Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Napie schreef:Kom ook maar gezellig hier aan op de Alberthoeve in Wateren midden in het Drents Friese Wold. Prima weidegang of stal voor je paard en voor zo'n25 euro bed en breakfast voorjou. Zie http://www.alberthoeve.nl
Mariska_28 schreef:Ahh leuk! Al is het wel makkelijker met een huifkar denk ik. Je zou ook een kleine tent mee kunnen nemen, dan ben je wat vrijer met het kiezen van overnachtingsplekken. Dekzeiltje over de kar met de rest van de spullen om die droog te houden en klaar ben je.. Dan zou je ook bij campingboeren kunnen gaan staan. (o.a. SVR).
Hoe groot is de kar, en wat wil je meenemen?
Siesje80 schreef:In onze omgeving (Noord Drenthe) kan je fantastisch buitenrijden.
Een overnachtingsmogelijkheid is bijvoorbeeld:
https://www.bedandbreakfast.nl/bed-and- ... nen/60465/. Zie op hun site niet over paarden, maar weet dat ze ze zelf hebben en ook wel stalling aanbieden.
En natuurlijk: http://www.dehoogheacker.nl/
Menplekje bij uitstek!
Veel plezier met de voorpret!
KingYasFenn schreef:pfff. 25km per dag rekenen kan zwaar zijn hoor!
Heb zelf wel tochten gemaakt, en ik ondervond altijd dat na een dag of 4 a 5 een km of 25 te maken je paard toch enige spiermoeheid gaat tonen.. Al helemaal als je weken onderweg gaat zijn moet je daar rekening mee houden + je paard gaat alleen maar nieuwe indrukken krijgen, komt alleen maar op nieuw terrein etc.
Ik zou rekenen op 20km per dag( met uitschieters naar 25 a 30+) en vaker een rustdag!
In plannen van te voren is moeilijk omdat je niet direct kan inzien vanuit welke positie je paard gaat.
is hij top fit en kan je makkelijk 4 dagen 25km per dag doen, of toch wat minder..?
als je van te voren inplant, plan ajb met veel rustdagen en uren op een dag om hem lekker bij te laten grazen etc![]()
Have fun!
het is wel suuuuuppeer leuk!
p.s. let er ook even op in welke gebieden je echt verplicht een menbewijs moet hebben (is vaker in natuurparken etc.) mocht je geen menbewijs hebben.
+ breng anders de echte zware dingen vante voren al naar locaties, mocht je bang zijn dat je te zwaar laadt..
+ neem extra onderdelen van het tuig mee! zelf al eens ondervonden dat een van mijn strengen brak... kom dan maar eens (en al helemaal als je alleen gaat!) van the middle of nowhere op je nieuwe camping plekje..
+ tentje op wagen, vaak bij een boer mag je met paard en tent ook wel komen te staan, altijd voor noodgevallen mocht je ene dag het niet halen tot de volgende camping plek door bv. spiermoeheid van je paard of een pechgevalletje.
b485 schreef:Hey,
Ik plan telkens de overnachting op voorhand, maar probeer telkens 2 routes te hebben naar de volgende plek. Een korte en een lange route. Bij voorkeur dat je pas na enkele km moet beslissen welke route je neemt.
Pak zo weinig mogelijk mee. Ik boek altijd B&B's. Ik hoef dus geen tent, slaapzak, handdoeken, ontbijt, lunch mee te nemen. En meestal kan je er wel een fiets lenen om naar het dorp te rijden voor een warme hap.
Oefen op voorhand met je volledige bepakking. Past alles er op, rammelt er iets, kan er iets vallen, blijft alles droog,...
Veel succes
Lalidan schreef:Als je zowel Alde Feanen als het Drents Friese Woud wil zien, is starten in Drachten verre van logisch.... Je gaat dan van Drachten naar Alde Feanen, om via Drachten weer naar het Drents Friese Woud te gaan. Dus als je die drie dingen wilt doen, starten in Borger en via DFW naar Alde Feanen of omgekeerd.
Maar, dat gezegd hebbende, wat wil je met paard en wagen in de Alde Feanen? Het is een mooi gebied hoor, daar niet van, maar vooral vanaf het water. Er zijn weinig wandelpaden en nog minder ruiter- en menpaden. Het grootste deel rijd je dus gewoon over de weg.
Persoonlijk zou ik daar nooit naar toe gaan voor een trektocht, maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.
In het DFW zit de Albert hoeve in Wateren, aanrader. Kan je zowel je wagen als je paard kwijt en kan je je tent opzetten.
Als je een tent mee hebt, is mijn ervaring dat je ook per dag kan bekijken waar je heen wilt. Zo deden wij het altijd met de huifkar. Kaart mee, telefoon mee, boekje met overnachtingsadressen mee (bijvoorbeeld van de VeKaBo, overnachten bij de boer) en 's ochtends even bellen of ze 's avonds een plekje voor je hebben. Als je echt via B&B's en dergelijke wil, is dat vaak wel lastiger, maar met een tentje is toch leuker.
En dan kan je per dag bekijken hoe het met je paard gesteld is, hoe ver hij aankan en of het tijd is voor een rustdag.