Waar en hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Waar en hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 01:45

Ik ben op zoek naar leuke ideetjes om een jonge hengst (4,5) bezig te houden.
We zijn zo nu en dan wat aan het longeren en met de voorbereidingen van het zadelmak maken bezig maar aangezien we hem niet binnen een korte tijd al onder het zadel willen hebben doen we het erg rustig aan.
Maar om hem toch lekker bezig te houden zoek ik leuke alternatieven.
Wie heeft leuke ideeën? Wel graag met wat uitleg over hoe en wat.

maximuss

Re: Waar en hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:57

Dubbele longe, lange lijnen, lange teugelwerk... En dan gymnasticeren :-).

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 02:26

Vind dat dan weer net iets teveel voor hem.
Het voornaamste is dat hij ook op zijn "vrije" dagen toch iets heeft om over na te denken.
Hij is nog geen 3 maanden geleden uit de opfok gekomen dus het moet allemaal niet te lastig zijn nog.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:04

Buiten wandelen aan de hand. Dat geeft helpt mee in het vertrouwen in elkaar, en maakt je paard meteen verkeersmak. Dat kun je uitbreiden door langzaamaan een dekje met dekensingel erop te doen, en later ook een zadel.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:07

Je zou kunnen beginnen met simpele parelli dingen zoals the friendly game. Zorg in ieder geval dat hij je volledig gaat vertrouwen en zich overal kalm laat aanraken en dan ben je al een stuk verder als je uiteindelijk echt beginnen gaat met beleren etc.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:27

Singeltje en zadeltje hebben er al eens op gelegen en vormen gelukkig geen probleem.
Hoofdstel is ook geen obstakel voor hem, vertrouwen is er ook ruim voldoende.
Hij doet het aan de longe prima en reageert super op stemhulpen. In die 3 maanden dat hij nu uit de opfok is is hij al zo goed als klaar om erop te stappen echter wil ik zijn lichaam nog wat langer de tijd geven.

Buiten wandelen is helaas nog geen optie omdat wij in een te drukke omgeving staan en het nu nog te gevaarlijk is om met hem het erf te verlaten. Op het erf komt hij gelukkig wel van alles tegen en kan hij dus rustig wennen aan verschillende dingen.

Inderdaad wat spelletjes doen lijkt me prima. Tuurlijk doe ik nu ook wel van alles met hem maar wil graag een wat breder aanbod in mn assortiment hebben ;).
Wat houden die friendly games precies in?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:38

En als je nu eens trailer inzet en ermee naar een veld gaat om te wandelen? Dan komt hij toch ook al buiten het erf.
Verder wil ik chapeau zeggen, niet veel mensen wachten met zadelmak maken tot ze 4 jaar zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:47

Dat is best een goed idee maar wij wonen dus echt in de randstad en ik wil gewoon nog geen risico nemen dat hij of andere gevaar lopen. Bovendien is het nu wat frisjes en gaan er niet zoveel meer met hun paarden naar buiten, als het straks weer wat warmer gaat worden kan ik met hem wel aanhaken bij een groepje zodat hij niet alleen is.

We hebben inderdaad bewust gekozen om te wachten met zadelmak maken tot hij wat ouder is.
Hij kon nog een jaartje langer in de opfok blijven en dat wilden we hem gewoon niet ontnemen maar nu vonden we het dan wel tijd dat hij naar huis kwam. Zodat we rustig wat aan het werk konden met hem maar echt we hoeven er niet perse tussen nu en een jaar op te zitten. Gewoon alles lekker rustig aan en volgen wat hij zelf aangeeft. Zoals ik al zei zijn we wel bezig met de beginselen en zal er echt wel eens iemand eventjes op hem hangen of zelf zitten maar daar blijft het voorlopig absoluut bij.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:41

Vrijspringen, parcoursrecord bouwen, vrijheidsdressuur (kleine trucjes zoals flemen) wandelen,