Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MrsMidnight

Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 18:37

Hoi allemaal,

Mijn paardje is gewend om 27/7 buiten te staan, hij is 8 jaar en heeft nog nooit een box van binnen gezien. Nu vind ik dat echt het ideaal en ik zou het erg graag zo houden, maar in de praktijk is het hier minder ideaal. Hij staat vreselijk in de bagger, heeft geen droge plek (al was het alleen maar voor zijn hoeven...) en ze krijgen onbeperkt slecht kuilgras (veel te nat, snel schimmelvorming) waar hij ten eerste veel te dik van wordt en ten tweede al 2 keer (licht) hoefbevangen van is geworden (door te dik zijn icm te rijk voer).
Nu heb ik stad en land al afgezocht voor een betere plek waar ze 24/7 buiten staan, maar zonder succes... Wel kan hij terecht op een stal waar ze in de zomer 24/7 buiten staan in een kudde van 4 en 's winters gaan ze dan 's nachts op stal. Ze krijgen hier goed hooi en omdat ze het op de wei niet krijgen, is het ook minder baggerig.
Maar ik vraag me af: gaat mijn paard het trekken om opeens op stal te staan terwijl hij dat dus helemaal niet gewend is (en ook een behoorlijk 'vrije geest' is ;-)). Ik ben wel van plan om een slowfeeder/hooinet in zijn stal te hangen zodat hij iig (het grootste deel van) de nacht wat te doen heeft (zijn grootste hobby).
Heeft iemand hier ervaring met een paard dat van volledig stalloos naar parttime- stal is gegaan? En hoe ging dat???

Chezshir77

Re: Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:47

Oef, dat is lastig! Maar ja, zo te horen is wat je nu hebt nog minder ideaal. Ik moet zeggen dat het mij eigenlijk wel heel goed bevalt om mn paarden snachts op stal te hebben in de winter. Gewoon eeeeven droog liggen, lekker hooi knabbelen uit je slowfeedernet. Ik geloof niet dat mijn paarden er ooit moeite mee hebben gehad. In de winter staan ze bij mij ook 24 uur per dag buiten, maar dan vind ik het toch echt heel anders. Dan zie je ze ook gewoon lekker liggen in het gras. Ik denk dat je paard er wel echt aan zal moeten wennen en dat je het tijd moet geven. Heb je hem nog nooit in een stal neergezet, ook niet om een keer te kijken hoe hij reageert?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:45

Ik zat met hetzelfde probleem.

Uiteindelijk toch besloten om ze s`nachts op stal te zetten, omdat het echt niet meer ging op de 24/7 wei.

Mijn jongste paard had ook nog nooit op stal gestaan, maar vond het gelijk prima.
Buiten zag ik ze in de winter nooit liggen, en nu hebben ze iedere dag wel mestplekjes dus liggen ze lekker droog in hun stalletje.
Wat ik erg merk aan mijn jongste paardje is dat hij nu veel rustiger eet. In de kudde stond hij onderaan en werd steeds weggejaagd bij het eten. Nu heeft ie lekker hooi in zijn stal helemaal voor zichzelf. en staat hij vaak rustig om zich heen te kijken of wat te soezen om vervolgens weer te gaan eten.

Zelf heb ik er wel iets meer moeite mee. Gewoon het idee dat ze nu vanaf 17:00 s`middags tot 8:00 in de ochtend binnen staan. Dus ik kom altijd in de avond zodat ze iedere avond toch nog minimaal een uurtje uit hun stal zijn. :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:49

Per paard verschillend. Hier krijgen ze allemaal binnentraining (hoewel ze in principe 24-7 buiten kunnen) maar er staat er één van inmiddels 4 die het écht niet wil! Ook al staan er andere paarden bij, ze blijft maar rondjes lopen en zichzelf opfokken. Maar de meeste vinden het wel prima. Ik zou het zeker opbouwen, niet zomaar plots de hele dag binnen bv.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:00

Mijn paard heeft tien jaar 24/7 buiten gestaan en is toen snachts op stal gegaan.
Het is een enorm energiek paard en ik hield echt mijn hart vast.
Ze trapte ook altijd als ik haar voor n uurtje in de stal had (voor de dierenarts ofzo) alles kort en klein in de stal.
Mijn paard deed het eigenlijk best heel prima direct. Maar ze kreeg toen de hele nacht eten. Als ze op stal gingen rond half zes kregen ze hooi. Daarna nog om half negen en daarna nog voor de hele nacht. Zo stond ze zich niet te vervelen en dit werkte heel goed.
Ze was het na drie weken helemaal gewend.
Mijn paard houdt er nog steeds niet van om alleen op stal te staan.
Dan breekt ze alsnog de boel af.
Maar als ze gewoon samen met de anderen staat, gaat het prima.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:03

Ik zou het doen, maae van daaruit heel hard gaan zoeken naar een beter plekje.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:11

Hier het zelfde verhaal. Alleen valt mijn paard juist erg af in de winter.
Nu staat hij 'd nachts binnen met een goed gevuld net en hij is nog niet afgevallen! In de ochtend nog hooi over. Hij heeft een paard naast zich en kan naar buiten kijken waar de rest van de kudde staat. Er zijn geen trailies, dus ze kunnen nog wat happen en snuffelen. Terwijl ze wel hun eigen plekje hebben om te eten.
Ik vond het moeilijk, maar paardlief vindt het prima en is helemaal relaxt.
Bij de vorige stal, met trailies, is hij half eroverheen gekomen en totaal in paniek.

neisti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:12

hangt er denk ik ook vanaf of het een binnen- of buitenstal is

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:17

wil toch ook reageren ..wij hebben een fjord van inmiddels 8 jaar ook nooit op stal gestaan ..Hoefde waar hij vandaan kwam ook niet echt .Hij kwam bij ons op stalling met giga uitloop en met meerdere ..Daarna verhuist naar paddockparadijs .Alleen maar modder en slecht hooi (schimmel) een shet erbij gekocht die volgens ons het laaste jaar ook ergens vrij heeft gestaan .Toen weer rond gekeken en gebeld was een leuke stalling in de buurt 24/7 in de zomer buiten Maar in de winter op stal ..Oeps daar moesten we heel goed over nadenken Tja ze kunnen naar buiten als wij er zijn ja ..Affijn toch gedaan twee stallen gehuurd deurjte open er tussen en echt ze hebben ruime lichte open stallen ..Had pijn in mijn buik toen het zover was ..Maar wat schets onze verbazing ??? De fjord vindt het echt relaxt op stal samen met zijn vriendinnetje ..Ze hebben wel de ruimte en altijd hooi tot hun beschikking ..Mijn dochter en ik gaan omenom naar depaardjes We zetten ze buiten ..doen de stal gaan rijden of watanders en zetten ze weer buiten gaat prima zo .S.avonds zet iemand anders ze nogwel eens buiten .Alle meiden van stal willen meer dat paarden naar buiten komen er wordt aan gewerkt zeggen ze ,,Maar moet zeggen dat mij en mijn paarden mee gevallen is ..Alleen zijn we er wel zolang mogelijk bij elke dag .maar dat moet dan maar

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:18

Mijn paard heeft bijna altijd 24/7 buiten gestaan en staat sinds ik haar kocht (ruim een jaar geleden) in de winter 's nachts op stal. Ik vreesde ook het ergste maar ze reageert er heel goed op. Ze krijgt genoeg ruwvoer en heeft daarnaast nog stro om aan te knabbelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:21

Ach en ts je hoeft er niet te blijven. Maar nu moet je even tussen 2 kwaden kiezen, en dan lijkt mij dat de huidige situatie onhoudbaar is. Ik heb ervaring in het zoeken van 24/7 buiten stalling. Je mag altijd pb'en om je verhaal kwijt te kunnen of voor tips. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:21

Ik heb een tijdje terug een 7-jarige gekocht die ook gewend was vrijwel alleen maar buiten te staan. Bij mij staat ie 's nachts op stal en overdag buiten, wel ruime stallen waar de paarden elkaar kunnen zien en contact kunnen maken. Heeft nooit problemen opgeleverd.

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 17:24

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk uiteindelijk, als ik jullie verhalen zo lees, dat het voor mijn paardje ook geen heel groot probleem moet worden, zolang hij eten heeft en vrienden om zich heen...
Ik heb wel 1 keer geprobeerd 'm tijdelijk op stal te zetten omdat hij vreselijke rotstraal had door die eeuwige bagger, maar dat was in een stal op de plek waar hij nu dus op het land staat. Die stallen zijn echt vreselijk, helemaal dicht ze kunnen geen contact hebben met elkaar. Hij stond daar ook alleen, vriendjes op het veld... Het zweet brak 'm uit en hij bleef maar hinniken en rondjes draaien en steeds weer schrikken van die muren. Hooi keek hij niet eens naar zo paniekerig was hij. Dat was dus geen goede ervaring en dat heeft een half uur geduurd...
Maar ik denk dat als hij omringd is door zijn maatjes en hij ze gewoon kan zien (tralies, helaas niet helemaal open), dat het dan wel zal gaan. Maar goed, ik heb net gehoord dat het sowieso nog een half jaar duurt voordat de plaats vrijkomt en heb zojuist met veel gezeur voor elkaar gekregen dat ze toch normaal droog hooi gaan geven op het land, dus ik kijk eerst nog even verder :-)