Gymnastiserend grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Gymnastiserend grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 00:06

Hoi,

Voor de afwisseling van het rijden en het soepeler maken van mijn paard ben ik op zoek naar grondwerk waarmee ik m'n paard de spieren laat gebruiken.

Ik 'ken' wel de oefeningen van rondjes lopen aan de hand en het paard laten buigen, maar ik vraag me altijd af of het paard wel écht goed buigt (niet uitzwaait, hoofd scheef trekt en verder niet buigt). Hoe pak je dit aan?

Wat voor oefeningen zijn nog meer goed aan te leren en goed voor de soepelheid? Links naar filmpjes zijn zeer welkom, mits goede uitleg.

Oh ja en sites als www.paardenbegrijpen.nl ken ik wel, maar daar worden allerlei oefeningen genoemd zonder duidelijke uitleg. Ik wil het goed doen.

Catnip

Re: Gymnastiserend grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 03:04

Stelling, buigen, travers, renvers, wijken, appuyeren, piaffe,... het kan allemaal aan de hand!

Wat goed dat je hiermee aan de slag wilt met je paard :) ik merk zelf dat wanneer de basis (en eventueel nog heel wat verder dan de basis) er op de grond goed in zit, het met rijden allemaal veel gemakkelijker gaat. En je krijgt er een gespierd, soepel paard door, mits correct getraind.

En hier zit dus de valkuil. Ik raad je aan om een instructrice te zoeken om je hierbij te begeleiden. Dat hoeft niet vaak, een keer in de 2 à 3 weken is genoeg om lekker vooruit te gaan.

Het is namelijk precies zoals je zegt, het is lastig als je nog niet veel ervaring hebt om te zien of je paard de oefening correct uitvoert, zijn lichaam en zijn spieren correct gebruikt.

Ik ben er zelf al een tijd mee bezig, en als 'derde' zie ik dat bijvoorbeeld wel, maar als ik degene ben die de oefening uitvoert (en dus vlak naast het paard bezig ben en het totaalplaatje wel eens uit het oog verlies) dan is het fijn als mijn instructrice me kan vertellen dat het paard helemaal over de schouder wegvalt terwijl ik denk dat het fantastisch gaat :') dan kan ik daarna ook in mijn eentje extra op dat punt letten.

Heel veel succes, en veel plezier!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:29

Catnip schreef:
Stelling, buigen, travers, renvers, wijken, appuyeren, piaffe,... het kan allemaal aan de hand!

Wat goed dat je hiermee aan de slag wilt met je paard :) ik merk zelf dat wanneer de basis (en eventueel nog heel wat verder dan de basis) er op de grond goed in zit, het met rijden allemaal veel gemakkelijker gaat. En je krijgt er een gespierd, soepel paard door, mits correct getraind.

En hier zit dus de valkuil. Ik raad je aan om een instructrice te zoeken om je hierbij te begeleiden. Dat hoeft niet vaak, een keer in de 2 à 3 weken is genoeg om lekker vooruit te gaan.

Het is namelijk precies zoals je zegt, het is lastig als je nog niet veel ervaring hebt om te zien of je paard de oefening correct uitvoert, zijn lichaam en zijn spieren correct gebruikt.

Ik ben er zelf al een tijd mee bezig, en als 'derde' zie ik dat bijvoorbeeld wel, maar als ik degene ben die de oefening uitvoert (en dus vlak naast het paard bezig ben en het totaalplaatje wel eens uit het oog verlies) dan is het fijn als mijn instructrice me kan vertellen dat het paard helemaal over de schouder wegvalt terwijl ik denk dat het fantastisch gaat :') dan kan ik daarna ook in mijn eentje extra op dat punt letten.

Heel veel succes, en veel plezier!

Dank je!

Ik heb een mailtje gestuurd naar iemand die les geeft. Helaas zit er niemand echt dichtbij.

Ik weet dat er heel veel kan aan de hand, maar waar te beginnen is even de grote vraag. :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:30

In welke regio zit je?
Met een paar lessen heb je redelijke basis en inzicht en dan is blijven lessen ook belangrijk, maar kan dat imo iets minder frequent.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 01:16

ijssnuiver schreef:
In welke regio zit je?
Met een paar lessen heb je redelijke basis en inzicht en dan is blijven lessen ook belangrijk, maar kan dat imo iets minder frequent.

Twente

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:24

demo_love schreef:
ijssnuiver schreef:
In welke regio zit je?

Twente

Ik zal eens voor je nadenken in die omgeving :).

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:28

Mocht je ook iemand weten regio Flevoland, dan houd ik me van harte aanbevolen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:30

Heb je enig idee of er ook iemand in zuid holland regio den haag delft zit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:37

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:58

Ik ben het helemaal eens met Catnip. :j Wat misschien ook nog een mogelijkheid is waar je over na kunt denken is bij een instructeur lesnemen met zijn/haar ervaren paard. Dat is natuurlijk al heel iets anders dan wanneer jij én je paard het nog moeten leren, maar dat krijg je wel het gevoel er voor en wat goed is en waar je op moet letten.

In het begin zijn er zoveel nieuwe vaardigheden waar je zelf mee aan de slag moet, dan het helpt om met een ervaren paard de slag te pakken te krijgen. Dat heeft mij goed geholpen. Daarna ben ik zelf les gaan nemen met mijn toen nog groene paard.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:01

Air schreef:
Monique de Rijk komt ook in Twente: http://atletischerijkunst.nl/leermogeli ... catie.html

Het is inderdaad nog best lastig om te doen terwijl het er redelijk makkelijk uit ziet :D

Dat is dus idd degene die ik al gemaild heb :')
Verder is het hier redelijk hopeloos..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:32

easygoing schreef:
Heb je enig idee of er ook iemand in zuid holland regio den haag delft zit?

Je kunt Sibel Ambagts benaderen, zij komt ook in die hoek.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:40

Thanks