Paard buigt niet in op de volte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Paard buigt niet in op de volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:21

Sinds ik meer longeer ben ik erachter gekomen dat mijn paard recht loopt in de cirkel, hij buigt niet in en draait dus zijn lichaam niet met de bocht mee. De enige manier waarop ik wel buiging voor elkaar krijg is door naast hem te lopen en zijn achterkant met een zweepje opzij te duwen.

Iemand tips? Dit is overigens ook een probleem onder het zadel.

Nirvana_

Re: Paard buigt niet in op de volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:26

Tja, gaan trainen op de buiging. Dan maar minder longeren, en methodes zoeken waar je wel kan zorgen dat ie buigt. Schouderbinnenwaarts en buitenwaarts zijn fantastische oefeningen hiervoor :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:37

Schouderbuitenwaarts doe ik veel, maar tot nu toe heeft het nog niets opgeleverd, schouderbinnenwaarts is niet te doen. Hoewel hij goed weet dat been eraan betekent terug naar buiten, loopt hij dan gewoon door mijn been heen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:38

Heeeel cliche, maar ik denk dat een instructrice je hier het beste mee kan helpen :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:40

uhh rug klachten kan ook

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:40

keer een fysio enz enz erbij halen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:42

Beter leren longeren op lichaamstaal, eerst 1 pas buiging vragen en dan belonen, dan 2 etc. :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:05

Ik heb gewoon les, ik vraag gewoon tips om hem beter te laten buigen aan de longe. We zijn hem namelijk dingen aan het aanleren aan de longe en dat gaat hem denk ik wat makkelijker af als hij beter buigt.
Longeren op lichaamstaal ben ik inderdaad mee bezig, maar dat snapt hij alleen als ik erg dichtbij sta.

Er is niets mis met zijn rug, hij is gewoon van nature niet zo buigzaam :)
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 16-11-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:05

Dan bouw je het af vanaf dichtbij naar ver weg! :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:06

Ja klopt, maar ik dacht misschien zijn er nog andere tips :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:06

Gebruik je een enkele of een dubbele longe?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:09

Bijzetten in lichte contrastelling is een goed begin. Zo versterk je snel de zwakke kant en daarna zul je zien dat de goede stelling opeens veel beter gaat. Werk je met een kaptoom? Dat werkt erg fijn omdat je invloed hebt over het hoofd, dus van voren op de neus begrenzen en richten en altijd goed vooruit houden zodat de motor ook aanstaat en hij zijn achterhand onder de masse brengt.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:12

Fysio x laten komen en vraag m met je lichaam naar binnen

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:16

Ik gebruik een enkele longe en geen kaptoom. Kaptoom heb ik inderdaad wel al eerder aan gedacht, vanwege de controle over het hoofd. Op het moment zijn we echter verschillende dingen aan het trainen en wordt er daarom aan de longe gereden, dus kaptoom is dan niet erg handig denk ik.

Het stomme is dat hij prima met zijn hoofd naar buiten loopt (contrastelling dus), maar niet naar binnen.

Ik heb eerder een fysio laten komen, maar daar kwam niets uit. Er was gewoon niets mis met hem.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:30

Gebruik een kaptoom en dubbele longe, die je NIET vastzet, Laat de buitenste longe via bit/kaptoom, longeersingelring, over de rug naar je toe lopen. Hooguit de binnenste longe via bitring/kaptoomring naar longeersingel. Om wat makkelijker stelling te kunnen vragen. Stel niet te hoog in.
Gebruik GEEN hulpteugels, omdat je een paard dan vastzet. Je wilt buigzaamheid en een deinende, ontspannen rug zien. Neem evt. les in longeren met dubbele longe. Je paard wordt er beter van, en je ziet zelf ook wat er gebeurt.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:39

Is dit maar op 1 hand of op allebei? Daar ben ik wel benieuwd naar om verdere tips te kunnen geven :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:30

Hij doet het aan beide kanten :)

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:33

Zelfde probleem gehad. Chiropractor en -of osteopaat laten komen!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:43

Osteopaat is al geweest en dat heeft helaas niets uitgehaald.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:45

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:20

ZoZenn schreef:
Ik gebruik een enkele longe en geen kaptoom. Kaptoom heb ik inderdaad wel al eerder aan gedacht, vanwege de controle over het hoofd. Op het moment zijn we echter verschillende dingen aan het trainen en wordt er daarom aan de longe gereden, dus kaptoom is dan niet erg handig denk ik.

Als je dit probleem wil verhelpen is het handig om je daar eerst op te focussen en een complete training aan buiging te wijden zonder ook andere dingen te trainen. Indien je er toch op wil aan de longe, dan kan je een kaptoom gewoon in combinatie met een hoofdstel gebruiken. De neusriem van de kaptoom gaat dan onder het bit door, zodat het bit vrij is en er gereden kan worden met teugels. Verder is het een kwestie van trainen, trainen en trainen. Bij de 1 duurt het langer dan bij de andere. Goed trouwens dat je al fysio en chiro hebt langs gehad. Succes!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:27

Misschien kun je beginnen met hem licht bij te zetten met een hulpteugel tijdens het longeren. Niet te strak beginnen natuurlijk, eerst eens kijken hoe hij reageert. En natuurlijk niet kiezen voor een hulpteugel waar je zelf geen ervaring / kennis mee hebt.

Als je hier geen verdere kennis van hebt is het misschien een idee om een instructeur te vragen je een aantal keer te helpen met het longeren, op die manier kun je dan later zelf verder oefenen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:59

Hij is wel gewend aan bijzet, zowel pessoa als elastiek als de nieuwe longeerhulp van natural riding. Bij al deze hulpteugels blijft hij recht lopen, ook al heb ik de binnenkant strakker. Hij trekt dan gewoon terug als het ware.

Je hebt gelijk dat het inbuigen eigenlijk los van de andere training getraind moet worden, maar op het moment zijn we even met deze balanstraining bezig. We proberen tussendoor ook dmv binnenbeen, buitenteugel wat stelling te vragen terwijl er iemand op zit en daar begint hij in stap al wat aan mee te werken. Aan de ene kant is het trouwens wél erger dan aan de andere kant, zijn 'stijve' kant is dan rechtsom.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:09

Ieder paard is van nature scheef, en rechtuit is gewoon makkelijker ;) Hij zal moeten leren om zijn binnenachterbeen onder de massa te gaan plaatsen. ENkel het hoofd naar binnen vragen is niet voldoende voor buiging van het gehele lijf. Een kaptoom zal het inderdaad iets makkelijker maken, en als je er 1 hebt met 3 ringen, kun je er ook gewoon mee rijden. Als het buigen aan de longe en onder het zadel nu zo moeilijk gaat. Hoe oud is je paardje?
Ik zou inderdaad niet teveel dingen tegelijk willen doen, eerst het 1 bevestigen, en dan een stapje verder. Dus wat betreft de buiging dit eerst trainen aan de hand. Eerst in stilstand eens het hoofd beide kanten op opzij vragen, en hierbij letten op de binnenheup van het paard. Gaat dit goed, dan ga je het in stap proberen, waarbij je zodra het goed gaat de afstand steeds iets groter kunt maken. Hierbij is het belangrijk dat hij dus het binnenachterbeen goed onder de massa plaatst en tegelijk wel lekker los en ruim blijft stappen.
Kent hij het wijken voor druk goed? Gezien je aan geeft dat hij onder het zadel door je been heen loopt? Als hij het aan de hand niet goed kent, is het nog lastiger het onder het zadel goed aan te leren, want met een ruiter is de balans anders.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:18

Hoe oud is je paard en hoe lang ben je al dressuurmatig aan het trainen?

Wat is de reden dat de fysio en osteo geweest zijn, had dat hiermee te maken?