[AR] Van enkelspan naar dubbelspan, ....dubbelwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeclanandMe

Van enkelspan naar dubbelspan, ....dubbelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 15:56

Ik heb al even rondgekeken en gezocht op bokt, maar ik vond geen passende antwoorden op mijn vraag.
Momenteel rijd ik enkelspan met mijn shet (+-1m) met een 4wielige wagen. Op de weide rijd ik alleen en met 2 volwassenen op de openbare weg. Omdat ik weet dat het een zware treklast voor hem is houd ik de ritten altijd kort ( minder dan 1 uur) en rijd ik altijd over de verharde/ of hard aangereden zand wegen.
Maar nu kriebelt het af en toe wel om eens langere ritten te maken (enkele uren) en eens een bospad in te slaan, en dan heb ik een tweede pony nodig.

Nu mijn voornaamste vraag is voor de ervaringsdeskundige, maakt dit een verdubbeling van de tijd dat je bezig moet zijn je pony's? Of is het nog meer?
Momenteel heb ik door de combinatie, werk/huishouden/paarden, nog wel tijd om mijn pony enkele keren per week te trainen (longeren, sulky of 4 wieler) Maar massaal meer uren in een dag heb ik niet meer over :D

( misschien ter info, ik rijd zuiver recreatief, en ik heb ook geen wedstrijdambities naar de toekomst, ditmaakt misschien verschil?)

Napie

Re: Van enkelspan naar dubbelspan, ....dubbelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:27

Ik vind het wel een verdubbeling van werk. Ik kwam met het tweespan amper aan rijden toe in de winter. Toch wel een ruim half uur nodig om het span klaar te hebben en een ruim uur om ze weer klaar te hebben na het rijden. In de meest ideale omstandigheden. Nu rij ik enkelspan en staat hij binnen een kwartier voor de wagen. Ideaal als ik even snel ga rijden.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:36

In feite train je wel 2 paarden tegelijk maar voordat ze eenmaal voor de wagen staan.......

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:44

Ik heb twee pony's van 110 cm en ik had eerst alleen Barney. Natuurlijk duurt het langer om twee boxen uit te mesten en twee paddocks en de wei maar ik was daar binnen een week aan gewend. Met het inspannen ben ik meer tijd kwijt om er twee voor te zetten maar enkelspan gaat ook niet super snel. Ik moet de lamoen of langboom aan de wagen zetten, ik heb een combi tuig dus met enkelspan moet ik de lichtogen en strengen aanpassen en verwisselen. Ik vind het een uitkomst om er twee te hebben, heerlijk door de bossen heen met de wagen en lange ritten maken. In enkelspan volg ik de lessen en oefen ik op de weg mijn lessen. Of het nou een verdubbeling van het werk is weet ik niet. Je leert ermee omgaan, ik sleep ze tegelijk mee naar stal en als ik er 1 rij of longeer staat de ander in de box of in de paddock. Ik rij in de winter gewoon met ze door, dat zou voor mij geen verschil maken of ik 1 of 2 pony's heb. Wij hebben alleen geen kinderen en ons leven is wel erg ingericht op de dieren die we hebben. Ik werk 28 uur en op de donderdag en vrijdag heb ik de zwaardere en langere trainingen met ze voor de wedstrijden.

Ik zou niet anders meer willen en het genot van twee sterke pony's voor de vierwieler in het bos is gewoon genieten. In enkelspan heb je dan of een hele lichte vierwieler nodig of een tweewieler /sulky. Wij hebben het geluk dat we dit kunnen en mogen doen, het is wel een keuze die je goed moet overwegen want de kosten vinden wij wel pittig met twee pony's. Maar dat komt ook omdat ze op een pensionstal staan en ze beiden een eigen box hebben met een verlaagd tussenschot, allebei een winterpaddock en een weide voor hun samen. Ijzers zijn eenmaal per zes weken en die 170 euro hakt er altijd wel in. Entingen en wormenkuren, tandarts etc etc geldt ook voor twee.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:37

Barney1978 schreef:
Ijzers zijn eenmaal per zes weken en die 170 euro hakt er altijd wel in.

Elke 6 weken nieuwe ijzers? Zijn ze dan al op? Rijd je zo veel op asfalt dan?

Hier komt de hoefsmid elke 10 weken en dan is het de ene keer harder nodig dan de andere keer, maar echt op zijn de ijzers bijna nooit.
Maar wij hebben hier wel behoorlijk wat zandwegen in de omgeving. Dus ik rijd meestal een mix van verhard en onverhard.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:13

We (mijn vriend en ik) hebben altijd 2 paarden gehad (ohz), maar toen hij stopte met rijden heb ik de twee grote paarden verkocht en een shetlander gekocht om te mennen. Mijn vader pacht al eeuwen een weiland waar we onze stallen op hebben. Dus enkel het eten, veearts en smid zullen verdubbelen. Dus daar maak ik me eigenlijk niet zoveel zorgen over. ( ik besef dat dit een ontzettende luxe is om te kunnen zeggen)

Jullie meningen lopen wel uiteen, maar toch heb ik er een paar zaken uit kunnen halen. Ik heb ook het geluk 2 halve dagen vrij te hebben tijdens de werkweek en een gepensioneerde vader te hebben die ook gek is op paarden ( hij heeft meerdere springpaarden, maar rijd zelf niet meer) en maar wat graag mee op pad gaat met de koets :j

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:23

Ik vind twee pony,s toch echt een verdubbeling van het werk.
Ik kom eigenlijk niet meer aan enkelspan toe. Ik rijdt voirnamelijk tweespan of tandem. Met optuigen ben ik minimaal half uur bezig, twee pony,s poetsen, hoefschoenen, optuigen.
Alleen de week voor wrdstrijd rij ik een keer enkelspan met mijn wedstrijdpony.
Vaak door tijdgebrek doe ik los laten rennen samen, terwijl ik vroeger eerder met 1 pony ging lange teugelen of dubbele longe
Maar ik moet zeggen het is het wel waard. Ze vullen elkaar op de weg mooi aan, wat de ene pony eng vind kijkt de andere niet naar om en andersom ook.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:40

Leuk idee van je om ze allebei vrij te laten rennen +:)+

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:53

Ik hoor wel vaker van andere menners dat tweespan "makkelijker" is. Omdat ze minder schrikkerig zijn. Ik vond het hier op de Sint-Hubertus wijding in november ook wel opvallend dat de enkelspannen veel onrustiger waren tussen al de spannen. Terwijl het wel leek op de dubbelspannen beetje steun en rust vonden bij elkaar.....

Moet je trouwens echt twee pony's vinden die goed met elkaar overweg kunnen? Of groeit dit wat met de tijd?
En komt het ook wel eens voor dat je een stel hebt dat elkaar echt niet kan hebben?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:00

Mijne konden in het begin echt niet met elkaar overweg. Romy is het hoogste in de rang in de kudde n Duvel laagste. Romy corrigeert Duvel ook als hij ondeugend is voor de wagen. Romy heeft ook geholpen Duvel te beleren. Maar in het verkeer houdt juist Duvel Romy rustig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:34

Ik heb van alles naast elkaar lopen, maar alles loopt nu ook bij elkaar in t land, dus ze weten wat ze aan elkaar hebben. Maar heb ook wel een totaal vreemde pony in mn 4span gehad (ervaren 4span pony tussen mijn 3 vooral enkelspan pony's ). Ik had eerst meerdere pony's, ben daarna enkelspan gaan rijden en pas 1,5 jaar meerspan (tandem, 2span en vorige winter 4span).
Ze vullen elkaar heel mooi aan, buiten rij ik zeker t liefst met t 2span daardoor.

Inspannen en de verzorging is duidelijk meer werk. Je train er natuurlijk wel 2 tegelijk, maar ze ook apart trainen blijft imo belangrijk. Dus het kost volgens mij gewoon 2x zo veel tijd.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:42

Eigenaar van mijn VP ment ook altijd dubbelspan. Hij heeft vroeger wel enkelspan gement maar wil nu niet anders meer, mede door de kracht. We hebben er 2 fjorden voor staan overigens, rechts meer ouderwets, links meer sportmodel
Kwa rust: wij hebben rechts een geweldige kalme coole pony staan. Niet snel onder de indruk, wel een bitch af en toe, liever lui dan moe.
Links staat juist een stuiterbal. Sensibel, Snel de kluts kwijt maar ontzettend werkwillig, en lichamelijk tot veel meer in staat dan rechts. Ze slepen elkaar perfect vooruit wanneer het nodig is. Wanneer links niet door de waterbak wil klotst rechts er vrolijk in en sleept links zo mee. Wanneer rechts moe is trekt links de kar wel even, geen probleem ;)
Links is altijd wel erg onderdanig geweest in de kudde en rechts zet hem nogal graag eens op zn plek. Voorheen was hij echt een bitch naar links, en die moest echt niet in de buurt komen. Nu tolereert hij hem en vind hij hem af en toe zelfs een beetje lief. Alleen wanneer links zijn zweet lekker aan rechts afschuurt krijgt hij een mond vol tandjes in zijn richting :3

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:52

@marja ja echt om de zes weken omdat alles hier asfalt is. Ik rij wel stukjes onverhard maar dat is nooit een complete route. De ijzers gaan super hard en na zes weken is het tijd voor nieuwe.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:08

6 wkn was voor mij vroeger ook de max. Als je zoveel km maakt.....
als je twee pony's heb dan train je er wel twee tegelijk
Ik mis het spanrijden wel maar ik heb er echt de tijd niet meer voor naast mijn full time baan

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:11

Heb er eentje die alleen maar in tweespan kan, enkelspan flipt ze. Dus rijd bijna altijd tweespan maar probeer wel met allebij veel grondwerk te doen.
Ik vind tweespan rijden heerlijk, vooral met kleinere ponies heb je toch even wat meer power.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 18:47

Als ik het zo volg, vinden de meesten tweespanrijden veel leuker. Maar niet iedereen heeft er de middelen (lees: tijd en/of budget) voor....
Mij zou vooral de extra power mooi zijn, maar ik vind het moeilijk inschatten qua werk.....

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:52

maar ik moet er wel bij zeggen, bij min lopen er twee voor maar er trekt er maar 1...
Romy wil altijd alles trekken en hapt naar duvel
Duvel is liever lui als moe
ook met professionele les blijf ik dit probleem houden. Al meerdere instructeurs naar gekeken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:34

Ik rij tegenwoordig weer enkelspan, vroeger reed ik er ook tweespan bij. Ik vind het beide even leuk, misschien dat dat ook komt omdat mijn enkelspan pony een vlot dier is. Wel is tweespan echt meer werk qua onderhoud en inspannen, en ik wilde ook altijd een groom mee met tweespan (en dat was soms lastig). Dus na een aantal jaar ben ik weer terug gegaan naar alleen enkelspan rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:20

Ik heb mijn tweespan in m'n eentje binnen een kwartier opgetuigd, inclusief een borstel eroverheen (ze staan wel met deken dus dat scheelt).
Tweespan tuig zit al hier standaard aan elkaar, dus over het hoofd, 2 singels en een staartriem vastmaken en done.
Inspannen neemt ook nog geen 5 min in beslag.

Het is qua training dubbel werk.
Qua ijzer kosten zou je ook aan hoefschoenen gaan, scheelt kosten uiteindelijk. Ik men altijd zonder ijzers, gaan zat over de weg maar zijn zo hard en netjes.

Blijven werken patricia, 9 vd 10 keer heb je een werker en een 'slome' in het span, dit ging bij mij ook pas na bijna 2 jaar lopen zoals het moest.. Afstelling van leidsels en het luisteren vd pony's.

Tweespan is heerlijk, maar qua training liever in enkelspan of dubbele longe, even op de eigen benen alleen hun werk doen, als dat goed voor elkaar is lopen ze in tweespan ook top.

Maar als je voornamelijk recreatief rijd is 2 ook sowieso leuker, je kunt met die kleintjes dan langer lekker weg, en pony's vinden het vaak ook leuk met z'n 2en.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:30

Hangt denk ook wel een beetje van je zelf af, bij ons duurt het wel een stuk langer om een dubbelspan in te spannen maar ik ken ook wel mensen die twee kleine ponies hebben waar de deken afgaat en het tuig in een stuk op wordt gelegd, dan maakt het elkaar wat minder als wanneer je een vies paard uit wei trekt en volgens het boekje gaat optuigen/inspannen.
Overgens vind ik een dubbelspan niet per definitie leuker rijden want het is wel stabieler maar het is vaak ook wat minder reactief en soms ben je aan het emmeren met een mismatchend koppel. Maar ik rij meestal met paarden en die hebben in hun eentje ook wel genoeg power om gewoon lekker te kunnen rijden wat met een kleine pony in enkelspan misschien al wat meer beperkingen heeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:43

Ik vond het absoluut niet meer tijd kosten, voor inspannen had ik een 15 min nodig (incl poetsen/hoeven), dan een lekkere rit maken. Als we terug waren tuig weghangen, pony's terug in de paddock en klaar. Had gelukkig geen leren tuig en in de winter stonden ze onder de dekens (dus geen poetswerk, ben sowieso niet van het half uur poetsen, ergste vuil eraf en klaar). Heerlijk met twee pony's!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:01

ik heb altijd enkelspan gereden en sinds 3 jaar tweespan shetlanders.
het inspannen is echt meer werk. en 2 pony's poetsen....stallen en wei schoonmaken.
maar het is ontzettend leuk, twee voor de wagen.
natuurlijk kosten ze meer voer en hooi, een deken erbij en meer van die dingen.
altijd met ijzers gereden. toen hoefschoenen, en sinds een paar maanden rij ik alle ritten op blote voeten. ook over de weg. en ze rijden gemiddeld 150km en meer per maand. en het gaat perfect. ze hebben zo'n harde hoeven dat nog niet te zien is dat ze over de weg gereden hebben. ik houd ze zelf bij dus weinig hoefsmid kosten.

Afbeelding