Jambette: het strekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Jambette: het strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 23:10

Ik doe met mijn paard regelmatig vrijheidsdressuur en zo bouwen we de oefeningen nu langzaam wat meer uit.
Ik zou heel graag de jambette beter voor elkaar hebben met hem, ik loop daar een beetje mee vast namelijk. Want wat er nu gebeurt is dat hij zijn voorbeen hoog opgooit, maar het komt dan ook weer hard neer, dus geen strekking en geen zweefmoment in de lucht. Het is lastig dat voor elkaar te krijgen, om hem zijn been te laten strekken en ik vraag me af of jullie tips hebben om dit te laten slagen? :)

Amable

Re: Jambette: het strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:59

Kan je er een keer een filmpje van maken? Dan is het makkelijker feedback geven omdat we dan kunnen zien wat hij precies doet :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:24

Ik had hetzelfde probleem.. Toen kwam Nikki van VisibreTeam langs en ze had het met 5 min voor elkaar :')

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:12

Ik volg even, ik heb het zelfde probleem..
Ben benieuwd naar de oplossingen..

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:16

ik volg eff heb ook het zelfde probleem

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:53

Oei, een filmpje gaat op korte termijn niet lukken, maar ga mijn best doen.
Maar hij gooit zijn been dus omhoog en gooit het vervolgens weer op de grond, zonder de strekken. Ik beloon hem, maar misschien moet ik stoppen met dat belonen, tot ie zijn been langer in de lucht houdt?
Maar hoe krijg je het dan voor elkaar dat hij zijn hoef naar voren brengt tot die strekstand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:57

Inderdaad selectief gaan belonen, enkel belonen wanneer hij het beter doet/ doet wat je graag wilt zien. Als jij dit ''ongewenste'' gedrag niet meer zal belonen zal hij proberen uit te zoeken wat dan wel de bedoeling is. Bij mijn paarden (3 totaal verschillende) was dat allemaal door het been naar voren te brengen. Toen dat de nieuwe standaard werd ging ik pas voor het zweefmoment.
Wat je ook kan doen is het been naar voren begeleiden. Ik deed dat simpelweg door met mn zweep (aanwijsstok) het been naar voren te ''duwen''/ begeleiden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:11

Werk je met een clicker? Veel valt of staat met jou timing, maar daarnaast moet je ook zeker minder gaan belonen. Wat je doet is een beentje vragen en als de voorknie ook maar een beetje meer naar voren komt als de vorige keer dan beloon je. Dus je vraagt een voet, deze gaat omhoog net zoals normaal, je beloont niet en je paard zet hem weer neer. Dan vraag je weer een voet en je kijkt dus vooral naar die knie, gaat hij op dezelfde manier als de vorige keer dan beloon je weer niet, maar stel nou dat hij een beetje met dat been gaat heen en weer gaat zwaaien of de voorknie iets, al is het maar een halve cm, naar voren beweegt, dan beloon je direct. Dit kan je met een clicker natuurlijk vele malen beter timen dan met alleen iets lekkers. Op deze manier ondekt je paard zelf dat het bewegen met de knie beloont wordt, en zal hij dat dus vaker gaan doen en groter gaan maken, zolang je maar selectief beloont :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 11:50

Ja, ik werk met de clicker!
Ik ga toch eens goed investeren in mijn timing en zien wat dat oplevert!

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:27

Ik ga ook wat beter kijken, en op het goede moment belonen...

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:33

Ik heb toch even een filmpje in elkaar gezet, met erin meteen de tekst verwerkt om hier en daar wat verduidelijking te geven (geluid was nauwelijks te horen namelijk). Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Ik zie meteen mijn aandachtspunten: consequent zijn en er ook meer gaan 'staan'. Plus dat mijn paard al vrij snel veel te enthousiast (ongeduldig?) wordt. Tips van harte welkom!

Video

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:08

Ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor! Zitten al prima pogingen tussen :j Let op dat als het been "niet goed" was, dat je dan stopt met vragen, dus voet weer goed neer laten zetten, en dan pas weer opnieuw vraagt. Op die manier voorkom je het drukke gezwaai, omdat je daar eigenlijk de kans niet voor geeft. Er zit sowieso zelden tot nooit meer een goed moment in dat gezwier met dat been en als het moment er wel is ben je vaak sowieso te laat. Dus je vraagt voet en daarna meteen zweep eraf waardoor je paard direct ook leert, zweep eraf is stoppen met bewegen. Dit is ook handig voor later, wanneer je het been net zolang in de lucht wil hebben als dat je met je zweep het been toucheerd, maar dat is voor later. Voor nu dus, voet vragen, reactie, zweep eraf en voet weer aan de grond. Was dit een mooie, rustige beweging die hoog en naar voren was? Dan heb je uiteraard geclickt op het goede moment, was deze dat niet, even korte pauze, dan weer vragen. Je ziet het trouwens ook op je filmpje, als je even wat anders gedaan hebt en dan weer een been vraagt wordt het een mooier been ;)

Ik zou je overigens ook adviseren om vanaf 1 kant beide benen te vragen, dit is makkelijk voor je spaanse pas tzt, anders moet je tijdens het spaanse passen ook nog van links naar rechts lopen. De plek waar je staat is tenslotte een deel van je commando. Dus leer je paard dat je vanaf links ( of rechts, wt je wil) beide benen kan toucheren en vragen.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 23:14

Dank je voor je feedback, Danielle!
Je hebt helemaal gelijk inderdaad, met dat gezwaai komen we nergens en op zo'n moment is hij verward en is de concentratie ver te zoeken. Steeds opnieuw beginnen vanuit stilstand is het beste. Ga ik mee aan de slag!
En klopt, ik moet aan één kant blijven staan en dan gewoon met zweep het been aanraken waar ik de jambette van verlang? Dat heb ik al wel vaker geoefend en zal eraan denken niet meer te wisselen zelf.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:57

Een zweep als target gebruiken en beloon hem als hij de zweep aanraakt heel erg belonen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:14

Je bent al verder dan ik. :oo

Mijn paard kan inmiddels haar achter!been strekken op commando. :') Bijna.. Zo dichtbij...