Ik heb ooit in een ander topic opgeschreven waarom ik het niet verstandig vind om baby's mee te nemen op de wagen:
ik schreef:Het hoofd is in verhouding tot de rest van het lichaam zwaar. Daardoor landen ze sneller op hun hoofd. De nekspieren zijn nog niet zodanig ontwikkeld dat ze daarmee hun hoofd kunnen opvangen als ze vallen. En de schedelnaden (fontanel) zijn pas na minimaal een jaar helemaal dichtgegroeid, waardoor de schedel weliswaar minder snel breekt bij een valpartij, maar ook de hersenen minder goed beschermd zijn.
Welke leeftijd wel? Hangt er een beetje vanaf. Voor mij zijn de criteria: ze moeten begrijpen dat ze niet mogen gillen, ook niet als het eng of juist erg leuk is. Ze moeten snappen dat ze hun handen niet tussen de wielen van m'n marathonwagen mogen stoppen. Ze moeten zichzelf enigszins kunnen redden als er wat gebeurt (ik bedoel: als we onverhoopt ondersteboven in een greppel belanden en niemand is gewond, dan moet ik me kunnen richten op het paard en niet op kinderen die totaal overstuur raken of aan de wandel gaan etc). En ze moeten lief en braaf een uur achterop kunnen zitten zonder te zeuren of het nog lang duurt. En er moet een cap op hun hoofd passen.
Je begrijpt: vanaf een jaar of 21 dus.