buiten de bak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

buiten de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 19:42

Mijn paard heeft altijd in een groep gestaan en is niet gewend om alleen te zijn. Ik wil wat meer buitenritjes gaan maken. In een groep is er niks aan de hand maar alleen op buitenrit lukt niet. Ze gaat dan staken. Ik ben aan het oefenen om een stukje met haar te lopen maar ze wordt dan erg druk en gaat naar de groep hinniken. Als ik naast haar loop vind ik het ook niet 100% vertrouwd. Laatst werd ze zo druk, ging ze stijgeren en zich omdraaien waardoor ik haar niet kon houden. Ik heb in het verleden aan parelli gedaan (alleen in de bak) en vraag mij af in hoeverre parelli kan helpen met bovenstaande probleem.

Wicky

Re: buiten de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:42

Parelli zorgt dat jullie elkaar veter begrijpen en er meer vertrouwen komt in elkaar. Dan heeft je paard de kudde niet meer nodig, omdat jullie samen ook een kudde zijn. Dus ja, dat kan helpen. Zoek een goede instructeur en geniet van het proces.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:27

Vertrouwen is inderdaad hard nodig! Ga veel met haar oefenen in de bak, doe schriktraining. Waarschijnlijk gaat je vertrouwen erg vooruit en bouw het rustig op :j

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 08:50

Ik heb 1,5 jaar lang les gehad van een gecertificeerde parelli trainer dus het is niet dat ik net begin ofzo. Schriktraining hebben we ook wel gedaan maar in de bak is dat geen probleem. Het is ook niet zo dat ze schrikachtig is. Ze is onzeker als ze bij de kudde weg is.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:57

Billy20 schreef:
Ik heb 1,5 jaar lang les gehad van een gecertificeerde parelli trainer dus het is niet dat ik net begin ofzo. Schriktraining hebben we ook wel gedaan maar in de bak is dat geen probleem. Het is ook niet zo dat ze schrikachtig is. Ze is onzeker als ze bij de kudde weg is.

Daar moet ze dus aan werken, kan je wel kleine stukjes langs de weg lopen? Gewoon steeds iets verder... Maar als ze schrikt niet slaan! Ze moet gewoon wennen. Je kan misschien ook wel iemand vragen om voor te rijden met een paard.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:27

Oh, na anderhalf jaar les weet je toch ondertussen wel hoe je dit op kan lossen? Niet aan gewerkt? Liefde, taal en leiderschap in gelijke dosis. Verhoog het leiderschap en je bent meer samen een kudde

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:41

Dingen weg van de groep oefenen. Begin heel simpel met op het erf, in de bak enzo zonder dat er andere paarden bij zijn. Bouw dat heel rustig uit, en dan zal blijken hoe ver je kunt komen. Soms moet je accepteren dat er dingen zijn die niet bij je paard passen.