Beginnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isathjeee

Beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 01:33

Hee,
Ik heb een verzorgshet en die wil ik goede beweging geven alleen pas ik er zelf niet op dus vroeg ik me af of er misschien leuke ideeen zijn en het liefst met uitleg of foto's ps. hij kent nog niets x

HippoLogic

Re: Beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 02:51

Wandelen aan de hand om mee te beginnen. Goed om een band op te bouwen. Misschien kun je later lange teugel werk (aan het halster) gaan doen of hem inspannen. Veel plezier met je verzorgpony.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 02:54

Ja ik zou ook beginnen met wandelen om een band op te bouwen en dan later als je elkaar beter kent en meer vertrouwd , misschien logeren en of lange lijnen.

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:49

Ik kijk heeeeel veel filmpjes op youtube! Leer je heel veel van..
Succes :)

Dreamer88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:51

grond werk en longeren, daar op gebaseerd kan je met vrijheids dressuur wat gaan doen.

- grondwerk

1. volgen, hoge hand en ong. 1,5 m voor je pony uitlopen en hij moet je aan een los touw kunnen volgen. vervolgens draai je je snel om (zonder je pony te laten schrikken, wat eerst wel zal gebeuren) en dan moet hij ook stoppen. staat je pony minder dan een meter van je af dan duw je hem terug tot hij buiten je persoonlijke gebied staat.

herhaal dit 10 minuten per dag mag ook 3x max. maar dan wel verspreid over de dag.

2. Aanraken, pak je halstertouw in je hand die het dichst bij je pony is als je met je buik naar hem toe staat en wrijf met je handen aaiend maar met kracht over de hals, buik, benen, rug, achterhand. aan de anderekant van je pony wissel je natuurlijk van hand. Dit is erg belangrijk. Dit moet je pony gaan accepteren.

3. Achteruit, zelfde als 1 maar dan zet je hem 6 passsen achteruit en moet hij blijven staan terwijl jij recht op met een slap touw achteruit loopt. Zodra je op max. afstand ben maak je je klein en vraag je hem om weer naar je toe te komen.

LET OP: belonen doe je niet met snoep en of niet met fruit. dit mag aan het einde van de hele training op een moment dat je pony er niet om vraagt. Als je pony een opdracht goed heeft uitgevoerd ga je lui en met al je gewicht op 1 been staan (boots een paard op rust na) en wacht 10 sec. Je zal merken dat je pony zn hoofd schud of gaat briesen/flemen om spanning kwijt te raken. hij weet dat de oefeniong is afgelopen en laat alle spanning los. daarna uiteraard even lekker kroelen.

Op basis hier van kun je steeds verder gaan - Stelling vragen en tegelijkertijd recht blijven staan of nog later stuken achter uit met jouw handen over zijn ogen. en nog verder maar hier is een goeie band voor nodig en dit zijn de basics.

Lopen - nogig hem als een vriend uit om naast je te komen lopen, zo gaat hij jouw ook vertrouwen. maar blijf opletten, in het begin zal hij de grenzen opzoeken en steeds voor je gaan lopen maar dit mag je niet accepteren. Hij is je beste vriend dus hij mag (heel graag) naast je komen lopen maar hou het einde van zijn schouder achter de jouwe, zo bepaal jij waar jullie heen gaan en ben jij de baas en als je geen rare streken uithaalt zal hij je vertrouwen - meer en meer - uit eindelijk natuurlijk alle oefeningen en doen met erg los of geen touw maar daar moet je de leiding hebben en goed op elkaar vertrouwen kunnen.

En nu heb ik vingerkramp XD

Veel plezier met je pony !!!!

Grtzz

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:58

Hee!
Leuk dat je een verzorgpony hebt!
1. Ik zou beginnen met het werken aan de hand: Netjes 'ietsjes' achter je laten lopen, JIJ bepaalt de snelheid, en laten stoppen wanneer JIJ dat wilt, en het meelaten draven op comando.
Uiteindelijk kan je hem leren om hem aan de longeerlijn te laten lopen, draven en galoperen.
Dit zijn goede oefeningen om jullie band op te bouwen, conditie opbouwen, en hem respect laten krijgen voor jou.
2. Als je de band extra goed op wilt bouwen, kan je ook beginnen met simpele oefeningen van Vrijheidsdressuur (dit kan je het beste doen na punt 1).

Ik hoop dat het duidelijk is!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:05

Genoeg dingen om te doen :)

1. vrijheidsdressuur, gewoon simpel beginnen, met volgen en halthouden etc., langzaam opbouwen en goed belonen!
2. Wandelen
3. Fietsen (jij op de fiets, pony draaft aan touw mee)
4. Longeren
5. Borstelen, vlechtjes indoen, etc.
6. Je pony ponyvoetbal leren! (zijn speciale ballen voor)
7. Schriktraining (over zeiltje lopen, door vlaggetjes lopen etc.)
8. Vrijspringen
9. Lange lijnen (met twee lange teugels, dan loop je erachter en zo stuur je je pony)
10. Je pony versieren met lintjes etc.
11. Foto's maken met je pony (of fotoshoot)

succes!