Vertragen lukt niet bij longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbleToDream

Vertragen lukt niet bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 00:46

Hallo,

Ik heb reeds enkele malen al les gehad met mijn verzorgpaard ivm longeren en voorlopig gaat dat redelijk goed. Binnenkort krijg ik terug les maar de laatste paar weken loop ik tegen een probleem aan.

Ik krijg het paard gemakkelijk in stap en naar draf maar niet het omgekeerde. Wat ik al geprobeerd heb is meer naar zijn schouder stappen om hem te doen vertragen maar dan stopt hij gewoon of gaat hij sneller draven.

Kan iemand me hierrond wat meer informatie geven of eventueel aangeven wat ik misschien fout doe?

Groetjes Evelien.

mala26

Re: Vertragen lukt niet bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:50

Hoe is je eigen houding? Ook daar kan je veel mee bereiken.
Wat ik zelf doe is de volte verkleinen en langzaam zeggen (en dat in een toon van laaaaannnngggzaaaaammmmmm) en nee zo lang totdat hij reageert en zodra er een reactie komt belonen met je stem. Dit elke keer herhalen en uiteindelijk valt het kwartje wel. Geduld is hier bij het belangrijkste.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:51

Je loopt of te ver naar voren of juist te weinig naar voren.
Het blijft even zoeken.
Wat ook helpt je paard leren op stem commando's te longeren.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 13:20

Op stemcommando gaat hij al in stap en in draf maar zodra ik hem een beetje kan vertragen beloon ik hem ook maar ik denk dat hij dat ziet als 'oke het is goed ik mag stoppen'.

Ik kan mezelf de volgende keer misschien eens filmen zodat ik zie hoe ik reageer.

@mala26: dat ga ik zeker eens proberen om de volte te verkleinen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:24

Je paard luistert dus heel goed naar jouw lichaamstaal.. _/-\o_
Het enige wat jij moet leren is doseren en 'luisteren' naar wat je paard gaat doen.. ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:33

Idd volte verkleinen en wat stem erbij let ook goed op je ademhaling ontspan adem eens goed in en uit

Zoek eens wat meer info en filmpjes over het loswerken van emiel voest bij het freestylen Dit gaat allemaal op lichaamstaal Denk dat je hier wel wat aan hebt

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:50

Wat bij mij heel goed heeft geholpen is je stem 'klein en zacht maken'. Op het moment dat ze naar voren moet dan is mijn stem wat harder/botter. dus dan krijg je: Hoooooooooo deeeeraaf..... en KOM OP, DRAF!!!. Als het zo duidelijk is iig, krijg het niet beter verwoord :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:59

Heb dat probleem ook gehad je moet heel erg letten op je lichaamstaal en overdreven duidelijk jezelf klein maken, rustig ademen, 'zen' uitstralen, zweep duidelijk naar beneden, misschien zelfs een buiginkje maken.

Die van mij snapte eerst niet dat ie ook in stap 'mocht' (bleef rondjes draven ook als ik gewoon op de grond ging zitten) die heb ik echt een lesje stap en halthouden moeten geven. Daarvoor heb ik even de hulp ingeroepen van een helper. Een persoon loopt met het paard mee, de tweede heeft de longeerlijn vast. De persoon die loopt is voor ondersteuning die doet gewoon wat de longeur zegt, dus bij 'ho' stil gaan staan en dan paard belonen als ie braaf volgt. Kwartje was toen snel gevallen.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 09:51

Bedank allemaal voor de tips, ik ga ze zeker allemaal eens proberen. En die filmpjes van emiel vroest ga ik ook eens bekijken vanavond.

Ik heb tijdens de tijd dat ik hem verzorg wel al gemerkt dat hij sterk op mij reageert en hij heeft me vooral geleerd om rustig te blijven. In het begin had ik niet zo veel geduld en daar werd Bau ook erg neveus van . Toch fantastisch hoe paarden je gevoel zo kunnen spiegelen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:26

Buiten lichaamstaal gebruik ik het woordje eazy. Dat lijkt niet op een gebruikelijk commando. Spreek het ook langgerekt uit. Eeeaaazzzyyyyyy.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:42

Jadybabe schreef:
Buiten lichaamstaal gebruik ik het woordje eazy. Dat lijkt niet op een gebruikelijk commando. Spreek het ook langgerekt uit. Eeeaaazzzyyyyyy.

Dat is een goede tip! Je kan oo keen ander woord gebruiken wat jij fijn vind dat je kalm kan uitspreken.
Ik doe dat met rustig: 'ruuuuuuuuhhstig' :P (werkt bij mijn gupmomenteel 10 x beter dan ho).

Ts, gaat het al beter?