Vd Doen met zonder geduld?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TekenMelissa

Vd Doen met zonder geduld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:05

Hoi,
Ik heb een shett en een tinker. Nu ben ik al een tijdje (zo'n 2 jaar) bezig met hun. Nu wil ik graag gaan VD doen. Maar ik en de pony's hebben daar geen geduld voor :D Hoe kan ik (&de pony's) dat het best doen? Of gwn er niet aan beginnen :Y) en verder met knuffelen en wandelen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:16

Als je geen geduld hebt om een paard iets op een positieve correcte manier aan te leren, dan zou ik er idd niet aan beginnen :')

Paarden leren op hun eigen tempo, dat is iets dat je altijd moet respecteren :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:18

inderdaad, om iets aan te leren moet je daar tijd en geduld voor hebben. heb je dat niet, dan niet aan beginnen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:21

Hoeveel topics ga je nog openen vandaag zeg?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:21

Toen je dit bericht aanmaakte, dacht je niet 'wat stel ik eigenlijk een overbodige vraag?'

Het antwoord is namelijk zo logisch: als je met paarden werkt, heb je bergen geduld nodig.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:22

niet aan beginnen. Als je geen geduld heb raad ik het af.

Mioux

Re: Vd Doen met zonder geduld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:26

Als je geen geduld heb helemaal niet met paarden beginnen ?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:27

Ess_Ramona schreef:

Het is blijkbaar het domme vragen uurtje...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:27

Ess_Ramona schreef:

_O- _O- _O-

TekenMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:36

Uhm... Domme vragen bestaan niet? Alleen domme antwoorden. Er kwamem opeens erg veel vragen in me op. En vroeg het dus gewoon. Geduld heb ik heus wel, maar niet dát geduld om aan VD beginnen, dus idd domme vraag. Dat had ik miss niet hoeven stellen. Maar de andere? Tis toch gewoon een vraag? En ik verveelde me een beetje op bokt, en ik eenmaal niet echt op de forums zit wou ik me daar een beetje op kijken. Daarom begon ik paar onderwerpen. Zelf vind ik dit niet belachelijk? Maarja t zal vast aan mij liggen. Ik zal voor jullie geen topic's meer openen vandaag ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:45

Als je al geen geduld heb voor VD...hoe kan het dan in je andere topic dat je zet ik rijd wel vaker paarden in? Sorry maar komt beetje raar over.... ook bij inrijden hoort ZEER VEEL geduld :P

TekenMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:49

Ik zal het uitleggen voor de verwarring :? Ik ben nu al een tijdje bezig met VD (5 maanden). En ben bezig om Flemen te leren. Maar dat lukt niet echt, en heb opzich best veel geduld alleen, raakt het bij mij op als iets niet lukt. Bij het inrijden zijn tot nu toe bijna allemaal paarden die voor je willen werken( ontzettend veel geluk daarmee) Maar bij VD gaat het gewoon niet verder, en dan raakt bij mij de geduld op. En zo vroeg ik me af of het verstandig was om verder met VD te gaan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:50

Als je 5 maanden doet over flemen en het lukt niet, dan moet je kijken bij wie de fout ligt. Als jij al aangeeft geen geduld te hebben dan ligt het dus bij jouw, en is VD niet voor jouw weggelegd, betekent dus niet dat je pony hier niet goed in zou zijn. Je pony kan hier heel goed in zijn, maar de manier waarop het geleerd word en dergelijke zegt heel veel. Andere kunstjes kan je ook prima eerst proberen, maar ook dat kost veel tijd en geduld.

TekenMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:52

Indd miss ligt het aan mij dat ik het verkeerd doe :) Maar dan snapje misschien waarom ik nu geen geduld heb? Het inrijden doe ik nu ook niet meer, omdat ik dus gespannen rijd. Maar uh verder, ik heb een tante van mij nu gevraagd of ze me met VD wilt leren (Al erg lang in de paardenwereld) En hopen dat het beter gaat :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:53

Je concentreert je ook teveel op 1 kunstje, misschien als je wat anders probeert het wel heel goed gaat. Probeer eerst eens volgen in een bak of iets dan leert t paard je al te volgen.

TekenMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:55

Oke, dat zal ik doen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:27

Ligt dit aan geduld of aan teveel op 1 ding hameren wat niet lukt en dan maar de handdoek in de ring gooien? :))

Flemen is niet echt een kunstje wat je elk paard met gemak aanleert, sommigen snappen er écht niets van. Dus misschien eens bij jezelf afvragen of JIJ wel duidelijk genoeg kan uitleggen aan je paard wat je van hem verwacht?

Het zal al veel schelen als je begint bij het begin: dus je paard leert om te leren.

Dit kun je doen via het voerweigeren en targetten. Met het voerweigeren leer je je paard dat er wat lekkers komt na een 'bridge' (vaak clicker) en hij tussendoor dus niks krijgt. Hiermee kun je goed gedrag heel makkelijk markeren waardoor je paard leert dat het moment waarop hij de bridge hoort goed bezig is.

Via het targetten ga je de vraag = antwoord = bridge bevestigen. Dus je lokt natuurlijk gedrag uit, krijgt de juiste reactie (bridged daar op) en je paard krijgt zijn welverdiende lekkers.

Dat maakt het een stuk makkelijker om dingen aan te leren. Voor vrijheidsdressuur heb je echt niet zoveel geduld nodig als je denkt hoor, als je maar structuur in je trainen brengt en voor jezelf duidelijk weet wat je wil en hoe je dingen aanpakt.

Misschien heb je al wat aan de informatie op mijn site:
www.visibreteam.nl

(over clickeren, voerweigeren, targetten, shapen waar op te letten en zo verder)