[AR] steigeren bij voorbereiding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freque01

steigeren bij voorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:14

hoi allemaal,
ik laat mijn shet een paar keer per week aan de lange lijnen lopen en opeens steigert ze dan, ik negeer het en doe gewoon verder met de oefening maar ik ben bang dat ze dat dan ook voor de kar zal doen, wat heel gevaarlijk is. IEMAND TIPS??? :?

JoyCiej007

Re: steigeren bij voorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:23

Ja. Aanpakken en zéker niet negeren. Steigeren is ábsoluut not-done evenals bokken.
Steigeren is niet alleen voor de wagen gevaarlijk, dat hoort ze gewoon nooit te doen. Zoek hulp van een ervaren persoon.

en daarnaast het belangrijkste: niet zelf voor de wagen gaan beleren en niet zelf gaan aanprutsen!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:26

zoals hierboven idd, juist niet negeren maar echt afstraffen. bij mij hielp mn stem heel goed.
hij heeft het 1 keer geprobeerd om zich om te keren maar toen echt wel een zweep gevoeld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:28

De vraag is waarom je shet dit gedrag vertoond. Een van de rednen kan zijn dat je drijft en tegen houdt met de hand. Je kan je voorstellen dat die energie dan ergens naartoe moet, waardoor stijgeren ontstaat. Het kan ook zijn dat je een te moeilijke oefening vraagt en het uitweg stijgeren is. Verder kan het veroorzaakt worden door het bit in combinatie met pijn in de mond. Ik zou dat eerst uitsluiten.

Stijgeren is zeker niet gewenst, maar ervan uit gaan dat het probleem bij je shet zijn karakter ligt zou ik niet direct willen zeggen. Eerst het bovenstaande uitsluiten.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:33

Eerst uitzoeken of het niet iets medisch is...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:17

Regel 1: altijd voorwaarts oplossen. Je wil een paard niet aanleren dat het draait of achterwaarts komt.

Wij weten niet hoe (on) ervaren jij bent.
Kans is dat je iets fout doet, waardoor je deze reactie krijgt bij je paard.
Daarom zoek hulp van een ervaren menner en laat hem/haar met je paard lopen en kijken waar het gedrag vandaan komt en het samen met je oplossen.

Tot die tijd, niet zelf doorgaan, want de kans is groot dat je verkeerd gedrag aan het trainen bent.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:40

Ben het er mee eens dat stijgeren voorwaarts opgelost moet worden, maar dan alleen als het niet lichamelijk is of het probleem bij de menner/ruiter ligt. En dat is vaak wel zo. Een ervaren person erbij halen is slim in zo'n geval. Die kan zien waar het probleem zit.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:08

Zoals hierboven mee eens :)

freque01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 04:53

dierenarts enzo hebben haar onderzocht en niets gevonden en @JoyCiej007 normaal steigert ze nooit, ik doe nu oefeningen waarbij ik begin met longeren en naarmate we bezig zijn ik erachter loop, aangezien ze gezond verklaard is denken we dat het is omdat ze ons niet ziet @Dribbel leidsels hangen altijd door behalve bij vertragen dan zet ik lichte druk

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:21

Waarom de leidsels doorhangen? Dan laat je hem het allemaal uitzoeken. Ik zou juist goed verbinding houden en leiding nemen, en hem niet laten 'zwemmen'.
consequent en duidelijk, zodat hij steun aan je heeft. Geen eigen initiatief, maar gewoon doen wat gevraagd wordt. Duidelijk

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:30

Je pony moet ergens steun vandaan kunnen krijgen, maar met los hangende leidsels heeft hij dat niet. Altijd contact houden met de mond. Grote kans dat je pony geen duidelijkheid heeft en onzeker wordt van dit gepruts en dat daardoor problemen zoals deze ontstaan. Ik denk dat een ervaren menner je heel goed kan helpen hiermee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:39

Ts: ik zie dat je 13 bent. Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk niet heel veel ervaring hebt. De kans is dus best groot dat je pony steigert omdat jij iets niet goed doet. Wij op bokt kunnen van hier af niet zien wat het probleem is/ zou kunnen zijn.
Het beste wat je kunt doen is toch iemand met ervaring om hulp vragen, vragen of hij/zij mee wil kijken om te zien wat er fout gaat, en wat je moet doen om het op te lossen. Tot die tijd maar even niet aan de lange lijnen werken, want de kans is groot dat je er nu een probleem aan het in trainen bent.

En ik kan me voorstellen dat je zelf niet echt de mogelijkheid hebt om iemand in te huren, maar misschien dat je iemand hier op bokt kunt vragen je te helpen? ( en dan heb ik het over een volwassen bokker, met veel ervaring...)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:54

Waar woon je