Help, pony doet moeilijk met bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdyonn

Help, pony doet moeilijk met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:06

ik heb een shetlander van 3,5 en als ik haar het bitje in ga doen gooit ze der hoofd omhoog en gaat helemaal naar achteren lopen en als ik het bitje in heb dan gaat het wel goed met longeren en zo
heeft iemand tips hoe ik dat kan verbeteren zonder dat ze der kop omhoog gooit
zou graag geholpen willen worden
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-11-14 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

Rumpleteaser

Re: help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:11

Even je titel verduidelijken kan helpen :)

Kun je wat meer achtergrondinformatie geven? Wat heb je tot nu toe allemaal met haar gedaan. Hoe doe je precies het bit in (handeling voor handeling). Waar is ze al aan gewend en waar nog niet aan? Is er al eens een tandarts bij geweest?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:14

kijk eens naar jezelf als je het bit indoe. Doe je haar geen pijn (wel of niet onbewust)?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:16

Zorg dat je niet tegen haar tanden tikt met het bit en zet haar met haar kont naar het hek of muur. Als dat niet kan, zorg dat er iemand is die een tik tegen de billen kan geven, die ze niet ziet aankomen, als ze naar achter gaat lopen. Doet ze haar bitje in, uitgebreid belonen en knuffelen. Doe het uit en begin opnieuw..... Maar rustig in de mond en wees lief !
Doet ze het goed... gewoon gaan doen wat je wilde gaan doen. Volgende keer weer opnieuw beginnen.

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:20

ik doe eerst haar hoofdstel om en het bit laat ik er los naast hangen dan pak ik het bitje en hou het voor haar mond en ik druk niet met het bitje tegen haar tanden aan maar als ze dat bitje voelt tegen de lippen aan dan gaat ze met haar hoofd gooien ik heb haar sinds eind april en bij de vorige eigennaar is ze wel een keer naar de tandarts geweest volgends mij is dat rond vorig jaar oktober november
het is een hele rustige shetlander je zal denken dat ze helemaal geen 3 is omdat ze alles toelaat alleen dat bitje is een dingetje wat ze niet leuk vind

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:22

Hoe kan je eerst het hoofdstel om doen en daarna pas het bit??
Misschien heeft ie een te groot/klein/dik/dun bit ??

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:23

hij heeft een normaal standaard shetlander bitje

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:27

Probeer het bitje eens lekkerder te maken. Bijvoorbeeld met stroop of honing. Ze vindt het waarschijnlijk gewoon een raar ding.

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:28

ooh ja dat kan ik ook wel is proberen

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:38

De tandarts is er dus een jaar geleden bij geweest.een paard of pony wisselt de tanden en kiezen op deze leeftijd en het is dus goed mogelijk dat ze last heeft van het gebit. Ik zou er toch een tandarts bij halen om te controleren want de kans is groot dat ze bijgevuld moet worden of dat er een kies of tand los zit wat haar irriteert.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:39

Bijgevuld is bijgevijld

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:53

In dat geval zou ik eerst even een goede paardentandarts laten komen. Het is namelijk bij jonge paarden sowieso verstandig om ze 2x per jaar even te laten controleren. :)