[AR] vanaf welke leeftijd kinderen mee op de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

vanaf welke leeftijd kinderen mee op de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:13

misschien een zeer vroege vraag, maar ben nieuwsgierig vanaf welke leeftijd jullie je kinderen meenamen op de kar.

ik ben 14 weken zwanger en rij tweespan met een zeer braaf span.
echter wil ik geen risico's gaan lopen met rijden,.
zat zelf te denken vanaf de leeftijd vanaf 3 a 4 jaar.
maar wat is veilig?
ik hoor er verschillende verhalen en meningen over, dus brand los!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:17

Ligt er aan of er ook volwassenen mee gaan die zich over de kinderen kunnen ontfermen als er wat mis gaat.
Een 3 jarige is niet handig genoeg om bijv. zelf van de wagen te komen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:19

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Denk dat het aan verschillende dingen ligt, hoe is het kind? Ga je lang rijden? of is er iemand nog bij?
Ik heb ooit mensen gezien met een kindje in een autostoeltje op de wagen. Persoonlijk vind ik dat juist eng mocht de kar omslaan en kind zit vast. Zelf denk ik dat vanaf 4 jaar ze wel aardig goed inzien wat er van hun verwacht wordt als ze mee rijden.

magicmist

Re: vanaf welke leeftijd kinderen mee op de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:21

ik rij nooit alleen, dus zal er altijd iemand bij zijn.

dat van een autostoel heb ik ook gezien. maar als die geheel vastzit lijkt het me idd eng.
Vrienden van mij deden de autostoel met een elastiek vast maken. 1 iemand hield 1 zijde vast dat als er iets gebeurde de stoel meteen los was, maar toch vind ik dat ook eng.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:25

Als je nooit alleen rijd is er denk ik veel mogelijk wat betreft de leeftijd. Wellicht een bokkussen waar ze wat steviger in zitten? of zo een ophoog zitje die in de auto gebruikt wordt?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:26

Gefeliciteerd!!
Als het kindje het leuk vind, kan hij/zij al vanaf jongs af aan mee, tenminste, als er een persoon is die hem/haar in de gaten kan houden :) Een autostoeltje ben ik niet zo'n fan van.. zoals hier boven al werd gezegd: de kar zou maar omslaan... Je wilt er niet aandenken wat er zou gebeuren...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:31

Imo is het wel handiger als je echt iemand hebt die alleen op het kind past met hele jonge kinderen want als er iets gebeurt heb je je groom immers al nodig voor het span en die kan dat waarschijnlijk niet tegelijk. Wij zorgen altijd gewoon dat het kind gewoon zo zit dat er een volwassene tussen hen en de rand van de wagen is of op schoot.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:12

Mijn kinderen gingen pas mee toen ze zelf van en op de kar konden klimmen, maar ook zichzelf goed konden vasthouden. Jaar of 3/4. Nu zijn ze iets ouder en neem ik ze liever niet meer mee...: Mam, kijk daar ! Kwebbelkwebbelkwebbel.... :x 8)7 hahaha maar dat is voorlopig nog Niet jouw probleem hihi

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:11

Ik neem wel eens een klein kind mee, maar alleen als er een begeleider mee is voor enkel het kind. Dus naast mij als koetsier rijden er dan nog twee mensen mee, plus het kind. Een groom om mij te helpen indien nodig met het paard, en een begeleider van kind die zorgt dat bij gevaar dat kind direct van de kar af is en hem of haar eeb beetje bezig houdt onderweg. Werkt prima :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:34

Ik heb ooit in een ander topic opgeschreven waarom ik het niet verstandig vind om baby's mee te nemen op de wagen:

ik schreef:
Het hoofd is in verhouding tot de rest van het lichaam zwaar. Daardoor landen ze sneller op hun hoofd. De nekspieren zijn nog niet zodanig ontwikkeld dat ze daarmee hun hoofd kunnen opvangen als ze vallen. En de schedelnaden (fontanel) zijn pas na minimaal een jaar helemaal dichtgegroeid, waardoor de schedel weliswaar minder snel breekt bij een valpartij, maar ook de hersenen minder goed beschermd zijn.

Welke leeftijd wel? Hangt er een beetje vanaf. Voor mij zijn de criteria: ze moeten begrijpen dat ze niet mogen gillen, ook niet als het eng of juist erg leuk is. Ze moeten snappen dat ze hun handen niet tussen de wielen van m'n marathonwagen mogen stoppen. Ze moeten zichzelf enigszins kunnen redden als er wat gebeurt (ik bedoel: als we onverhoopt ondersteboven in een greppel belanden en niemand is gewond, dan moet ik me kunnen richten op het paard en niet op kinderen die totaal overstuur raken of aan de wandel gaan etc). En ze moeten lief en braaf een uur achterop kunnen zitten zonder te zeuren of het nog lang duurt. En er moet een cap op hun hoofd passen.
Je begrijpt: vanaf een jaar of 21 dus. :D

ponyzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:18

Ik neem gewoon kleine kinderen mee op de kar, vanaf 3 jaar. Ze hebben wel een cap van mij gekregen en er moet altijd iemand mee van boven de 18 om de kinderen in de gaten te houden.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:15

Ik neem mijn dochter mee sinds ze 2 1/2 is, maar dan gaat er altijd iemand mee. Meestal fietst mijn man mee en die kan ingrijpen indien nodig. met mijn jongste pony heb ik wel langer gewacht omdat ik dat niet altijd vertrouw. Ik neem haar ook alleen mee op de kortere ritten en alleen als ze,zin heeft. Ik heb wel een hele makkelijke dochter!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:46

Hier vanaf ongeveer 3 jaar dat ze wel eens mee gaan. Ik zet ze naast me met een sjaal als riem, een kant van de sjaal vast geknoopt aan de wagen en op de andere kant van de sjaal ga ik zitten. Kukelen ze niet naar voren bij abrupte bewegingen en mocht er wat gebeuren zitten ze niet vast aan de wagen :-)