[AR] Trektocht Noord Nederland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mukkiemuk

Trektocht Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:38

Hallo Bokkers,

In de volgende zomervakantie zou ik graag met mijn Tinker en menwagen een trektocht door Noord Nederland maken. Ik heb meerdere topics bekeken en heb helemaal zin om dit avontuur aan te gaan.
Ik denk er aan tussen de drie en 6 weken weg te gaan. Soms alleen met mijn paard, soms vergezeld door mijn vriend of een vriendin. Of misschien zijn er zelfs wel bokkers die een stuk willen aansluiten met eigen paard / pony.

Omdat ik geen huifkar heb zal ik mijn route van te voren uit moeten stippelen. Ik denk er aan te overnachten bij campings, bed & breakfast, kennissen etc. Hebben jullie tips voor leuke en vooral heel mooie locaties? Ik zou bijvoorbeeld ook graag een boekje met menroutes willen kopen van Friesland, Groningen en Drenthe.

Ik wil ongeveer 25 kilometer per dag gaan rijden en begin in de omgeving van Drachten in Friesland en wil sowieso naar de omgeving van:
Borger in Drenthe
Drents Friese Wold
de Alde Feanen in Friesland

Blacky94

Re: Trektocht Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:46

Mocht je in de buurt van Stavoren komen ken ik nog wel een leuke boederij/B&B waar ze zo nu en dan wel eens vaker paarden op trektocht hebben gehad.

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 13:49

Oh ik zal eens kijken hoe dat op de route te plaatsen is. hebben ze ook een website of iets dergelijks?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:43

Kom ook maar gezellig hier aan op de Alberthoeve in Wateren midden in het Drents Friese Wold. Prima weidegang of stal voor je paard en voor zo'n25 euro bed en breakfast voorjou. Zie www.alberthoeve.nl

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:31

Ze zijn lid van vrienden op de fiets maar hebben daarnaast volgens mij geen site voor de B&B

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:29

Ahh leuk! Al is het wel makkelijker met een huifkar denk ik :D. Je zou ook een kleine tent mee kunnen nemen, dan ben je wat vrijer met het kiezen van overnachtingsplekken. Dekzeiltje over de kar met de rest van de spullen om die droog te houden en klaar ben je.. Dan zou je ook bij campingboeren kunnen gaan staan. (o.a. SVR).

Hoe groot is de kar, en wat wil je meenemen?

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:38

Op 't Amerveld in Amen kun je overnachten. Daar komen in de zomer altijd huifkarren en je overnacht in principe in je huifkar :D als dat niet kan hebben ze ook trekkershutjes.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:03

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:45

Napie schreef:
Kom ook maar gezellig hier aan op de Alberthoeve in Wateren midden in het Drents Friese Wold. Prima weidegang of stal voor je paard en voor zo'n25 euro bed en breakfast voorjou. Zie http://www.alberthoeve.nl

Hartstikke goed, staat genoteerd!! *\o/*

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:25

Mariska_28 schreef:
Ahh leuk! Al is het wel makkelijker met een huifkar denk ik :D. Je zou ook een kleine tent mee kunnen nemen, dan ben je wat vrijer met het kiezen van overnachtingsplekken. Dekzeiltje over de kar met de rest van de spullen om die droog te houden en klaar ben je.. Dan zou je ook bij campingboeren kunnen gaan staan. (o.a. SVR).

Hoe groot is de kar, en wat wil je meenemen?

Ja een huifkar was wel fijn geweest inderdaad maar dat laat mijn budget niet toe helaas. Ik neem het minimale mee aangezien ik een gewone van der Wal wagen heb. Ik neem wel een tent mee inderdaad! Dat leek me wel erg handig. Ook eten voor mijn paard uiteraard, een stuk schrikdraad en schrikdraadapparaat of spit. Hangt er een beetje van af waar ik heen ga. Ik ga niet op de bonnefooi dus zet de route van te voren uit zodat ik weet wat ik kan verwachten en dus mijn spullen er op aan kan passen. Dan hoef ik ook niet massa's kleding mee te nemen omdat ik dan gerust ergens een dag langer kan blijven om een wasje te doen. Verder een gevulde pinpas hahaha...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:29

Kan je niet van zo'n bedrijf dat paard + huifkar verhuurd vragen of je alleen de huifkar kan huren?

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:36

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:26

Voor het paard is een marathonwagen prettiger. Als je op een fiets alles mee kan nemen dan lukt dat op een marathonwagen ook wel. Eventueel kan je voer al van te voren op lokatie brengen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:31

pfff. 25km per dag rekenen kan zwaar zijn hoor!
Heb zelf wel tochten gemaakt, en ik ondervond altijd dat na een dag of 4 a 5 een km of 25 te maken je paard toch enige spiermoeheid gaat tonen.. Al helemaal als je weken onderweg gaat zijn moet je daar rekening mee houden + je paard gaat alleen maar nieuwe indrukken krijgen, komt alleen maar op nieuw terrein etc.
Ik zou rekenen op 20km per dag( met uitschieters naar 25 a 30+) en vaker een rustdag! ;)

In plannen van te voren is moeilijk omdat je niet direct kan inzien vanuit welke positie je paard gaat.
is hij top fit en kan je makkelijk 4 dagen 25km per dag doen, of toch wat minder..?

als je van te voren inplant, plan ajb met veel rustdagen en uren op een dag om hem lekker bij te laten grazen etc ;)

Have fun!
het is wel suuuuuppeer leuk! :D

p.s. let er ook even op in welke gebieden je echt verplicht een menbewijs moet hebben (is vaker in natuurparken etc.) mocht je geen menbewijs hebben.

+ breng anders de echte zware dingen vante voren al naar locaties, mocht je bang zijn dat je te zwaar laadt..
+ neem extra onderdelen van het tuig mee! zelf al eens ondervonden dat een van mijn strengen brak... kom dan maar eens (en al helemaal als je alleen gaat!) van the middle of nowhere op je nieuwe camping plekje..
+ tentje op wagen, vaak bij een boer mag je met paard en tent ook wel komen te staan, altijd voor noodgevallen mocht je ene dag het niet halen tot de volgende camping plek door bv. spiermoeheid van je paard of een pechgevalletje.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:37

Weet niet waar je vandaan komt maar je mag gerust hier in mussel je paardje en je tent opzetten hoor. Heel misschien rijden we dan een stukje tegemoet/ mee naar nieuwe plekjes. Als je geïnteresseerd ben stuur maar een pbtje.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:39

Misschien is Tinkerplein hier op bokt een overnachtingsoptie? Je zou haar eens kunnen benaderen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:44

Tinkerplein is vast wel mogelijk, is nabij Noordlaren. Twee huizen verderop zit een prachtig B&B waar je zelf terecht kunt. Echter weet ik niet of TP qua locatie leuk voor je is. Het ligt bij het Noordlaarderbos/Appelbergen. Dat is op zich leuk om rondje te rijden (appelbergen zou ik met kar trouwens niet aanraden; veel smalle paadjes met heuveltjes), maar als je wil trekken is de enige optie richting Zeegse/Annen/Balloo, tenzij je naar de stad wilt :+

Je mag ook gerust hier een nachtje slapen, ik heb in huis wel plek, maar buiten hebben we ook een camping en alle faciliteiten voor de paarden uiteraard. Echter zit ik bij de Duitse grens thv Winschoten dus echt interessant qua locatie zal het denk ik niet zijn?

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 22:56

KingYasFenn schreef:
pfff. 25km per dag rekenen kan zwaar zijn hoor!
Heb zelf wel tochten gemaakt, en ik ondervond altijd dat na een dag of 4 a 5 een km of 25 te maken je paard toch enige spiermoeheid gaat tonen.. Al helemaal als je weken onderweg gaat zijn moet je daar rekening mee houden + je paard gaat alleen maar nieuwe indrukken krijgen, komt alleen maar op nieuw terrein etc.
Ik zou rekenen op 20km per dag( met uitschieters naar 25 a 30+) en vaker een rustdag! ;)

In plannen van te voren is moeilijk omdat je niet direct kan inzien vanuit welke positie je paard gaat.
is hij top fit en kan je makkelijk 4 dagen 25km per dag doen, of toch wat minder..?

als je van te voren inplant, plan ajb met veel rustdagen en uren op een dag om hem lekker bij te laten grazen etc ;)

Have fun!
het is wel suuuuuppeer leuk! :D

p.s. let er ook even op in welke gebieden je echt verplicht een menbewijs moet hebben (is vaker in natuurparken etc.) mocht je geen menbewijs hebben.

+ breng anders de echte zware dingen vante voren al naar locaties, mocht je bang zijn dat je te zwaar laadt..
+ neem extra onderdelen van het tuig mee! zelf al eens ondervonden dat een van mijn strengen brak... kom dan maar eens (en al helemaal als je alleen gaat!) van the middle of nowhere op je nieuwe camping plekje..
+ tentje op wagen, vaak bij een boer mag je met paard en tent ook wel komen te staan, altijd voor noodgevallen mocht je ene dag het niet halen tot de volgende camping plek door bv. spiermoeheid van je paard of een pechgevalletje.

Thanx voor de tips van de extra onderdelen van je tuig... nog niet aan gedacht! En de extra rustdagen zet ik er sowieso in... ga het ook niet per dag inplannen maar gewoon de route zeg maar. Zodat ik niet hoef te zoeken naar een camping. Ik heb voldoende vakantiedagen dus wanneer ik de route op minder dagen inplan kan ik voldoende rustdagen pakken. Denk ook niet dat ik en mijn paard zin hebben om in de stromende regen of met 30 graden 25 km op pad te gaan dus daar houd ik zeker rekening mee!
Oh ennn mijn menbewijs heb ik op zak dus dat is geen probleem. Wist overigens niet dat ze dat ook al echt gebruiken...

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 23:01

@Caily, Setkol en Pipo
Thanx, klinkt goed! Ik ga het onderzoeken en zeker onthouden!!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:19

Hey,
Ik plan telkens de overnachting op voorhand, maar probeer telkens 2 routes te hebben naar de volgende plek. Een korte en een lange route. Bij voorkeur dat je pas na enkele km moet beslissen welke route je neemt.

Pak zo weinig mogelijk mee. Ik boek altijd B&B's. Ik hoef dus geen tent, slaapzak, handdoeken, ontbijt, lunch mee te nemen. En meestal kan je er wel een fiets lenen om naar het dorp te rijden voor een warme hap.

Oefen op voorhand met je volledige bepakking. Past alles er op, rammelt er iets, kan er iets vallen, blijft alles droog,...

Veel succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:30

Als je zowel Alde Feanen als het Drents Friese Woud wil zien, is starten in Drachten verre van logisch.... Je gaat dan van Drachten naar Alde Feanen, om via Drachten weer naar het Drents Friese Woud te gaan. Dus als je die drie dingen wilt doen, starten in Borger en via DFW naar Alde Feanen of omgekeerd.
Maar, dat gezegd hebbende, wat wil je met paard en wagen in de Alde Feanen? Het is een mooi gebied hoor, daar niet van, maar vooral vanaf het water. Er zijn weinig wandelpaden en nog minder ruiter- en menpaden. Het grootste deel rijd je dus gewoon over de weg.
Persoonlijk zou ik daar nooit naar toe gaan voor een trektocht, maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.

In het DFW zit de Albert hoeve in Wateren, aanrader. Kan je zowel je wagen als je paard kwijt en kan je je tent opzetten.

Als je een tent mee hebt, is mijn ervaring dat je ook per dag kan bekijken waar je heen wilt. Zo deden wij het altijd met de huifkar. Kaart mee, telefoon mee, boekje met overnachtingsadressen mee (bijvoorbeeld van de VeKaBo, overnachten bij de boer) en 's ochtends even bellen of ze 's avonds een plekje voor je hebben. Als je echt via B&B's en dergelijke wil, is dat vaak wel lastiger, maar met een tentje is toch leuker :+.
En dan kan je per dag bekijken hoe het met je paard gesteld is, hoe ver hij aankan en of het tijd is voor een rustdag.

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:09

b485 schreef:
Hey,
Ik plan telkens de overnachting op voorhand, maar probeer telkens 2 routes te hebben naar de volgende plek. Een korte en een lange route. Bij voorkeur dat je pas na enkele km moet beslissen welke route je neemt.

Pak zo weinig mogelijk mee. Ik boek altijd B&B's. Ik hoef dus geen tent, slaapzak, handdoeken, ontbijt, lunch mee te nemen. En meestal kan je er wel een fiets lenen om naar het dorp te rijden voor een warme hap.

Oefen op voorhand met je volledige bepakking. Past alles er op, rammelt er iets, kan er iets vallen, blijft alles droog,...

Veel succes

Goede tip om wat overnachtingsmogelijkheden halverwege de route van de dag op te zoeken...

mukkiemuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:11

Lalidan schreef:
Als je zowel Alde Feanen als het Drents Friese Woud wil zien, is starten in Drachten verre van logisch.... Je gaat dan van Drachten naar Alde Feanen, om via Drachten weer naar het Drents Friese Woud te gaan. Dus als je die drie dingen wilt doen, starten in Borger en via DFW naar Alde Feanen of omgekeerd.
Maar, dat gezegd hebbende, wat wil je met paard en wagen in de Alde Feanen? Het is een mooi gebied hoor, daar niet van, maar vooral vanaf het water. Er zijn weinig wandelpaden en nog minder ruiter- en menpaden. Het grootste deel rijd je dus gewoon over de weg.
Persoonlijk zou ik daar nooit naar toe gaan voor een trektocht, maar zoals gezegd, dat is persoonlijk.

In het DFW zit de Albert hoeve in Wateren, aanrader. Kan je zowel je wagen als je paard kwijt en kan je je tent opzetten.

Als je een tent mee hebt, is mijn ervaring dat je ook per dag kan bekijken waar je heen wilt. Zo deden wij het altijd met de huifkar. Kaart mee, telefoon mee, boekje met overnachtingsadressen mee (bijvoorbeeld van de VeKaBo, overnachten bij de boer) en 's ochtends even bellen of ze 's avonds een plekje voor je hebben. Als je echt via B&B's en dergelijke wil, is dat vaak wel lastiger, maar met een tentje is toch leuker :+.
En dan kan je per dag bekijken hoe het met je paard gesteld is, hoe ver hij aankan en of het tijd is voor een rustdag.

Ik woon nabij Drachten dus dat is best heel logisch dan... :+