Heyhoi bokkers, ik zit met een probleem bij mijn verzorgpaard. Hij heeft een tijd lang blessures gehad en mag nu weer bewegen, maar ik wil hem niet meteen teveel belasten met het gewicht van het zadel en mij op zijn onbespierde lichaam. Daarnaast kan ik mijn balans moeilijk vinden in zijn dressuurzadel, aangezien ik de laatste tijd met mijn andere verzorgpaard alleen maar western rijd. Lang verhaal kort: voor nu werk ik liever vanaf de grond. Dit was in het begin niet zo makkelijk omdat hij bijna niet te motiveren was, nu heb ik hem eindelijk gemotiveerd om te werken maar is het gewoon echt té. Ohja: ik longeer eigenlijk altijd zonder longe, aangezien ik geen longe heb.
Situatieschets:
Ik loop naar het midden van de bak met hem, klik zijn halstertouw van het halster af en maak een klikgeluidje met mijn tong. Of ik een zweep vast heb of niet maakt geen verschil in zijn gedrag. In het begin begon hij dan braaf aan zijn rondjes door de bak in een sukkelstap of een rustig drafje als ik nog eens met mijn tong klik. Nu is het echter zo dat hij in een hyperactieve stap bij me vandaan stapt en dan versnelt naar een middendraf of zelfs galop. Ik heb al een aantal adviezen gekregen zoals: Verplaats jezelf voor zijn "driveline", dus zijn schouder. Hier loopt hij doorheen. Ga bij de hoefslag staan en zwiep de zweep in zijn weg, hij springt dan opzij en rent langs. Geef minder tekens, al denk ik niet dat ik minder kan doen dan een keer met mijn tong klikken om hem van me weg te sturen.
Het kan zijn dat ik gewoon overduidelijk iets fout doe, ik weet het echt niet. Weet een van jullie wat ik fout doe waardoor hij zo reageert, of hoe ik dit op kan lossen?
Dit is eigenlijk niet longeren maar een soort grondwerk, ikzelf noem dit vrijwerken. Wat het probleem is dat jij te drijvend bent. Je zegt dat je klikt met je tong en hij daarop reageert door harder te gaan. Niet meer klikken dus. Je kan met enkel je lichaamstaal heel veel doen, maar je moet wel weten wat je doet. Ik kan het hier wel uitleggen maar denk dat je misschien beter eens kan verdiepen hierin en wat grondwerk lessen kan nemen.
Op dit moment ben je in elk geval veel te drijvend. Dus terug in energie en mogelijk zelfs je zweep weg leggen. Leer welke positie van jou welke reactie op levert.
Sterrendief
Geplaatst: 30-11-14 10:33
Hier zal je echt een hoofdstel en lijn voor nodig hebben, anders krijg je ook niet echt de spiertjes die je zo graag wilt Tegenwoordig zijn lijnen echt niet zo duur meer Succes!
Naast de fiets meenemen ? Misschien zijn al die rondjes lopen ook niet zo goed voor het herstel ?
shirleyp
Geplaatst: 30-11-14 10:54
Die van mij heeft af en toe zo'n racemomentje. Ik loop dan de longeerbak uit, hij stopt dan meteen. Als ik er weer in ga beloon ik hem, wacht even tot hij weer ontspannen is en beginnen we opnieuw. Meestal is het bij de mijne na 1x over, misschien moet je het bij die van jou een paar keer herhalen. Met longeerlijn doet die van mij het niet, maar ik heb niet altijd zit in dat geklooi met zo'n lijn
RianneH, ik zal me er eens in verdiepen! Zoals al gezegd maakt het niet uit of ik nou een zweep vast heb of niet.
Borriee, ik ben nog niet zo'n held in het werken met de lijn (of zoals Shirleyp het noemt, geklooi met de lijn), daarom wil ik het eerst eens zo proberen. Daarnaast is het een vrij kleine bak en kreeg ik van de staleigenaresse het advies om hem zonder longeerlijn oid te laten lopen. Daarbij komt dat ik met hem, de weinige keren dat ik rijd, bitloos werk met touwhalster, dus eigenlijk heeft hij zijn "hoofdstel" om.
Rossfechten, op dit moment moet ik nog de hengstenketting om doen als we buiten gaan wandelen, aangezien hij zich heel sterk kan maken. Dit verbetert gelukkig al snel maar om die reden neem ik hem liever niet mee naast de fiets.
Shirleyvp, tja, dat racemomentje heeft die van mij dan misschien ook, maar wel 5 keer achter elkaar. Als ik gewoon in de hoek van de bak ga staan en bijv. mijn telefoon pak (zodat het voor hem duidelijk is dat ik echt niet meer met hem bezig ben) dan gaat hij heel langzaam weer terug naar stap, maar zodra ik dan weer mijn aandacht op hem richt is hij weer heel oplettend.
Het raarste vond ik nog dat we sinds kort bezig zijn met clickertraining en hij daarbij altijd blij is met de klik en het snoepje, maar gisteren wegschoot bij het geluidje van de klik alsof het hem ging opeten.
Morgane, Dan moet je het ook niet doen, als een paard luistert, dan neem ik ze ook wel mee met een ketting om de neus naast de fiets voor de zekerheid.