Nieuwe jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Nieuwe jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:05

Hoi,

Vanaf januari komt mijn nieuwe pony. (Hij blijft deze maand nog bij de fokker en word daar gecastreerd)
Hij is 2,5 jaar en kent al wel de longe, maar wat zijn de beste oefeningen of spelletjes om elkaar wat beter te leren kennen en een band op te bouwen? Ik wil zowiezo het longeren bijhouden tot hij oud genoeg is om erop te gaan. En zal natuurlijk met hem knuffelen en poetsen ed. Maar ik ben wel geïnteresseerd ik kleine kunstjes aanleren, zoals flemen en kusjes. Maar hoe begin je daarmee en wat is een handige volgorde?

LottieLover

Re: Nieuwe jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:59

ik weet niet of ie t al kan maar ik zou beginnen met hald houd oefeningen enz..
daarna zou ik als eerste (als je met de klicker werkt) met voedsel wijgeren beginnen en respect enz.
en daarna gwn beginnen met indd flemen en kusjes enz.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:08

Ik zou nog helemaal niet longeren, maar lekker wachten tot hij 3 is.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:19

Ik ga mee met Slina. Hou het lekker bij wat tutten af en toe en evt wat wandelen aan de hand. Het echte werk ( dus ook longeren) zou ik pas mee beginnen als hij drie is :)

Wij hebben 1 staan die straks in april drie word , we kunnen haar poetsen, vastzetten , benen optillen en ze loopt netjes aan de hand. Dat is voor nu zat de rest zien we in april wel weer en dan doen we nog rustig aan.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 00:01

LottieLover schreef:
ik weet niet of ie t al kan maar ik zou beginnen met hald houd oefeningen enz..
daarna zou ik als eerste (als je met de klicker werkt) met voedsel wijgeren beginnen en respect enz.
en daarna gwn beginnen met indd flemen en kusjes enz.

En hoe doe je dat dan? Het laten flemen en kusjes? En bedoel je met de klikker net zo als met de hond?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 00:05

MissJeanny schreef:
Ik ga mee met Slina. Hou het lekker bij wat tutten af en toe en evt wat wandelen aan de hand. Het echte werk ( dus ook longeren) zou ik pas mee beginnen als hij drie is :)

Wij hebben 1 staan die straks in april drie word , we kunnen haar poetsen, vastzetten , benen optillen en ze loopt netjes aan de hand. Dat is voor nu zat de rest zien we in april wel weer en dan doen we nog rustig aan.

Vinden jullie echt dat dat kwaad kan dan? Niet raar bedoeld hoor deze vraag. Maar ik dacht dat 2,5 wel een hele gebruikelijke leeftijd is om te longeren.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:09

Wij hebben onze jonge pony's voor het inrijden met dubbele lijnen gelongeerd/gewandeld. Wel met een Monty-Robertshalster (goed de gebruiksaanwijzing lezen), later aan het bit. Zo leer je ze op 2 handen lopen, sturen, stoppen, achterwaarts. Wij laten ze op een zo stressvrij mogelijke manier (je mag me altijd een pb sturen) aan dekje, zadel en singel wennen. De bewuste pony's hebben op deze manier nog geen stap verkeerd gezet en geen moment angstig gereageerd.
Ook kun je met je jonkie grondwerken, desensibiliseren en schrik- en obstakeltraining doen.
Je kunt veel doen, zonder steeds lang en intensief bezig te zijn en zonder hem te overbelasten of overvragen.
Zorg dat je dit van tevoren uitdenkt en je hebt er een leven lang plezier van.
Veel plezier alvast!
Laatst bijgewerkt door Diane_Basje op 06-12-14 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:10

Wat al gezegd is, ik zou ook nog het longeren even laten. Wel fijn dat hij daarmee bekend is, maar zo gauw je hem hebt gewoon even op rust zetten. Poetsen, knuffelen, schriktraining, obstakeltraining, voetjes optillen en samen wandelen. Zorgen dat hij leert stilstaan met het commando 'Ho' en gaat stappen met het commando 'stap'. (Bijvoorbeeld)

gewoonmarie schreef:
MissJeanny schreef:

Vinden jullie echt dat dat kwaad kan dan? Niet raar bedoeld hoor deze vraag. Maar ik dacht dat 2,5 wel een hele gebruikelijke leeftijd is om te longeren.

Kwaad, ja dat is een groot woord. Het paard wordt belast tijdens het longeren terwijl hij in die
leeftijd nog vol aan het groeien is. Lekker poetsen en wat grondwerk. Af en toe 10 minuutjes stappend longeren houdt je paard 'op de hoogte' van het longeren. Ik zou hem zelf niet erg 'intensief' trainen :) .

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:13

gewoonmarie schreef:
MissJeanny schreef:

Ze zijn natuurlijk nog in de groei op 2.5 en rondjes stappen/draven in een cirkel is belastend voor zowel de gewrichten als de spieren.

Maar als je per se wilt longeren, doe het dan niet vaak en niet te lang.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:31

Paarden zijn tot hun 6e in de groei. Pas dan zijn bijna alle groeischijven dicht. De pony waar het hier om gaat wordt waarschijnlijk over een maand of vijf 3 jaar. Dus of ze hem nu longeert of pas als hij 3 is, dat zal dan niet veel uitmaken.
Het punt is dat het verstandig gebeurd

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:46

Wat mij betreft kan je gewoon longeren. Met die van mij ook gedaan, alleen niet te intensief, te lang en te vaak. Ik deed het altijd maar 5 minuutjes, max 2 keer per week

Edit: rijden met 3 jaar komt op hetzelfde neer. Is ook belastend en groei schijven zijn nog niet dicht, toch doet bijna iedereen het en echt kwaad doen hoeft het niet. Zoals een bokker al zei, het moet verstandig gebeuren

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 09:23

Bedankt allemaal. :)

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:39

die van mij was op 2,5 jarige leeftijd al beleerd en had z'n eerst buitenrit met mij op haar rug er al opzitten..
en dat alleen door een domme fout van de handelaar waar ze toen nog van was