Paard raakt in paniek bij wandeling.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paard raakt in paniek bij wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:46

Heyhoi bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Allereerst, mijn excuses als het hier verkeerd staat.

Naar aanleiding van het advies uit dit topic: [RT-HAW] Na 4 maanden weer op een (stuiterende) roze wolk!
ben ik heel veel gaan wandelen met mijn verzorgpaard.

Info paard:

- Anglo-arabier
- 20 jaar oud
- Artrose in zijn voorbenen en herstellende van een reeks blessures (dik been door onbekende reden, kreupel, hoefzweer, kreupel)
- Geen idee wat hij vroeger veel gedaan heeft maar volgens de eigenaresse heeft hij bij de vorige eigenaar (haar vader) veel buiten gereden en is hij bomproof, alleen wat fris.

Even een situatieschets:

Voor de blessure:

Ik kon altijd wel rustig met hem gaan wandelen zonder paniek, de enige stressfactor was zijn obsessie met eten (gras), maar dat heeft ieder paard. Alleen was het bij hem zo erg dat ik dus meegesleept werd tot blaren op mijn handen aan toe. Ook als ik een echt 'sterk' iemand zoals mijn vader hem liet leiden, ook hij werd meegesleept.

Ik heb alles geprobeerd:
- zweep mee om gewoon in de lucht te zwaaien, dit hielp in het begin, maar toen merkte hij dat het maar een dreigement was en trok erdoorheen.
- zweep ook echt gebruiken, eerst zachtjes bij de benen, dan steeds duidelijker. Toen ik merkte dat ik echt zo boos werd dat ik hem een mep in zn gezicht ermee wou geven heb ik meteen de zweep thuisgelaten.
- Nieuwe optie, dan maar het touw voor zijn neus zwaaien, werkte ook maar tijdelijk.
- Weer een nieuwe optie, kijken hoe goed het bij hem eigenlijk met zijn grondwerk en respect zat. 0,0 dus.
- Dus hier heel lang aan gewerkt tot hij in het gras kon staan en met een klein stemcommando stopte met eten (hele stomme tactiek maar het hielp).
- Resultaat: Hij focust zich nu niet meer op het eten. Maar ik had nog veel liever het graas probleem dan wat hij nu doet...

Na de blessure:

- De eerste keer nam ik hem aan zijn hoofdstel mee puur zodat het gevoel had dat ik meer controle had. Dat werd een drama, op de heenweg was alles prima totdat hij uit het niks keihard begon te hinniken, omhoog kwam en terug naar huis wou rennen. Ik heb alles gedaan wat ik me maar kon bedenken maar bijna niks hielp. Hij heeft mij zowat aan het bit mee naar stal gesleurd (gelukkig kon hij door mijn gewicht niet sneller dan een heel sloom drafje, maar ik wist me echt geen raad meer, het was blinde paniek van zijn kant).

- Op advies van de eigenaresse zette ik hem eerst weer aan het werk onder het zadel in plaats van naar buiten aan de hand door zijn stomme gedrag.

- Maar door het advies op het topic ben ik toch maar weer naar buiten gegaan aan de hand. De eerste keer leek hij heel rustig, dus met een touwhalster om gegaan en daaroverheen het hoofdstel, zodat ik op het bit kon terugvallen mocht het fout gaan met het touwhalster. Dit ging helemaal prima, maar we zijn geen bochten om gegaan oid, alleen een klein stuk recht vanuit stal en terug. Hij liep wat sneller naar huis toe maar dat doet de merrie die ik verzorg ook, dus ik zag er niks ergs in. (little did I know...)

- Dus, ik vol goede moed het volgende weekend (ik ga alleen in het weekend, eigenaresse doet volgens mij niks of niet veel met hem op dit moment) weer een iets langere wandeling. Dit keer een bocht om, hij was super braaf op de heenweg en is braaf naast me gebleven maar zodra hij merkte dat we terug gingen flipte hij uit en wou alleen nog maar naar stal terug rennen, hij zag niks meer om zich heen. Ik heb met veel moeite het touw om zn neus gekregen met de gesp op zn neus en dat heeft hem een beetje tegengehouden, maar het was echt doodeng.

- Sindsdien gaat iedere wandeling zo, eerst alleen toen we op het keerpunt van de wandeling kwamen, maar nu gewoon uit het niks, welke route we ook nemen (langs de weg, door het bos, over de akkers), of er nou anderen meegaan (alleen of met paarden uit dezelfde kudde of uit de andere kudde) en hoe lang we ook al aan het wandelen zijn (soms na vijf minuten, soms gaat het drie kwartier goed). Ik probeer ook om te draaien en terug te gaan als "beloning" als hij nog rustig is, maar zodra hij doorheeft dat we terug gaan, bam, gewoon blinde paniek.

- Ik ben nooit echt nerveus voor een wandeling of wat dan ook en dat lijkt me ook niet de oorzaak aangezien hij nergens op reageert op de heenweg.

Heeft iemand enig idee?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:51

Ben je wel eens doorgelopen na de wandeling? Dus in plaats van dat je de afslag van stal neemt, je gewoon weer rechtdoor gaat.

En aan het begin moet je eigenlijk denken in meters in plaats van minuten.
5 meter de ene kant op, omdraaien en dan 10 meter de andere kant op. En zo heen en weer, steeds een meter (later 2) uitbouwen.

Heb je wel eens een volledig rondje gelopen? Zodat je niet hoeft om te draaien.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-11-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:52

Misschien de volgende keer even de eigenaar mee nemen voor tijdens de wandeling? Want die kent het diertje waarschijnlijk het best waardoor die jou zo kan helpen om het probleem op te lossen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:53

hengstenketting door het bit doen. Dan kun je hem bij je houden en meteen corrigeren (doet hij dan zelf al).
Laatst bijgewerkt door Science90 op 12-11-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:55

Fjorj, de eigenaar heeft in het weekend geen tijd en ik alleen maar in het weekend tijd. Dus dat is altijd lastig.

Mizora, doorlopen probeer ik vaak en zodra we weer 'van stal weggaan' is het goed, draaien we weer terug heb ik weer een raceknol.

We draaien ook vaak volledige rondjes maar zodra hij doorheeft dat we weer grofweg richting stal gaan is het raak. Ook gebeurt het terwijl we nog gewoon weg aan het lopen zijn, dat hij plots heel hard hinnikt, bijna omhoog komt en wil rennen.

Demo_love, Ik heb helaas geen hengstenketting maar kan kijken of ik op stal een kan lenen. Maar ik zou het het liefste zonder al te veel kettingen en weet ik wat oplossen...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:57

MorganeR schreef:
Fjorj, de eigenaar heeft in het weekend geen tijd en ik alleen maar in het weekend tijd. Dus dat is altijd lastig.

Mizora, doorlopen probeer ik vaak en zodra we weer 'van stal weggaan' is het goed, draaien we weer terug heb ik weer een raceknol.

We draaien ook vaak volledige rondjes maar zodra hij doorheeft dat we weer grofweg richting stal gaan is het raak. Ook gebeurt het terwijl we nog gewoon weg aan het lopen zijn, dat hij plots heel hard hinnikt, bijna omhoog komt en wil rennen.

Demo_love, Ik heb helaas geen hengstenketting maar kan kijken of ik op stal een kan lenen. Maar ik zou het het liefste zonder al te veel kettingen en weet ik wat oplossen...

Snap ik, maar zoals ik het lees wordt het gevaarlijk. Dan liever een keer héél duidelijk zijn en daarna weer zacht dan steeds opnieuw hier tegen aan lopen, want nu kun je hem niet corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:00

Jammer dat eigenaar geen tijd voor heeft.
Ik heb verhaal nog keer door gelezen en eigenlijk haal ik er uit dat erg weinig respect voor je heeft en aan de hand niet aan de hulpen is. Het handigst lijk mij om hier eerst mee aan de slag te gaan in de bak en om opzoek te gaan naar iemand die je hier in les kan geven (grondwerk).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:04

Dat klopt wel ja, helaas. Hoe gebruik ik die precies? Moet ik die dan over de neus of onder de kin door halen? Dat zijn de twee manieren waarop ik het zie.

Nu bedenk ik me nog iets belangrijks: Hij lijkt veel meer gespannen als hij zijn bit in heeft of zijn tuig zelfs al ziet, dus dat doe ik maar niet. Het lijkt alsof dat het plaatje van "werken en rennen" oproept bij hem.

We zijn ook al begonnen met clickertraining en ik kan hem in de bak of op stal wanneer ik ook wil met alleen lichaamstaal of alleen stemcommando stil zetten, achteruit laten gaan of laten versnellen/afremmen. Zelfs buiten als we nog "erheen" gaan, maar zodra die knop bij hem om slaat...

Mizora

Re: Paard raakt in paniek bij wandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:14

Ik ben even out of the box aan het denken, dus misschien is het onzin.

Maar heb je hem wel eens achteruit die 5 meters laten afleggen? Dus 5 meter weglopen, en dan niet omdraaien maar 5 meter achteruit?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:15

Ik laat hem bij de oefeningen flink wat achteruit lopen, zeker wel minimaal 2 meter, maar of ik de 5 meter haal weet ik niet. Wel merk ik dat hij na een paar passen naar voren wil ipv verder achteruit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:19

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat hij naar huis toe "vlucht" als je omdraait.

Als je 5 meter van stal wegloopt en in plaats van dat je na die 5 meter omdraait, dat je die 5 meter weer achteruit aflegt. En dat je dus weer terug bij het erf komt, zonder dat hij vooruit heeft kunnen vluchten.

Maar 5 meter achteruit moet hij zonder aarzelen doen. 2 meter is niets. Hij moet vlot achteruit door blijven stappen totdat je het genoeg vindt. Ook al wil je een rondje door de bak achteruit doen (dat raad ik je niet aan, niet onnodig paardje pesten. Alleen als hij tegen de oefening in blijft gaan door niet vlot te gaan, kan je op een keer dusdanig doorpakken).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:25

Ohh zo bedoel je... Ik weet niet of dat helpt, hij vertoont dit gedrag niet zolang we nog geen ongeveer vijf minuten onderweg zijn. Dus zolang hij nog dicht bij stal is.

Maar ik zal eraan denken om hem wel door te vragen als hij niet vlot achteruit loopt. Al weet ik natuurlijk niet of dat met zijn artrose/blessures te maken kan hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:35

Je moet dat achteruit lopen wel in verhouding tot je paard zien inderdaad. Het is dan jouw taak om in te schatten of het niet willen of niet kunnen is.

Maar als je nog geen 5 minuten onderweg ben, dan kan je nog wel omkeren en rustig naar huis lopen? Dan heb je namelijk een startpunt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:40

Dan wel ja, hiermee start ik iedere wandeling. Tot de grens van het erf, terug naar de poetsplaats, vijf meter verder, poetsplaats, tien meter verder, poetsplaats, vijftien meter verder, poetsplaats, enzovoorts. Totdat ik er vertrouwen in heb dat hij rustig is. Maar het helpt niet, hij blijft op een gegeven moment gewoon... flippen alsof iemand een knopje in zijn hoofd omzet. Dit kan zelfs gebeuren als hij lekker op een veldje staat te grazen met helemaal niks akeligs whatsoever.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:44

MorganeR schreef:
Dat klopt wel ja, helaas. Hoe gebruik ik die precies? Moet ik die dan over de neus of onder de kin door halen? Dat zijn de twee manieren waarop ik het zie.

Nu bedenk ik me nog iets belangrijks: Hij lijkt veel meer gespannen als hij zijn bit in heeft of zijn tuig zelfs al ziet, dus dat doe ik maar niet. Het lijkt alsof dat het plaatje van "werken en rennen" oproept bij hem.

We zijn ook al begonnen met clickertraining en ik kan hem in de bak of op stal wanneer ik ook wil met alleen lichaamstaal of alleen stemcommando stil zetten, achteruit laten gaan of laten versnellen/afremmen. Zelfs buiten als we nog "erheen" gaan, maar zodra die knop bij hem om slaat...

Ik doe hem door een bitring en klik hem onder de kaak door aan de andere bitring. Geen druk erop houden, één keer een ruk(je) is voldoende om de boodschap door te laten dringen. Mijn ervaring is dat het gedoe dan vaak snel ophoudt, tenzij het angst is natuurlijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:45

Het is denk ik paniek/angst omdat hij bang is niet meer naar huis te gaan ofzo... ik weet het niet. Vooral omdat het ook is als er andere paarden bij zijn. Het is ook heel panniekerig hinniken.

Zou dat ook werken met door de halsterringen aan de zijkanten klikken?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:17

Ik zou zodra hij druk wordt meteen weer omdraaien. En dus weer van stal weg. Zodra hij rustig is, weer naar stal toe. En dat heel consequent volhouden. Of als hij druk is, achteruit. Maar dat vergt waarschijnlijk wat meer moeite. Achterwaarts laten gaan geeft psychisch de nodige druk. Kan daarom erg goed helpen. Heb zelf al eens een draak van een paard twee rondjes achteruit door de bak laten lopen. Madam was drijfnat van het zweet. Puur vanwege de innerlijke strijd. Het ge-etter aan de hand was daarmee wel verholpen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 00:23

Het helpt alleen als hij ook echt weer bij de oprit van stal is geweest, dan is hij weer rustig, anders niet.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:48

en er zitten geen ''gevaarlijke diern'' zoals wilde zwijenn in de buurt? of iets waar hij toch wel bang voor is wanneer jij weg bent? heb dat verhaal namelijk zlef...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:49

Nee helemaal niet, het enige zijn die soort plastike hoezen om hooibalen, maar angst ziet er bij hem anders uit, dan staat hij juist stil. Dit lijkt eerder heel veel spanning of nerveusiteit.