veel hoeft te trekken.
Heeft hier zeker 2 jaar geduurd voor de slome echt mee ging lopen. Door veel trainen, rechte lijnen buiten rijden en strikt zijn, instructeur ernaast en bij laten tikken wanneer ie bij jou niet reageert. En ook vooral de snelle wat terug nemen in tempo. Laat m mooi onder het tempo lopen. De slome zal zijn passen dan wat kunnen verruimen als ie echt niet sneller kan. Aanpassen aan elkaar en niet 1 aan de ander alleen.
En als het na zoveel training nog niet gaat, zul je je erbij neer moeten leggen dat of de pony's gewoon niet samen kunnen of je het niet voor elkaar gaat krijgen en lekker genieten van het enkelspan rijden.