Vraagje over MR dually halter training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Vraagje over MR dually halter training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 14:32

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met dit filmpje:
Ik heb alleen een paardje wat niet stopt en blijft staan zoals het paard in het filmpje zodat je een release kunt geven zodra hij gaat lopen; mijn paard loopt braaf mee, maaaarrrrrrr niet in draf. Dus je moet het zo zien; ik ga een stukje rennen, maar omdat mijn paard in snelle stap achter me aanloopt, komt er dus geen druk op het touw/halster waardoor het effect niet zo is als in de film. Ik krijg dus mijn paard met geen mogelijkheid in draf :D Ik vind het ontzettend belangrijk dat hij wel degelijk leert naast me mee te draven, aangezien we veel buiten wandelen en die situatie zich wel eens kan aandienen dat dit nodig is. Het betreft een jaarling.
Iemand een suggestie?

Ymor

Re: Vraagje over MR dually halter training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:43

Harder lopen? Touw korter pakken? Als je gaat rennen en hij kan je in stap bijhouden dan lijkt het me niet dat je heel hard loopt.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:44

Misschien een klein zweepje erbij? Of zeg ik nou iets stoms?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:47

Met een leadrope een tikje geven op de plek waar later je been ligt onder het zadel. Daarbij natuurlijk je stem gebruiken, drrraf en uitbundig belonen als hij ook maar 1 pas draf zet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:50

Brendaaaa schreef:
.......ik ga een stukje rennen, maar omdat mijn paard in snelle stap achter me aanloopt..........,

Daardoor denk ik dat je dus wat harder moet rennen :) Probeer ook je 'energie' wat te verhogen, zodat je hulp wat duidelijker wordt. Hoger adem halen bijvoorbeeld en je spieren aanspannen, beetje naar voren leunen, dat soort dingen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:52

Als je gaat slaan of tikken met een zweep/leadrope dan loop je naar mi het doel voorbij van het halster. Het gaat er juist om dat het paard de druk op het halster wil vermijden..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:55

Heb geen ervaring met MR halster, wel met een touwhalster.
Hoe moet een paard de druk vermijden dan als hij niet meeloopt? Dan komt er druk op te staan op zo'n manier dat hij naar achteren gaat en een paard is nog altijd sterker dan een mens dus dat win je niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 14:56

geloof me ik.ga in rengalop whahaha. Punt is zodra hij dan dus idd druk voelt op het halster dan stapt hij gelijk vooruit dus de druk is er direct vanaf. Hij raakt er ook.echt niet van onder de indruk echt zo van: ooo moet ik komen? best joh sjok sjok. Maar op het gemakkie

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 14:59

of tewel; hij doet precies wat hij moet doen maar niet in het tempo wat ik zou willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:59

Ik mis in deze even hoe oud of jong het paardje is waar je dit mee wilt doen?

En in 'rengalop' zal nog wel meevallen, en ook als je in rengalop denkt te moeten rennen, ga je het doel aan dit halster toch echt voorbij :+

Maar dat is moeilijk te zeggen zonder te weten hoe oud of jong het dier is.

Edit: oh, ik zie dat het om je jaarlinger gaat. Denk niet dat het nodig is om daar veel woorden aan vuil te maken, behalve dat je paard slimmer is dan jij :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:00

chelle_dora schreef:
Ik mis in deze even hoe oud of jong het paardje is waar je dit mee wilt doen?

En in 'rengalop' zal nog wel meevallen, en ook als je in rengalop denkt te moeten rennen, ga je het doel aan dit halster toch echt voorbij :+

Maar dat is moeilijk te zeggen zonder te weten hoe oud of jong het dier is.

ja tuurlijk gekheid maar ik maak voldoende snelheid in elk geval. Hij is bijna 9 maanden.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:01

Ymor schreef:
Als je gaat slaan of tikken met een zweep/leadrope dan loop je naar mi het doel voorbij van het halster. Het gaat er juist om dat het paard de druk op het halster wil vermijden..

Niet als dat een vervolg is op de druk op het halster. Dan gaat hij vanzelf de link leggen dat als hij niet reageert op het halster dat er iets volgt. En dan kan je weer terug gaan naar een kleinere hulp

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:02

Ik ken de werking van het MR halster wel, en zo te lezen pak je het ook goed aan.

Wat doe jij als je paard op zijn gemakkie met je mee draaft? Blijf je dan wel op hetzelfde tempo "door rennen"? Of vertraag je onbewust?

Het is super dat je paard met je mee rent op je commando. Ook al is het nog niet snel genoeg, toch doet hij iets goed. Een volgende stap zou dus kunnen zijn om zijn tempo wat omhoog te krijgen. Je kunt dat in theorie voor elkaar krijgen door de release pas te geven op het moment dat hij nog wat meer versneld. Maar dan moet je zelf ook doorrennen en je energie hoog houden :)

Stemcommando's kunnen hierbij ook fijn zijn! Mijn paard heb ik geleerd om aan te draven op een stemcommando. En ik heb een apart stemcommando om hem in dezelfde gang sneller te laten gaan.
Draf is bij mij "twee klikjes" en sneller draven is bij mij "tempo"

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:04

Dan hou je toch gewoon druk tot hij gaat draven en dan laat je de druk los? Als hij in jou tempo kan stappen en dus de druk daarmee ontwijkt moet je dat gewoon lekker zo laten.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:08

Hij snapt waarschijnlijk niet wat je bedoelt.
Dus misschien een hulp erbij die je een helpt het paard van achteren op te drijven?

Bij mijn paard heeft mijn man er in het begin ook drijvend achteraan gelopen.
Tot Jan snapte wat de bedoeling was.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:29

Jongens, dat dier is 9 maanden! Het is allemaal nog een beetje te hoog gegrepen voor hem. Ik zou nog zeker een jaartje wachten met dit.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:42

Ik hoop toch dat jij je paardje wel wat vriendelijker vraagt om aan te draven dan hoe het in dit filmpje wordt voorgedaan (vanaf 2:45). Die plotselinge druk op het halster roept zo'n oppositie-reflex op. De werking van dit halster helpt niet echt mee om het paard te vertellen wat hij moet doen (de neusrien snoert aan, terwijl je juist wil dat hij wijkt voor druk naar voren toe, achter de oren/om de kaak)
Je ziet ook de manier waaróp het paard de 3e (en met name 4e!) keer meeloopt: bang voor de extra druk. Eigenlijk elke keer wanneer er druk op het halster komt, eerst zo'n opposition reflex, terwijl het paard op andere momenten wel netjes wijkt voor druk. Ik zie daarom echt een 'vermijden van druk' en niet zozeer een goed reageren in het 'wijken voor druk'.

@TS: jou paard snapt blijkbaar het wijken voor druk al wel goed, omdat hij in stap netjes meeloopt. In draf zou ik, net als diverse anderen adviseren, eerst proberen om het met kortere lijn te doen. Niet te ver voor je paard uitlopen, maar eerder je hand naar voren doen zodat er direct al contact is. Waar je de release op geeft, is een KLEINE versnelling (dat is het moment waarop hij meegeeft aan de druk). Dus eerst van langzame stap naar snelle stap. En als hij dat snapt, komt de overgang naar draf vanzelf, van snelle stap naar nog snellere stap naar draf. (maar eerlijk gezegd, liever met een halster dat een vriendelijker/logischer werking heeft voor een paard)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:00

Ja ik vind de werking van het halster ook niet echt logisch. Hij wijkt heel goed voor druk, dat heb ik al vanaf zn babytijd aangeleerd, en dat gaat zonder enige dwang. Het meelopen aan de schouder doet hij ook altijd keurig, het gaat echt pas 'mis' bij het meedraven. Hij is fysiek perfect in orde, draaft en doet in de wei in vrijheid prima dus daar ligt het ook niet aan. We doen dit soort oefeningen maar 1 a 2 keer per week een minuutje of 10-20, en daar is niks mis mee, ik heb een bijzonder prettig paardje in mn handen die door iedereen uit de wei kan worden gehaald en kan worden meegeleid, die een voorbeeld is voor veel volwassen paarden bij de hoefsmid en dierenarts dus nee, ik wacht geen jaar met dit soort praktische leermomentjes. Maar het moet wél eerlijk zijn, vriendelijk en niet te langdurig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:16

Kun je geen hulp vragen dat die met een longeerzweep voorzichtig een drijfhulp geeft van achteren met jou stemcommando erbij en jou poging om hem mee te krijgen even een laatste zetje om hem aan het draven te krijgen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:03

Ja, ik denk dat dat wel een optie is inderdaad Ineke, ik denk gewoon dat hij niet begrijpt wat de bedoeling is. Hij kijkt me ook echt zo aan van 'ja, ik loooop toch?'. Lekker ding is het:-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:21

Ook een 9 maanden oud dier kan aan de hand meelopen in draf, is echt geen rocket science. Maar flikker alsjeblieft het Dually Halster in een hoek, begin met een gewoon touwhalster en bouw het meedraven aan de hand op. Mocht je willen weten hoe, verdiep je eens in halter training van western paarden. En onthou dat een 9 maanden oud dier nog een puppy is en zich maximaal 10 minuten per sessie kan concentreren. En voordat je toe bent aan meedraven aan de hand, moeten er andere dingen op hun plek gezet worden zoals bijv. wijken voor druk. Op ieder gedeelte van het lichaam. En dat kan vanaf een aantal dagen na de geboorte. Spelenderwijs.

In een eerder topic gaf je aan helemaal idolaat te zijn van van Monty Roberts, zijn trainingsmethodes, de Join Up en zo te zien ook het Dually Halster, en ook dat je je gaat eigen mix gaat maken van alles wat je aan trainingsmethodes tegenkomt. Dan wil ik bij deze even aangeven dat je daar met de Join Up alleen niet gaat komen. En ook niet als je je eigen mix maakt en dingen overslaat die essentieel zijn in een opleidingstraject van een jong paard. Quod erat demonstrandum.