[AR] Wat voor 4-wielige kar voor mijn Shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smeetje_x

Wat voor 4-wielige kar voor mijn Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:06

Hallo bokkers
Ik had al eerder een keer een topic geopend over het feit van een 2-wieler of een 4-wieler.
Maar ik ben er nu wel uit, ik wil graag een 4-wieler.
Maar ik heb geen idee wat voor 4-wieler ik moet kiezen.
En nu vroeg ik mij af of jullie jullie mening kunnen geven over wat voor 4-wieler jullie het beste vinden en wat jullie mij voordragen.
Ik wil wel vraag minimaal met 2 personen erop kunnen zitten en het liefst niet te zwaar voor mijn Shetlander en waar een enkelspan voor kan maar ook een tweespan voor kan.
Alvast bedankt! :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:52

Je moet er wel rekening mee houden dat voor een shet, enkelspan, heel veel vierwielers al afvallen. Die zijn gewoon te zwaar. Ik denk dat je niet veel verder komt dan zo'n klein houten karretje.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:37

Dit is een cavalier, van 100 kg, spoorbreedte 115, geen wedstrijdmaten. Maar een prima wagen. Er zijn wel degelijk 4 wielige wagentjes voor shetlanders. Maar wilde ook niet zwaarder als 100 kg. Ik neem regelmatig iemand mee.
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Cg_z5dsGVj4

Succes met je zoektocht!

Pacific

Re: Wat voor 4-wielige kar voor mijn Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:07

Wat is de schofthoogte van je pony? Is het een ranke, of steviger gebouwde?

Vierwielers achter een Shet valt zoals Fellow al zegt vaak niet echt goed te realiseren. Al vind ik de combinatie van Tolbergfan mooi staan. Daarnaast maakt het ook wel verschil of je pony nog een jonkie is, of al flink wat werk gewend is en keurig in de spieren staat.

Je kunt aanhouden dat Shetlanders 1 x hun gewicht kunnen trekken op zware (zand)paden, 2 x hun gewicht op bospaden en 3 x hun gewicht op het vlakke. Wat is je doel met het span?

bensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:14

wil ook graag een goeie kar voor mijn shetlander
dus ga lekker volgen :j

smeetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:35

Mijn Shetlander is 95 cm is 14 jaar, heeft een 1 aan conditie is een redelijke stevig gebouwde Shetlander.
Zoals de meeste Shetlanders. Het meeste recreatief af en toe een wedstrijdje. Maar ik ben hier op bokt een leuk karretje tegengekomen wel een Sulky, maar ik ga gewoon beginnen met een Sulky en als ik dan Marathon wil gaan doen moet ik toch nog een Shetlander erbij hebben en als ik dat wil gaan doen dan koop ik wel een duurder karretje voor echte Marathon @lukke01

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:57

Ik zou eerst beginnen met conditie opbouw, wandelen, longeren dat hij wat soepeler in zijn lijf zit, voor je begint met menwerk. Ik ben ook begonnen met een sulky, en heb dit langzaam uitgebouwd naar 4 wieler. Idd de richtlijnen aan houden wat Pacific al aangegeven heeft. Ik heb ook lang gezocht hoor naar het juiste wagentje. Nogmaals succes met je zoektocht!
Zie hieronder dezelfde pony maar dan voor een sulky, mijn pony is echter wel 10 cm groter dan die van jou en grof gebouwd. Maar dan zie jet het verschil. Je kan ook eens kijken op http://www.horseshopinternational.nl
Afbeelding

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:04

Ik denk dat het krap wordt hoor, een vierwieler achter een pony van 95 cm... Zeker als je er met meerdere personen op wilt. Maar het hangt ervan af hoe je wilt gaan rijden. Ik lees recreatief, maar is dat door het bos, over de weg, op het strand?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:08

Ik heb een wagentje, waar mijn vorige shetlandpony met gemak voor had gekund.
Een hyperactief ding van 89cm hoog.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:11

Ik heb een type Leica marathon wagen, de Pony Marathon IV 62a, van Kraay uit Nijkerk.
Schijfremmen achter, luchtvering voor en achter, schokbrekers, afneembare verlenging achterplaat, en nog wat extra opties als afneembaar groomstoeltje en een speciaal 2span systeem.

Wagen zal zo om en nabij de 150 kg. wegen, ik moet hem nog eens nawegen.

Heerlijke stabiele wagen, comfortabel voor pony en mens. Kijk zeker niet alleen naar het gewicht, maar beter nog naar de rolweerstand. Mijn wagen heeft een hele lage rolweerstand, en is echt met gemak te trekken in enkelspan voor zowel mijn shetmerrie van 1.03 m. en mijn Welsh A merrie van 1.18 m.
Op het asfalt rolt hij nagenoeg vanzelf en zie je soms de strengen zelfs bijna slap hangen.

Met mijn Welsh A merrie:
Afbeelding

Afbeelding

En met mijn shet merrie:
Afbeelding

Edit: ik zie net dat jou shet rond de 95 cm. zit. Dat is écht wel krap aan voor een vierwieler.....

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:02

Ik rij met mijn pony van 89 cm met de sulky traverse. Laag in gewicht, nog geen 70kg, geen brede spoorboom 98cm , dus niet geschikt voor wedstrijden. Lichte rolweerstand. Zit een bankje op zoals de sulky voor 2 personen, er kan ook iemand achterop staan eventueel. Kan ook 2 span voor, maar ik denk dat de wagen toch wel te licht zal zijn.

smeetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:08

Ik heb op boktmarkt gekeken naar sulky's en ik ga toch beginnen op een Sulky dat is wat fijner. En als ik later Marathons wil gaan doen moet ik sowieso nog een Shetlander erbij hebben en dan kan ik gaan kijken voor een Marathonwagen. Maar ik wil er wel Dressuur mee gaan doen dan dus de minimale spoorbreete moet dan 1.10 zijn. Maar ik ga gewoon opzoek. Super bedankt dat jullie allemaal gereageerd hebben op mijn topic!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:59

Enkelspan mag je toch geen marathon rijden met enkelspan onder de 110.
Voor de dressuur is spoorbreedte vrij, die 110 geld voor de vaardigheid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:18

Erica_Risje schreef:
Ik rij met mijn pony van 89 cm met de sulky traverse. Laag in gewicht, nog geen 70kg, geen brede spoorboom 98cm , dus niet geschikt voor wedstrijden. Lichte rolweerstand. Zit een bankje op zoals de sulky voor 2 personen, er kan ook iemand achterop staan eventueel. Kan ook 2 span voor, maar ik denk dat de wagen toch wel te licht zal zijn.

Dit heeft mij altijd een heel onstabiel en vooral onstevige wagen geleken. Met dat gewicht kan je bijna geen normale 4wieler ontwikkelen. De sulky's van Cavaletti (en dan met name de oude versie) staan helaas bekend om hun slechte kwaliteit metaal/staalwerk.
Het voorbord vind ik erg laag, en daarbij snap ik nog steeds niet de meerwaarde boven een 2wieler met bankje. Ook het lamoen lijkt mij te lang en te smal.

smeetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:47

Erica_Risje schreef:

Ik had deze wagen al eerder gezien deze vind ik ook erg mooi. Alleen hij is mij toch Een beetje aan de dure kant nu, als ik echt verder wil gaan en ik ben aangenomen dan staat die waarschijnlijk wel op mijn lijstje. Of ik spaar nog verder dan voor een Marathonwagen. Maar dat is de toekomst dus daar maak ik mij nu nog niet druk over.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:33

Voor de recreatie ritjes voor ons is hij prima, fijn in gebruik en echt niet slecht in staal/ijzerwerk. Zelf heb ik ook een sulky cavalerie gehad en dit vond ik niet zo comfortabel...zowel voor m'n pony als mezelf.
Ik ben er erg blij mee en hoop en nog heel wat kilometers mee te kunnen rijden.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:44

hmm hier nog een die aan t zoek is, hoor slechte ervaringen over sulky's.Met name dat t zwaar is,lees, de pony trekt kar en jou,alles gebaseerd op 2 wielen...
Een 4 wielige komt in mijn ogen wat vriendelijker over.
Ik ben wel een leek hoor en ben me aan t orienteren.
Ik heb mini van een 85 cm en heb echt echt geen idee wat ik er nou t beste achter kan hangen.

Ik heb overigens nog nooit zelf op een sulky gezeten maar t ziet er ook absoluut niet comfortable uit,of vergis ik me hier in.Met name kromme rug?
En als je pony nog moet leren en hij zou zo maar eens raar doen,bv bokken of steigeren is zo n sulky dan niet onveilig en instabiel?
Nogmaals, ben een leek en zou graag ervaringen van anderen horen?Het zijn allemaal aannames van mij en geen bewijzen dus ik val niemand aan hoor ;)

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:36

JoyCiej007 schreef:
Erica_Risje schreef:

Dit heeft mij altijd een heel onstabiel en vooral onstevige wagen geleken. Met dat gewicht kan je bijna geen normale 4wieler ontwikkelen. De sulky's van Cavaletti (en dan met name de oude versie) staan helaas bekend om hun slechte kwaliteit metaal/staalwerk.
Het voorbord vind ik erg laag, en daarbij snap ik nog steeds niet de meerwaarde boven een 2wieler met bankje. Ook het lamoen lijkt mij te lang en te smal.

Het lamoen heeft dezelfde afmetingen als die van de sulky cavaletti's, dus dat betekend dat ze ruim verstelbaar zijn. Zowel in lengte als in breedte.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:36

connie64 schreef:
hmm hier nog een die aan t zoek is, hoor slechte ervaringen over sulky's.Met name dat t zwaar is,lees, de pony trekt kar en jou,alles gebaseerd op 2 wielen...
Een 4 wielige komt in mijn ogen wat vriendelijker over.
Ik ben wel een leek hoor en ben me aan t orienteren.
Ik heb mini van een 85 cm en heb echt echt geen idee wat ik er nou t beste achter kan hangen.

Ik heb overigens nog nooit zelf op een sulky gezeten maar t ziet er ook absoluut niet comfortable uit,of vergis ik me hier in.Met name kromme rug?
En als je pony nog moet leren en hij zou zo maar eens raar doen,bv bokken of steigeren is zo n sulky dan niet onveilig en instabiel?
Nogmaals, ben een leek en zou graag ervaringen van anderen horen?Het zijn allemaal aannames van mij en geen bewijzen dus ik val niemand aan hoor ;)

Een sulky is heel licht, makkelijk te trekken. Hij hoort niet op de rug te hangen,doet hij dat wel dan is hij niet in balans. Een vierwieler die een pony van 85 cm kan trekken ga je niet vinden.

Er zijn verschillende tweewielers te koop. De bekende sulky cavaletie heeft een bankje maar ik vond de vering slecht en kreeg rugklachten op bos paden. Zelf heb ik een hca sulky, het ziet er niet comfortabel uit maar is het wel vind ik. M'n knieën moesten er wel even aan wennen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:01

ik heb toch een leuk licht 4 wielig klein wagentje gevonden voor mijn kleine shet.
Alleen zit er een lamoen bij voor dubbelspan,dus ik zal zelf een 1 span moeten laten maken.
Heeft iemand tips waar ik op moet letten?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:46

Hans van de Mee, kan dit heel mooi voor je maken, en kundig...Maakt precies zoals je het zelf wil hebben. Leuk Dat je een passend wagentje gevonden hebt!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:25

dank je tolbergfan maar wie is hans van de mee???
waar woont hij?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:33

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 01:08

tja das ff te ver weg voor mij....maar toch bedankt

jeroen29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:02

Zoon shet kan wel met een vierwieler maar je moet inderdaad eerst conditie opbouwen en rekening mee houden dat het maar een klein pony'tje is dus uiterlijk 2 mensen op de kar tenzij je 2- span hebt dan kan je wel 4 mensen op de kar daarom kan je beter 2-span mennen