Tips nodig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jappiepappie

Tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:28

Hee bokkers,

Ik heb een serieuze vraag.
Mijn verzorgpony valt heel erg naar rechts met het longeren. Als ik op de linkerhand longeer trekt mijn verzorgpony heel hard aan het bit en valt dus helemaal naar rechts aan de kan waar geen hek zit(het is geen officiële longeer bak), maar aan de kant van het hek loopt die helemaal mooi(het lijkt net of die steun vanuit het hek zoekt). Als ik met hem op de rechterhand longeer valt hij dus ook naar rechts, maar dan knalt hij zo'n beetje tegen mij op. Ook loopt mijn verzorgpony op de rechterhand(ook met bochten) als een plankje(als je 't begrijpt :) ) maar op de linkerhand loopt die dan weer minder als een plankje.

Ik hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft en/of misschien hebben jullie ook tips wat ik hier aan kan doen.
Ik hoop dat jullie m'n uitleg snappen Ik heb het zo goed mogelijke geprobeerd uit te leggen.

Doeggg xx
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-11-14 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock verwijderd, dit is onnodig

manou_diablo

Re: TIPS NODIG!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:34

Doet hij dit in alle gangen? Misschien is hij nog niet sterk genoeg op zijn linker kant? Ik heb er geen ervaring mee maar dit is wat er bij mij als eerste opkomt :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:39

Longeer je met iets begrenzends zoals bijzetteugels, longeerhulp of dubbele longe? Of laat je de pony gewoon wat rondjes lopen? Als je met enkele longeerlijn longeert, hoe bevestig je deze?

Jappiepappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:57

manou_diablo schreef:
Doet hij dit in alle gangen? Misschien is hij nog niet sterk genoeg op zijn linker kant? Ik heb er geen ervaring mee maar dit is wat er bij mij als eerste opkomt :)

Ja in alle gangen, maar het meeste in draf.

Jappiepappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:59

Lara_Silver schreef:
Longeer je met iets begrenzends zoals bijzetteugels, longeerhulp of dubbele longe? Of laat je de pony gewoon wat rondjes lopen? Als je met enkele longeerlijn longeert, hoe bevestig je deze?

Ik longeer met een halsverlenger.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:10

jouw paard mist balans en is scheef.

Eest rechtrichten en goed leren longeren zonder bijzet teugel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:21

YY_horses schreef:
Lara_Silver schreef:

Deze hulpteugel heeft helemaal geen nut. Je pony is gewoon scheef en valt daarom naar zijn 'korte' kant. Idd rechtrichten, als je een beetje handig bent met dubbele longeerlijn longeren, dan kun je namelijk corrigeren waar nodig, en zo niet hulp vragen van iemand die het wel kan. Verder onder het zadel veel figuren rijden, vermijd de hoefslag. Zorg dat je dit doet onder begeleiding, iemand die weet hoe je zijn korte kant (rechterkant) langer kan krijgen en zijn langere kant (linkerkant) sterker. Aangezien hij naar rechts valt vind het het dus niet prettig om naar links te buigen en zijn rechterkant als het ware te moeten rekken. Dit alleen te doen, zeker omdat je hier al een topic opent en er blijkbaar dus geen ervaring mee hebt, is af te raden. Gewoon les gaan volgen met de pony, zo leer je zelf veel en word hij vanzelf rechter.

Jappiepappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:30

Lara_Silver schreef:
YY_horses schreef:

Deze hulpteugel heeft helemaal geen nut. Je pony is gewoon scheef en valt daarom naar zijn 'korte' kant. Idd rechtrichten, als je een beetje handig bent met dubbele longeerlijn longeren, dan kun je namelijk corrigeren waar nodig, en zo niet hulp vragen van iemand die het wel kan. Verder onder het zadel veel figuren rijden, vermijd de hoefslag. Zorg dat je dit doet onder begeleiding, iemand die weet hoe je zijn korte kant (rechterkant) langer kan krijgen en zijn langere kant (linkerkant) sterker. Aangezien hij naar rechts valt vind het het dus niet prettig om naar links te buigen en zijn rechterkant als het ware te moeten rekken. Dit alleen te doen, zeker omdat je hier al een topic opent en er blijkbaar dus geen ervaring mee hebt, is af te raden. Gewoon les gaan volgen met de pony, zo leer je zelf veel en word hij vanzelf rechter.

Okee bedankt voor de tips. Ik ga dat dubbele longeren uitzoeken. De oefeningen onderbhet zadel kan ik niet uitvoeren, omdat ik te groot ben voor de pony :s

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:02

TAO -> TVG