stuur aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

stuur aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 21:11

Niet echt rijtechnisch maar meer men/looptechnisch haha

ik heb een minishet. Helemaal groen gekregen. Inmiddels kent ze het longeten aan halster en hoofdstel. Dat was natuurlijk eerst ongecontroleerd rondjes rennen. Ze begint nu steeds meer de stemhulpen te snappen.

hoe leer ik haar het sturen aan? Ik ben altijd alleen, en normaliter zou je op een groen paard stappen met hulp er naast en dmv gewichtsverplaatsing of beendruk duidelijk maken welke kant je op wilt. Als ik met Toet wil gaan lange lijnen snapt ze het niet dat ze voor mij aan moet lopen, en daarbij snapt ze dus de stuurhulpen op het bit al helemaal niet.

Hoe pak ik dit makkelijk op in mijm eentje?

troi

Re: stuur aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:13

Ik vrees dat je daarbij echt hulp nodig hebt. Iemand achter de pony met de leidsels en iemand bij het hoofd die de pony helpt en langzamerhand afzakt naar de persoon achter de pony. En dat kan best een aantal sessies duren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 21:14

Was ik wel al bang voor....verdikkie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:22

Gewoon beginnen met dubbele longe op de volte en dan langzaam grotere stukken rechtuit.
Binnen 3 dagen en sommige al binnen een kwartier hebben de meeste het wel gewoon door.
Ik heb dat in iedergeval nog nooit als lastig ervaren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:04

Ik stap nooit op een paard voordat stuur en rem bevestigen zijn. Ik ga er schuin achter/achter/naast lopen en gewoon sturen. Als jouw pony een goede basis heeft wat betreft wijken voor druk is er echt geen kunst aan, mits jij op de goede momenten druk geeft en los laat.

Edit: Zie dat ze ook niet voor je wilt lopen. Sommige paarden zijn wat onzeker en durven dat niet zo goed. Ik ga vaak met de jonkies ook geregeld wandelen en dan mogen ze ook best stukken naast/voor mij lopen. Is gelijk een goede eerste stap om halthouden op stem te trainen. Als ik zeg ho en ze staan stil krijgen ze wat lekkers. Daarbij breng ik de paarden wel altijd het fatsoen bij dat als ik het tijd vind dat ze nu weer naast/schuin achter me gaan lopen ze dat ook gewoon doen. Dus alleen voorop als ik ze uitnodig en nooit op eigen initiatief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:09

Meestal snappen ze dat wel hoor :) Gewoon op tijd belonen als je de juiste reactie krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:10

Dat probleem omzijl je ook met de dubbele longe, dan blijf je gewoon vrij lang schuin in het oog en begint met handveranderen. Ineens merk je dan wel dat ze stoppen met zoeken en dan kun je er gewoon achter blijven lopen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:00

RT-V --> TVG

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:34

Eerst grondwerk a/d hand, dan los 'longeren' op een cirkel, leren dat jouw lichaamspositie de drijvende hulp wordt en volgende stap is dubbele longe op de volte.
Overigens als jouw paard jouw stemhulpen goed kent zou hij ook voor je uit moeten kunnen lopen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:21

Diane_Basje schreef:
Eerst grondwerk a/d hand, dan los 'longeren' op een cirkel, leren dat jouw lichaamspositie de drijvende hulp wordt en volgende stap is dubbele longe op de volte.
Overigens als jouw paard jouw stemhulpen goed kent zou hij ook voor je uit moeten kunnen lopen.

Vandaaruit ga je opschuiven naar de menpositie, maar zorg je eerst dat je schuin achter blijft zodat je paard je nog kan zien. Als die comfortabel is schuif je op helemaal naar achter, blijft daar even lopen en stapt dan weer terug. Dit herhaal je een paar keer en dan zullen ze gaan snappen dat doorlopen ook kan. Veel paarden vinden het vreemd dat ze je niet meer kunnen zien.
Daarna hoefslag volgen en die hoeken de buitenteugel zoveel meegeven zodat ze kunnen buigen, maar zo weinig dat ze niet van de hoefslag afkomen. Als ze dit snappen ga je een keer afwenden, maar ook weer door lengte te geven met je buitenlijn. Op die manier leer je ze sturen op de buitenteugel en kun je binnenteugel als bijv stellingsteugel gebruiken.(dit doe ik overigens ook met het rijden, dus voor mij zou het rijden hier weer op aansluiten).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:45

Afbeelding
Thanx voor de tips! Ga er mee aan de slag

dit schatje is aan de beurt hihi