Wat is het toch ook een irritant ding...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is het toch ook een irritant ding...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:28

......die pessoa teugel! >;)

Wie heeft er een simpele beschrijving hoe je een pessoa teugel versteld?
Ik weet inmiddels hoe je hem bevestigd op je paard. _/-\o_
Maar hoe je verstel je hem juist als je wat meer stelling vraagt? Doe je dat bij de achterhand of tussen de benen? Wij gebruiken nu de eerste positie. De lang en laag. Puur voor de basis.
Maar soms kan ik er totaal niet mee overweg. Ik heb al andere dingen geprobeerd, maar kom toch altijd weer uit op de pessoa teugel, dat werkt als hij goed bevestigd is, het beste. :j

Zwartvosje

Re: Wat is het toch ook een irritant ding...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:36

Ik vind 'm ook lastig. Dikke kans dat mijn bijrijdpaard er ook aan zal moeten geloven, dus ik volg even :Y)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:52

Stelling vraag je niet op de pessoa, maar door het meer laten ondertreden van het binnen achterbeen op de volte. Hierdoor onstaat buiging, en daarbij ook stelling. Het is dus een longeertechnische fout, die je met behulp van longe en zweep moet gaan oplossen. De pessoa begeleid alleen de houding van het paard, niet de stelling en buiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:08

Angela schreef:
Stelling vraag je niet op de pessoa, maar door het meer laten ondertreden van het binnen achterbeen op de volte. Hierdoor onstaat buiging, en daarbij ook stelling. Het is dus een longeertechnische fout, die je met behulp van longe en zweep moet gaan oplossen. De pessoa begeleid alleen de houding van het paard, niet de stelling en buiging.

Hoe los je dat op?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:13

Ik ben zelf destijds van de pessoa afgestapt omdat 2 pony's toen op de voorhand gingen lopen.
Toen overgestapt op dubbele longe.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:55

AmoorM schreef:
Angela schreef:

Hoe los je dat op?

Dit is echt basis longeren. Als je dit niet kunt, neem dan eens een longeerles. Longeren is trainen, al helemaal als er hulpteugels aan te pas komen. Dan moet je, net als met rijden, weten wat je aan het doen bent, en als er iets mis gaat, hoe je dat moet oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:09

AmoorM schreef:
Angela schreef:

Hoe los je dat op?

Dit is echt basis longeren. Als je dit niet kunt, neem dan eens een longeerles. Longeren is trainen, al helemaal als er hulpteugels aan te pas komen. Dan moet je, net als met rijden, weten wat je aan het doen bent, en als er iets mis gaat, hoe je dat moet oplossen.[/quote]

Ik sta best open voor lessen, maar ik zou niet weten hoe en waar. Ik beschik niet over een trailer en de stal waar ik sta is niet zo blij met instructeurs van buitenaf.