Van stalpaard naar 24/7 buiten paard verstandig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Van stalpaard naar 24/7 buiten paard verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:26

Hallo bokkers!

Ik zou jullie graag de volgende kwestie voorleggen.

Voor mijn 18 jarige draverruin was ik op zoek naar een geschikte leaser, ergens waar hij
lekker buitenritjes kon maken en vooral veel naar buiten.
Nu is het zo dat ik mijn paard 11 jaar op dezelfde stal heb gehad en hier werd hij gehuisvest als volgt;

Zomer: april t/m september bij goed weer 24/7 op het weiland en onbeperkt mogelijkheid van eten tot gras en hooi/kuil
Winter: Hier staat hij overdag buiten in het weiland of paddock en snachts op stal.

In de winter heb ik mijn ruin eigenlijk altijd geschoren met een dikke deken op omdat hij zulke dikke haren had en ik wel gewoon door wou trainen en geen bezweet paard wou.
Inmiddels heb ik hem nog niet geschoren en ook zijn ongevoerde regendeken afgedaan.

De situatie;
Ik heb namelijk een hele fijn leaser gevonden, het klikt tussen leaser en paard en ook ik heb er een fijn gevoel bij.
Nu is het zo dat hij hier 24/7 buiten zou komen te staan zonder schuilstal, wel ligt het weiland tussen bomen en huizen en is erg beschut. Ze kunnen eigenlijk altijd uit de wind staan en het weiland ligt op een zandheuvel? dus is bijna geen modder of natte plekken te vinden. Ook krijgen de paarden onbeperkt hooi bijgevoerd. Hij zou hier in een groepje komen van 5 paarden en pony's. Ik ben er gister wezen kijken en de paarden hadden en heel fijn plekje, lekker groot en droog weiland en de mogelijkheid om droog en uit de wind te staan..Ook mocht het te koud worden krijgt hij een deken op. dit wordt wel goed in de gaten gehouden.

Maarja toch twijfel ik of hij dit wel fijn zou vinden?

Wat denkt bokt? en wil mij advies geven.

MarlindeRooz

Re: Van stalpaard naar 24/7 buiten paard verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:30

Ik denk dat je paard er juist blij van wordt! *\o/*

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:34

Ik vind 24/7 met schuilstal altijd de beste optie. Maar als jij zegt dat er bomen is er niet veel mis mee. Fijn dat ze uit de wind kunnen staan. Maar mocht het een keer noodweer zijn, waar laat je hem dan?

Nu is het nog niet koud is en hij ongeschoren is zou je hem best kunnen verplaatsen :j.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:38

Mijn merrie staat ook 24/7 buiten en ze vindt het ook echt niet fijn om in een stal te staan....
Moet ook wel zeggen dat er afgelopen jaar een paar paarden ook van stal naar de wei zijn verhuist die de omschakeling iets minder goed hebben doorstaan maar ik zou het zeker proberen!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:43

Ik denk dat je draver dat wel aankan, je moet er zelf wel een fijn gevoel bij hebben, als jouw gevoel gaat twijfelen dan zal dat niet voor niks zijn al die jaren dat je hem kent.
(en anders heeft A. ook nog stallen vrij ;) )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:44

Mijn Draver is ook van stalpaard naar 24/7 gegaan.
Wij hadden hem dan wel in mei gekocht, dus we gingen de lange en warmere dagen in.

Denk dat het wel moet kunnen hoor, ze kunnen uit de wind staan, gewoon even paar daagjes beetje in de gaten houden :). Zolang er genoeg te eten en te doen is is het prima!

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:57

Hoi!

Hier 2 dravers die 24/7 buiten staan, ook zonder schuilstal, met veel beschutting van bomen, struiken en schuttingen. Mijn oudje staat al 12 jaar zo buiten, mijn nieuwe draver gaat zijn tweede winter als buitenpaard in. Het is geen enkel probleem, zolang ze op droge grond kunnen staan/liggen en voldoende (onbeperkt) goede kwaliteit ruwvoer krijgen. Ik gebruik geen dekens omdat ik merk dat de vacht daar echt minder van wordt. Hun eigen vacht is de beste bescherming! Als mijn paard nat is na het rijden, gaat hij lekker rollen, dat is ook geen probleem.

Dus ik zou zeggen: doen!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:09

Klinkt erg goed! Zolang er schuilmogelijkheden zijn en droge stukken zal het hem zeker goed doen! Je bent al goed voorbereid dat hij nu niet geschoren is en nog geen deken op heeft en het scheelt dat we heel langzaam aan de winter in gaan.
Mijn oudje van toen 28 jaar heb ik van stal naar 24/7 gedaan, en dat ging ook erg goed. Ze had een schuilstal tot haar beschikking en had haar dat jaar ook niet meer geschoren. Paarden kunnen veel meer aan dan wij denken. Alleen je moet inderdaad wel goed voorbereiden, en zo te lezen heb jij er goed over na gedacht :) . Verder is het idd belangrijk dat ze goed en genoeg ruwvoer krijgen. En als de mogelijkheid er is als het echt echt koud wordt er eventueel een deken opgedaan kan worden als hij achteruit gaat om hem te ondersteunen, zie ik echt geen nadelen.
Klinkt echt goed en denk dat het hem erg goed zal doen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de meeste paarden gaan er alleen maar op vooruit als ze 24/7 buiten lopen!!! Ook in de winter ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:11

Moet zeggen dat mijn oudje altijd buiten staat.Ze is een echte outdoor pony.Bij de manege waar ze vandaan komt,stond ze in de winter veel binnen in de zomer minder.Ze is van dag 1 al een outdoor pony geworden met haar toen 28.Maar als het keihard regent of als het flink koud is met wind staat ze toch graag binnen hoor.Ze heeft wel een deken en berenvacht.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 16:33

Ik heb er zelf wel een goed gevoel bij,, maar vind het wel een beetje zielig dat als het heel koud is en regent/sneeuwt hij dan buiten moet blijven.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:36

hahaha ja dat heb ik ook wel eens.... maar heb er volgens mij meer last van dan mijn merrie!!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:41

Omdat je paard het zomers 24/7 buiten staan al gewend is en ´s winters ook veel buiten staat denk ik niet dat dit echt een probleem gaat opleveren.

Mijn paardje staat zijn hele leven al 24/7 buiten, nu sinds een jaar wel met schuil stal. Maar dit wordt zijn 2e winter zonder deken en ik moet zeggen dat het mij super bevalt. Als het regent, maakt niet uit hoe hard staan alle paarden gewoon in het land, terwijl ze gewoon lekker droog kunnen staan. Dus ik zou mij niet teveel zorgen maken dat hij het koud heeft ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:41

Het kan aan mij liggen, maar een paard dat alleen in de winter 's nachts op stal staat en verder altijd buiten noem ik geen stalpaard :o Denk dat je paard er alleen maar blij van wordt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:48

a kirsha; Ja weet ik maar even om duidelijkheid te scheppen!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:54

Ik denk dat jij het er moeilijker mee hebt dan je paard zal hebben. Een stal is in verhouding maar een klein hokje, meestal. Uitzondering daar gelaten.
Lekker naar buiten, hij heeft zn jas nog aan, betere deken is er niet. Sneeuw blijft gewoon op de vacht liggen, zo goed isoleerd dat. Mocht hij het wel koud krijgen, is een deken zo opgelegd

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:06

Ik ken het stuk land waar je hem neer wilt zetten en dat ligt inderdaad mooi hoog, waardoor het aardig droog blijft. Ik kan me je twijfel wel voorstellen, ik vind het ook altijd fijn als er in elk geval een schuilstal is, ook omdat ze daar toch wel graag gebruik van maken. Maar ik denk dat het voor een wat ouder paard ook wel goed is om de vrijheid te hebben om te bewegen. Heb je de mogelijkheid om het uit te proberen en als het toch niet bevalt hem weer terug te verplaatsen? Er zijn in elk geval in die buurt wel heel veel mogelijkheden om lekker buiten te rijden.