[AR] vraagje wagen te zwaar voor shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manuela_j

vraagje wagen te zwaar voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:27

Nou ben ik een beginnende menner.
Ik heb onze shetlander van 94cm zelf met tuig beleerd, en van een ervaren menner les gehad met haar. Toen ging ze voor hun sulky. Zijn maar een paar keer geweest. Nu hadden we via marktplaats een marathon wagentje gekocht, geschikt voor shetlander tot grote b-pony. Hun hadden een shetlander van 100 cm ervoor staan gehad, en het was daar gewoon recht. Bij ons is het dus echt heuvelachtig, en heb ik haar gisteren voor het eerst voor onze eigen wagen gezet. We gingen een klein rondje proberen. De rem met berg af werkte goed, geen probleem. Daarna gingen we de bocht om recht stuk, ook goed. Toen weer links, lijkt recht maar is beetje oplopend. Maar toen kreeg ze het echt zwaar, en ben ik dus afgestapt. Begon zwaar te ademen. Daarna ging het weer iets beter. De berg op naast haar mee gelopen, in draf de bergop. Was al bang dat ze het niet ging halen.
Mijn mening de kar is dus te zwaar voor haar, mijn man denkt misschien dat ze ook nog niet genoeg conditie heeft. We hadden de kar zelf met een aanhanger opgehaald en zelf erop getild daar we geen oprij platen hadden. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Of de kar weg en naar een geremde sulky gaan zoeken, maar dan kunnen de kinderen niet mee. (kleine kinderen). Of voor twee span gaan, maar trekken ze het dan wel? Of voor een b-pony gaan. Of zou ze inderdaad nog meer conditie moeten krijgen.
Iemand advies??

Pluttersput

Re: vraagje wagen te zwaar voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:30

Ik vind altijd een kar tot een b pony een dubieus iets om voor een kleine shetlander te nemen... Ik zou al zijn leven iets uitzoeken voor de kleine shetlander. Ik men hier ook met een hele kleine sulky. Ooit komt er een iets groter marathon wagentje voor het tweespan, maar dat wordt er dan ook specifiek een voor de hele kleintjes.
Heb je een foto van de aanspanning?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:37

Hoeveel conditie heeft de pony inderdaad. Hoe licht loopt het wagentje, zijn de banden goed hard opgepompt, rij je over verhard of onverhard, hoe steil bergop?

Veel dingen die van invloed zijn maar eerlijk is eerlijk, van zo'n kleine Shet kun je toch net even minder verwachten dan van een grotere pony. Beetje flinke hond is al groter }>

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:48

Ja ze zeiden tegen ons dat een het van 94cm er makkelijk mee weg kon. Tja misschien dat meerdere deze fout gemaakt hebben. Ze kunnen je van alles aansmeren als er nog een leek in bent. Heb wel navraag gedaan van te voren, maar niemand die mij concreet wat kon zeggen. Van waar moet je opletten.
We wonen op een berg dus aan alle kanten gaat het wel bergaf. Geloof aan de overkant van de straat is het iets minder steil. Maar nog altijd wat oplopend/aflopend. Dus zonder rem kun je hier echt niet.
De banden zijn opgepompt, we rijden alleen op asfalt, conditie is nog niet helemaal top.
ik zal vanavond een foto maken, dan zet ik haar even voor de wagen.
Ik wil haar natuurlijk ook niet dat ze zich kapot trekt. Dat wil ik haar niet aan doen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:58

Een bekende van me ment ook met kleine ponys. Zij heeft sulkys, die gebruikt ze als ze met 1 pony weggaat, ze heeft ook een marathonwagentje maar daar gaan er altijd twee voor. De ponys zijn in erg goede conditie maar zij merkt ook dat als ze 1 pony voor de marathonwagen zet, ze dit een stuk minder lang volhouden. En we hebben hier geen heuvels.
Ik heb ook weleens van die sulkys gezien met een 'bankje' erop. Zoiets is wel geschikt als je 1 van je kinderen mee wil nemen. Of 2 kinderen meenemen dan ook gaat weet ik niet...
Edit, tweespan voor een marathonwagentje gaat denk ik wel hoor, mits ze enige conditie hebben, maar dat kun je opbouwen natuurlijk. Die bekende van me rijd soms ritten van 30 km, tweespan voor marathonwagentje en 2 volwassenen erop. Dit redden ze met gemak. Ook door zandwegen, graspaden e.d.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:18

Ik denk dat een foto handig is :) Dan kunnen we even mee beoordelen. Mocht je dan besluiten om voor een eventueel ander wagentje te gaan kunnen we misschien tips geven om op te letten.
Maar berg op berg af met een kar voor tot een b pony klinkt mij als teveel van het goede.

Je hebt inderdaad een sulky cavaletti. Die heb ik ook. Kun je met 2 man op. Die van mij trekt licht en is goed in balans, waardoor ik met mijn moeder samen er op kan, met mijn pony van 90 centimeter. En die trekt ons zonnig en met gemak. Ook over wat mullere wegen. Nou is die van mij wel goed op conditie, dat scheelt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:36

Sta je bij Stal Windraak? Genoeg menners daar die je aanspanning "live" kunnen beoordelen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:41

Als dat de Windraak is die wij hier hebben is dat nog heel dicht in de buurt bij mij, en wil ik best een keer mee komen kijken hoor :)

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 14:49

We wonen wel op de Windraak, maar we hebben ze achterom staan. Als mijn man straks thuis is dan zal ik haar ervoor zetten. Dan maken we even een foto

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 14:51

Ik weet niet waar je woont, het is de Windraak bij Sittard. Als je wilt kijken graag
Zegt toch meer dan alleen een foto

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:48

Ik woon in Sittard, dus dat komt goed uit! Stuur me anders even een pb, kunnen we even wat afspreken ;)

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:25

Ik heb helaas nog geen foto kunnen maken. Maar nu zijn we toch aan het denken om een grotere pony te kopen.
Nu heb ik een leuke pony gezien van 1.18cm hoog. zou deze dit wel kunnen trekken? Zou je dan wel met 1 volwassen en twee kleine kinderen. Hoe weet ik tot welke maat pony ervoor kan? Is dat bij de kar na te meten?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:41

Je kunt je wagen laten wegen bij een weegbrug (dus waar vrachtwagens gewogen worden). Of 4 personenweegschalen onder de wielen zitten. Dat zegt overigens niets over de rolweerstand, twee wagens met een gelijk gewicht kunnen heel verschillend "trekken". Wanneer je de wagen optilt en je geeft een zwiep aan een wiel, zal hij bij de ene wagen langer doordraaien dan bij de ander.

Zonder die gegevens en een foto is het vanaf hier moeilijk beoordelen wat voor een maat pony voor je wagen zou kunnen laten lopen.

Maar nogmaals, ik zou eens naar Stal Windraak rijden met je aanspanning. De menners die ik daar ken zijn stuk voor stuk behulpzame mensen en willen je echt wel van advies voorzien.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:53

Pluttersput komt zaterdag even langs. :)
Aneke van de windrakerhof had mij geholpen, we hadden alfie voor haar sulky gezet. Dit ging super goed. Verder heeft zij het ook erg druk. Ook wel te begrijpen met een stalling, zelf trainen voor de wedstrijden en een klein manneke. Weet hoe het is, met 2 kleine kinderen en dan onze eigen paardjes ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:59

Anneke is een fijne meid :j !

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:01

dat zeker :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:48

als je met twee volwassenen en 2 kinderen wilt rijden vind ik een pony van 1,18m nog te min.
als je dit wilt blijven doen en de kinderen gaan ook mee als ze wat groter worden, koop een c-pony of groter.
wij rijden lange ritten met een tweespan shetlanders, maar de wagen is speciaal voor hun gemaakt. degelijk en veilig maar zo licht mogelijk. en we gaan met max. 2 volwassenen.
als we met enkelspan shet gaan is er een lichte sulky waar we met z'n 2-en op kunnen. en de shetlander die dan meegaat is groot, erg fel en sterk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:59

Zelf voorheen in het heuvelland gemend en daarvoor vind ik zelf die kleintjes echt niet geschikt, is veel te zwaar. Wij zijn gestart met een Welshke van 1.20 ongeveer, maar hebben toen al meteen gezegd dat we daar een tweespan van zouden maken (dit ook gedaan binnen enkele maanden), kleine kinderen op de wagen is prima, maar dan wil je toch echt graag nog een volwassene erbij om in het geval dat er iets mis (dreigt) te gaan, je kinderen van de wagen te helpen en dan is enkelspan gewoon sowieso al veel te zwaar.

Inmiddels wonen wij niet meer zo heuvelachtig en hebben ook een lichte wagen, waar we ook enkelspan eens een flinke rit mee maken, maar dan zit ik alleen op de wagen of nog met dochter die inmiddels wat ouder en meer ervaren is en dan nog pas ik mijn route daarop aan.
Die Welshkes die gaan rustig door totdat ze er bij neer vallen, maar dat moet je natuurlijk niet willen.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:12

Nee ik zou niet willen dat zich een beestje kapot moet trekken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het is ook niet de bedoeling om met twee volwassenen en twee kinderen op de kar te gaan. Maar 1 volwassen en 2 kleine kinderen. Komende voorjaar, dan zijn de kinderen 3 en 4,5 jaar. Dus dat worden dan ook kleine rondjes en geen dagtochten. Kan het toch beter vragen naar de ervaring van andere mensen met kleine pony's. Het heeft natuurlijk ook geen nut als we iets aanschaffen wat dan toch niet werkt. Helaas is ons dat met het koetsje wel gebeurd, en dat willen we natuurlijk geen tweede keer. Een C-pony vindt ik persoonlijk, dan weer iets te groot voor de kinderen zelf. Als er een tweede is zouden we met twee pony's kunnen wandelen, ipv alleen met de shetlander. Nu moeten ze altijd wisselen, en eentje lopen. ( we gaan niet iedere dag maar ongeveer 2 a 3 keer per maand, voordat hier iemand overheen valt dat ze nog zo jong zijn.)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:43

@Manuela: ik wil je absoluut niet bang maken, maar in geval van calamiteiten, wat doe je dan? Je kinderen zijn echt te jong om zichzelf te kunnen redden, wat als er 1 van de koets valt?
Ze zijn zelf ook niet in staat om even jouw pony vast te houden als er echt iets is, dus je kunt eigenlijk niks... En ja, ik men ook veel alleen en ook tweespan en als er iets is, dan heb ik een probleem, maar niet als je kids zo klein zijn en dan ook nog 2.
Als er wat gebeurt is dat zo anders dan dat ze eens van de pony afvallen in de wei of rijbak o.i.d.
En onze dochter kreeg ook haar pony voor haar eerste verjaardag, ment zelfstandig sinds enkele jaren, springt, rijdt wedstrijden, gaat op buitenritten en doet al jaren aan voltige, dus ik ben echt geen "azijnpisser" wat dit betreft.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:39

Gisteren is pluttersput komen kijken, nog bedankt :) En de kar is iets te zwaar (zou meer iets voor een a-pony zijn), of ze hem beter trekt als ze fatsoenlijk op conditie is blijft een vraagteken. Nu zou een optie zijn of een grotere pony, maar zitten in heuvelachtig gebied. Maar al te groot past er ook niet voor. Of twee span. Ze zei ook dat ik eventueel een iets grotere shetlander ernaast kon zetten. Onze alfie 94cm (200kg) met een grote shetlander 105 (250kg) dat is samen een 450kg, Dus meer trekkracht dan 1 welsh (ongeveer 300kg). Kan dit? Hoe weet ik of onze kar geschikt is voor tweespan? Waar tover je z'n boom vandaan?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:36

Een tweespan zou kunnen, maar daar moet je wel genoeg men-ervaring voor hebben. Je moet ze samen kunnen laten werken en zorgen dat ze allebei de wagen trekken. En niet iedere pony past bij elkaar kwa werklust en temperament.
laat een ervaren tweespan menner je leidsels en tuig afstellen want ook dat is heel belangrijk!

een tweespanboom kan je zelf maken als je goed kan lassen. Maar je moet ook twee zwengen aan de wagen maken om aan te trekken.
als je echt voor een tweespan zou gaan, zou ik deze kar wegdoen en een wagentje zoeken voor 1 en 2 span. Let er dan wel op dat de wagen niet te smal is kwa spoorbreedte. ( voor de veiligheid min. 125cm en geen110cm zoal bij vele kleine wagentjes). En natuurlijk het gewicht in de gaten houden. Je kan een wagen laten wegen bij een weegbrug voor vrachtwagens en /of traktoren. Vaak bij een boerenbond o.i.d. of fouragehandel.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:46

Afbeelding