Grondoefeningen gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KingChay

Grondoefeningen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:20

Hallo iedereen!

Sinds kort doe ik halve stalet een haflinger maar vermits ik ben gevallen en mijn staartbeentje gekneusd is kan ik de komende tijd niet meer rijden.

Ik wil mijn werk verder zetten en. Zoek daarom leuke en afwisselende oefeningen voor vanaf de grond te doen en ook goede krachtoefeningen.

Ik heb dus jullie kennis nodig om mijn lijstje uit te breiden.

Wat ik heb momenteel:
- Longeren met de pessoa
- Balkjes draven
- Cirkelen, groter naar kleiner en terug.
- In- uitjes aan de longe.
- Rechtrichten.
- Vrijheidsdressuur.

Wat dus zoek zijn oefeningen, liefst met uitleg of een doorverwijzing naar een site,
Van nh, grondwerk, krachtoefeningen en ga maar door.

Wat uitleg over het paardje:
- Storlando
- Haflinger
- 5 jaar
- 1.55m

En een foto:
Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp!

KingChay

Re: Grondoefeningen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:07

Is er iemand dat mij nog kan helpen ? Ik probeer mijn research zo ver mogelijk uit te breiden :)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:20

Ik zou zeggen,kijk eens op van nature: [VNA] Van Nature
Zal vast een hoop info te vinden zijn.

En ik snap je eerste zin niet : Sinds kort doe ik halve stalet een haflinger .

Wat bedoel je daar nou mee? }:0
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 17-11-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:23

Hoi, je zou nog lekker met je paard kunnen wandelen en wat verder een goede manier van trainen is zonder te rijden is het aan de hand werken. Ik weet daar zo geen filmpjes van, misschien kan je zelf wat googlen. Terwijl je naast je paard loopt (aan de kaptoom of met een hoofstel) kan je allerlei oefeningen trainen. Buigen in de volte, wijken, binnenwaarts, etc. Uiteindelijk kan je ook naar het werk aan de lange teugel. Als je dit leuk lijkt zou ik gaan zoeken wie je hierin wat uitleg kan geven. Veel beterschap voor jou!

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:08

Alvast bedankt. En sorry haha die zin was dus halve stal met een haflinger :)

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:47

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:53

Zo vanaf de foto gezien denk ik dat het zadel niet past op die pony trouwens.

Je kunt ook longeren met dubbele longe of lange teugelen. Er zijn daarvan ook al topics te vinden op bokt.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:43

Het zadel past hoor, de borstriem was enkel te strak waardoor deze het zadel wat liet kantelen. Na de foto hadden we het ook gezien en hem een gaatje extra gezet :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:37

Zoek eens op internet met "Trail in hand". Dit is een discipline binnen het western gebeuren waarbij je obstakels moet passeren met je paard aan de hand : brug, poort, over en tussen balkjes vooruit of achteruit, enz.
Er zijn veel mogelijkheden.

Een leuke oefening is het volgende : plaats twee vaten van +/- 1,2 meter hoog op enkele meters van elkaar, leg een stevige lat over de vaten zodat de lat aan de ene kant op het vat ligt en aan de andere kanter ongever een meter over steekt. Ga met je paard naast de overstekende lat staan, neem ze in je hand en stap een cirkel waarbij het andere uiteinde van de lat op het vat blijft liggen. Je kan dit in twee richtingen doen, op verschillende snelheden en als je terug mag rijden kan je het vanuit het zadel doen in stap, draf en galop.

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:10

Momenteel heb ik vooral vd gedaan en we vinden dit beiden zeer tof. Oo een week tijd heeft hij al geleerd voor kusje, shake, nee schudden, draaien en jambette. Zaterdag ga ik proberen terug in het zadel te kruipen met een bontje erop maar ik ben zo goed als nieuw dus bedankt allemaal. Natuurlijk geef ik het grondwerk niet op, is steeds een toffe afwisseling maar ga het nu enkel bij rijden, gw en vd houden tot. De piste niet meer rijdbaar is :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:52

Dubbele longe
Schriktraining aan de hand

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:25

mzg je al terug rijden?
Je kan zoveel leuks doen, je kan je paardje makkelijke trucjes aanleren, flemen, nee schudden.. oor deze twee hoef je je ook niet te bukken ofzo!
schriktraining! ballonen kapotprikken langs hem ( snoepje geven als hij braaf is & geruststellen ), eng zeil op de grond leggen, erover stappen,...
P.S je getten zijn te klein viel me op, door de foto gezien te hebben, dit is denk ik pony, je kan beter voor cob/ full gaan!

( ik vind ook dat je zadel wat raar ligt )

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 20:20

nanoukkie schreef:
mzg je al terug rijden?
Je kan zoveel leuks doen, je kan je paardje makkelijke trucjes aanleren, flemen, nee schudden.. oor deze twee hoef je je ook niet te bukken ofzo!
schriktraining! ballonen kapotprikken langs hem ( snoepje geven als hij braaf is & geruststellen ), eng zeil op de grond leggen, erover stappen,...
P.S je getten zijn te klein viel me op, door de foto gezien te hebben, dit is denk ik pony, je kan beter voor cob/ full gaan!

( ik vind ook dat je zadel wat raar ligt )

We konden rijden en dan weer niet. Kan momenteel weinig gaan want het js superdruk op het werk maar idd een schriktraining gaan we ook eens doen.

Het zadel lag idd niet goed. De borstriem trok ook het zadel gekanteld.

De getjes kan niet waar zijn :p het is een maat full en denk niet dat een paard van.zijn grootte een extra full gaat hebben

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:18

ooow sorry haha, komt waarschijnlijk door al die vetlokken!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:19

Ik verplaats dit topic van BEH naar TVG.
Omdat BEH echt is voor kreupelheden etc. bij je paard.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:52

Wat ik zelf erg leuk vind om op de grond met je paard te doen, is Parelli. Het is heel divers en makkelijk om mee te beginnen en veel paarden vinden het ook leuk om te doen.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:52

mijn paardje pas flamen aangeleerd. leuk om te doen van die kleine trucjes. ook gewoon simpel hals laten strekken en naar links en rechts laten buigen, word ie lekker soepel.

Phiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:51

Is deze site misschien iets voor je?
Het is de vrijheidsdressuur site van Eva Roemaat.
http://www.nalanta.nl