[AR] Mendeken: wat is de beste optie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mendeken: wat is de beste optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:40

Omdat een van onze twee pony's zo'n dikke bontjas had dat hij niet meer vooruit te branden was, heb ik na lang wikken en wegen besloten hem te scheren. Nu ben ik op zoek naar een fleecedeken die ik erop kan leggen tijdens het losrijden en uitstappen.

Ik zag een mooie fleece met hals, van Ideal, maar die kan je tijdens het rijden niet op of af doen. Dan kom je namelijk met de leidsels in de knoei. Ik heb al zo'n nierdeken die tot aan het schoftje gaat, maar die heeft me te weinig om het lijf.

Ik was benieuwd naar jullie tips. Welke deken gebruiken jullie voor dit soort doeleinden? En hoe bevalt jouw deken? Ik heb ook nog een vrij ruime 'gewone' zweetdeken zonder singels liggen. Zijn er mensen die zo'n zweetdeken hebben verbouwd tot mendeken? En hoe dan? (Liefst met fotootje)

Tolbergfan

Re: Mendeken: wat is de beste optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:07

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:14

Ik heb een uitrijdeken gehad van mn stadgenootje. Deze moet nog even ingenomen worden daar waar de zadeluitsparing zit. Het klittenband zit tussen het schoftje en de riem over de hals.
Sorry, geen foto van.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:46

Ik gebruik op mijn helemaal kale paard alleen een nierdeken. Meer niet. Zodra je gaat werken krijgt hij het warm en hoeft hij geen deken op.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:17

Ik heb er zelf een gemaakt:
Afbeelding

Fleecedekentje van de Action, andere lap stof eraan genaaid met aan de voorkant lintjes waarmee ik hem aan het tuig vast kan maken en dus ook makkelijk af kan halen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:16

Ik scheer mijn pony altijd zo dat je geen nierdeken of uitrij/mendekentje nodig hebt. Gewoon dus dekenmodelletje. Super handig wel de voordelen van scheren en geen gedoe.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:41

Ik heb een gewone fleecedeken gekocht en helemaal zelf vermaakt. Nu kan ie op en af zonder mn tuig los te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:33

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:54

Ik heb een nierdeken van zilco. Waterdicht van buiten en heerlijk fleece van binnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:34

Ik heb voor onze A pony zelf iets gemaakt, omdat ik paar jaar terug in zijn maat niets kon vinden. Maar ik doe het dekentje alleen maar op als het vriest en flink waait (we rijden in een buitenbak). In een binnenbak doe ik niets op.

Ik heb hem gemaakt door een ouderwetse deken doormidden te knippen, de randen af te zetten met biaisband en 4 ogen van klittenband aan de voorkant om het vast te zetten aan het schoftstuk en een lus om de staart doorheen te doen.

http://i991.photobucket.com/albums/af39 ... 1417588461

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:08

Allereerst bedankt voor alle tips!

Ik vond de mendeken van verona2000 heel mooi. Kon hem alleen nergens vinden. Heb daarom maar een naaimachine gekocht en zelf iets gefabriekt van een zwarte, singgelloze fleecedeken. Helaas heb ik geen foto, maar ik heb wel een tekeningetje gemaakt:

Afbeelding

De groene opening heb ik uitgeknipt en omgezoomd. Daar passen de leidselsleutels door. Op de plaats van de blauwe streepjes zit een klittenbandsluiting. De brancardbeugels vallen onder de deken en de broekriemen ook.

Ik heb ermee gereden en het bevalt prima. Het fijne is dat ik hem door de klittenbandsluiting op en af kan doen zonder de leidsels te verwijderen.

Nu ga ik nog op zoek naar een leuke fleeceplaid. Nu ik toch een naaimachine heb kan ik die wel ombouwen naar een nierdeken. Heb ik die ook!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:32

Vergeet niet de openingen voor de lamoen, en die van je broek! :)