Te oud?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamie5

Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:11

Hoi allemaal :)
Ik heb een vraagje:

Vanaf welke leeftijd is een paard te oud om het steigeren op commando te leren?
Ik weet dat sommige paarden sterker zijn als andere, en dat sommige er vroeger "oud" uitzien als andere, etc..

Ik heb een verzorgpaardje, ze is 24 jaar oud maar je merkt het helemaal niet !!
Ze is nog helemaal fit, kan nog super goed een crossje maken :')
Ze is goed gespiert en je merkt niks van haar leeftijd!

Ik ben eigenlijk helemaal niet van plan dit haar aan te leren maar ik wik graag weten of ze dit aan kan, puur uit nieuwschierigheid :j

(Graag geen commentaar op mij rijhouding, want mijn vraag gaat over het paardje :) )

Jamie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jamie5 op 29-11-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:13

Mwah.. zal vast kunnen. Of je het moet willen, nah.. Snap dat je nieuwsgierig bent maar het is bijna nooit een goed idee om dat aan te leren, al was ie 5.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:14

Kent ze de basis van de VHD en zijn jullie al vergevorderd met andere trucs? Steigeren is een grote, gevaarlijke truc en zeker niet aan te raden om eventjes aan te leren zonder hiernaar toe te hebben opgebouwd.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:16

StillAngel schreef:
Mwah.. zal vast kunnen. Of je het moet willen, nah.. Snap dat je nieuwsgierig bent maar het is bijna nooit een goed idee om dat aan te leren, al was ie 5.

Mits met verstand, goed aangeleerd, kan dit een hele nuttige truc zijn hoor :j. Iemand die weet waar ie mee bezig is creeërt geen gevaarlijke situaties voor zichzelf of het paard. Het is een goede oefening voor de achterhand.

Jamie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:17

Ja ze kent andere trucs en grondwerk gaat ook goed :) ik weet dat het steigeren een gevaarlijke truc is en ben ook zeker niet van plan dit haar te leren ;)

Pacific

Re: Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:18

Ja, ik denk dat je het dan prima aan zou kunnen leren :j. In de wei zal ze als fitte 24-jarige ook nog regelmatig een gekke sprong of steiger maken, neem ik aan.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:18

Ik denk dat als je paard het niet aankan dat je dat vanzelf zal merken. Ze zal het vanzelf aangeven als het niet goed voelt voor haar. Mocht ze het met enthousiasme doen, dan weet je wel dat het goed zit.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:24

Steigeren moet je pas aanleren als je weet hoe je stimulus controle krijgt. DWZ als je een commando geeft en het dier doet het dat één, veel mensen stoppen dan. Maar in feite ben je dan pas op de helft: je moet ook aanleren dat hij het níet doet als je het níet vraagt.

Kijk dus naar je eerdere truukjes; doet je paard dat als je het vraagt en alléén dan? Of ben je nog in het stadium dat het paard de hele trukendoos open gooit als je iets lekkers bij je hebt? In dat laatste geval; nog niet aan beginnen. Eerst leren hoe je een dier aanleert dat: commando= actie, geen commando= geen actie.

Jamie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:41

Bedankt voor de tip :) maar ik wou alleen weten of ze het op haar leeftijd aan zou kunnen, ik ben niet van plan haar dit aan te leren, en als ik het zou aanleren, doe ik dit pas als ik zeker weet dat we ee klaar voor zijn ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:46

Jamie5 schreef:
Bedankt voor de tip :) maar ik wou alleen weten of ze het op haar leeftijd aan zou kunnen, ik ben niet van plan haar dit aan te leren, en als ik het zou aanleren, doe ik dit pas als ik zeker weet dat we ee klaar voor zijn ;)

stimulus control is sowieso goed om aan te werken als je meer dingen aan wilt leren :)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:05

ik denk het wel. vooral als je paard nog soepel loopt en niet half in slaap valt tijdens rijden of met trucjes. heb het zelf ook aangeleerd en hij doet het alleen als ik dat wil.