[AR] Meer inpuls?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Meer inpuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 12:45

Na al ruim 3 maanden vanalles geprobeerd te hebben open ik dit topic mijn probleem is namelijk dat mijn menpony zodra die in de bak is alle inpuls verliest.

We hebben haar nu denk ik een jaar echt goed voor de kar en we hebben haar zelf beleerd. Ik ben eigenlijk altijd de persoon die met haar ment en ze is 6 jaar.

Mijn probleem is dat ze tegenwoordig bij ons op het erf heel goed op stem is. Dit was eerst al veel minder maar na een goede tip van een groom tijdens een wedstrijd is dit enorm verbeterd, helaas neemt ze dit in de bak niet mee maakt niet uit wat ik doe. Als ik het commando draf geeft heb ik geluk als ze direct aandraaft en anders kan dat nog wel tot 2 minuten duren.

Bij vaardigheid wedstrijden lijkt dit volledig te verdwijnen ze word fanatiek maar nog niet zo erg als op het erf (gras). Wat mij het probleem lijkt is dat ze dressuur niks vind maar dat is toch de basis en voor mij zeer belangrijk om deze basis goed aan te leren.

Wie heeft een eventuele oplossing voor mij?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:50

Als je het impuls knopje vindt, wil je het dan ook naar mij sturen :D

Bij ons is het ook hard werken om impuls te vinden en te houden in de dressuur. Zeker in de verzameling is bij ons het knopje meestal uitgezet door Janouk. :D

Wat bij ons helpt, is veel overgangen rijden. Niet anders dan onder het zadel trainen dus. Scherp aan de hulpen maken. Beter korte periodes fanatiek trainen dan een uur aan 1 stuk laten sloffen.
En dan vooral vlak voor de bochten of de wending activeren, als je al weet, dat hij terug gaat vallen.

Vaak is het ook kracht trainen.

VenoSnorlax

Re: Meer inpuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 12:52

Veel overgangen rijden is een goede die kan ik wel toe passen bedankt!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:58

Hoe is haar impuls met een aantal vaardigsheidspionnen in de bak?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:01

Idd, ik ga met Janouk mee.

Veel overgangen, niet te lang trainen. En consequent zijn, draf is draf en anders meteen bij tikken. Ook bij inkakken meteen achter z'n vodden aan zitten.

Ik heb ook een pony die zo lekker lui kan doen, maar ook daar ben ik ZZ mee geworden door gewoon lekker door te trainen. Laatste jaar loopt ze als een trein en is ze fanatieker dan m'n jonge pony's, maar dat heeft wel de nodige tijd gekost.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:09

Ze zal het in de bak wel gewoon saai vinden, aangezien ze op het gras wel voorwaarts is.

Kan je niet dressuur rijden op het gras? Of ergens in de omgeving op een grasveldje?

Misschien gaat ze er dan wel de lol er van in zien.

En anders inderdaad gewoon wat meer doorpakken bij de hulpen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 13:37

Alleen als ze echt merkt dat het om vaardigheid gaat en we op de pylonnen af rijden is ze sneller en fanatieker.
Mijn les is gewoon in de bak en zodra we wat anders dan dressuur doen in de bak is ze wel snel en doet ze haar best.
Dat tikken heb ik vaak het idee dat ik te streng voor haar ben maar die tip had ik idd al wel toegepast en zo is ze wel sneller op het gras geworden

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:24

Inderdaad veel overgangen maken, maar ook tempowisselingen en schijnovergangen. En draf is draf, dan maar de zweep een keer gebruiken. Ze moet wel respect krijgen/houden voor jou.

En zorg voor afwisseling in je dressuurtraining, ze moet het leuk blijven vinden. Zet pilonnen neer gewoon een paar om daar bijv gebroken lijnen of slalom dressuurmatig mee te trainen. Zet er 2 met ruime afstand uit elkaar. Bij de ene pilon ga je draven/of juist stappen, bij de volgende stappen of juist draven. Gewoon op heel speelse manier lekker bezig gaan, haar steeds verrassen, ze mag niet zelf gaan bedenken wat er gaat komen. En inderdaad niet te lang.

Succes.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:25

Veel overgangen en alert maken, geen reactie op stemhulp is een tikje met de zweep.
Niet teveel van het zelfde, maak het spannend voor de pony. (wat gaat er nu voor commando komen?)
Liever kort en intensief dan langdradig en saai.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:29

Hier kan ik echt veel uithalen super bedankt. Het enige probleem is nog wel dat mn les gewoon een uur is en ik daarin niet bepaal wat we doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:43

Ik neem aan dat je dit in je les ook ook gewoon in overleg mee kan nemen. Een half uur goed trainen is veel nuttiger dan door gaan tot het minder goed gaat.

Het doel van les is toch om beter te worden als combinatie en niet perce het uur vol maken?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:52

Ik ga soms ook eerder uit de les omdat de pony op is. Ze is niet zo een fanatieke loper en als ze een half uur a 3/4 uur fanatiek gelopen heeft ben ik tevreden.

Die pionnen werken bij ons goed.

succes