Bijrijdpaard, maar dan voor grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Bijrijdpaard, maar dan voor grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 16:37

Zijn er mensen die op zoek zijn naar een 'bijrijdpaardje', maar dan voor grondwerk? Toen we mijn Haflinger trailertraining gingen geven met de clicker, kwamen we erachter dat ze dat heel erg leuk vond om te doen. We zijn daarna doorgegaan met clickertraining en we proberen haar in de longeercirkel 'los' te longeren. Ik rijd zelf wel met haar, maar ik heb daar doordeweeks weinig tijd voor. Het lijkt me daarom leuk als er iemand is die goed is in grondwerk en die zelf op zoek is naar een paardje om grondwerk mee te doen en die mijn paard af en toe doordeweeks op die manier beweging kan geven.

Eigenlijk start ik dit topic puur ter oriëntatie, dus ik ben nu nog niet direct op zoek naar zo'n type 'bijrijder'. Maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die zoiets zoeken en of er meer mensen zijn die zo iemand voor hun paard hebben. Is het zo dat zo'n 'bijrijder' meestal ook op je paard rijdt? En worden er afspraken gemaakt over bijdragen in de kosten, of laat je dit gewoon voor de lol doen? Brand maar los ;)

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:48

ik heb een stel verzorgshetlanders gehad waar ik ontzettend veel grondwerk mee deed! ik vond het echt altijd heerlijk om te doen en ik denk dat er nog veel meer van die mensen zijn! we kan het anders overkomen dat die gene ook wel is 1 keer in de zoveel tijd een rondje wil rijden aangezien zij/hij er altijd naast staat terwijl ze ziet dat het paard ook bereden kan worden.

zelf zou het mij niet zo veel uitmaken maar nu ik een ontzettend fijn bijrijdpaard heb en een ontzettend aardige eigenaar heb. vind ik het rijden ook ontzettend leuk.

ik zou zobizo als een bijrijder alleen met jou paard bezig met grondwerk geen bijdrage vragen. die gene doet dat het met alle plezier voor jou en jou paard. zij helpt jou om het paard iets te laten doen wat hij echt leuk vind. ik zou zelf hier dan ook nooit een bijdragen voor vragen.

als het om rijden gaat kun je kiezen. ik betaal niks maar heb het wel aangeboden, ik mag het doen om zo de pony ook onder het zadel te berijden. en omdat de eigenarenmij het ook gunnen om lol te hebben tijden het rijden. maar als jij er altijd bij bent en les geeft of dat je paard het niet perse nodig hebt kun je een kleine bijdrage vragen. zelf zou ik dit niet doen want ik gun andere ook plezier met aan paard van iemand anders omdat ik dat zelf nu ook mag

mingming

Re: Bijrijdpaard, maar dan voor grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:57

Ik zoek dus zo iemand, maar het is erg lastig. De meeste mensen willen dan toch persee rijden, of ze zijn nog zo jong en onervaren dat mijn pony over ze heen loopt... Dus in mijn ervaring is het lastig om iemand te vinden :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:02

Ik denk dat er zeker mensen zijn die dit willen doen! Dan zou ik geen bijdrage vragen! Ik heb nu 2 bijrijdpaarden (zelfde eigenaar) en merk toch dat ik vaak meer zin heb om te poetsen enzo dan om te rijden, maar dan moeten ze toch rijden.. En ik zal niet de enige zijn!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:05

Gewoon tegen die tijd een advertentie neerzetten waarin expliciet vermeld staat dat rijden géén optie is. :Y)
Puur dat het paard wel berijdbaar is, maakt niet dat bijrijders persé mogen rijden als ze daar op aandringen, als jij het niet wilt gebeurd het niet.
Er zijn er genoeg die ervaren genoeg zijn en niet willen/kunnen rijden. Ik ken mensen die vanwege een ziekte oid niet meer kunnen rijden/niet kunnen veroorloven te vallen, maar die dolgraag nog met paarden bezig zijn en dus een verzorgpaard zoeken waar ze mee kunnen grondwerken.

Een bijdrage zou ik inderdaad niet persé vragen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:08

Myrthe64 schreef:
Ik denk dat er zeker mensen zijn die dit willen doen! Dan zou ik geen bijdrage vragen! Ik heb nu 2 bijrijdpaarden (zelfde eigenaar) en merk toch dat ik vaak meer zin heb om te poetsen enzo dan om te rijden, maar dan moeten ze toch rijden.. En ik zal niet de enige zijn!

Nee inderdaad! Ik heb het de laatste tijd zo ontzettend druk met alles.. Lange dagen op school, veel huiswerk, werken, sporten. Ik heb vaak geen zin/energie meer om te rijden.

Niina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:13

Er zullen zeker mensen zijn die dit leuk vinden! Zelf vind ik vanaf de grond werken even leuk als rijden :) . Als er gereden mag worden zou je een bijdrage kunnen vragen, maar als dat niet mag dan zou ik geen bijdrage vragen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:23

Ik zoek/zocht ook iemand die veel grondwerk wil doen maar helaas vind je die niet zomaar!

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:52

Ik ben begonnen met Appie mijn verzorgpony waar ik altijd grondwerk mee gedaan heb. Zelf vindt ik grondwerk leuk om te doen! Je kun je paardje er veel mee leren. Van laten rennen ben ik naar (gevorderd) longeren, (VRIJ) springen. Zelf ben ik erg fan van longeren, je kunt er alles mee, springen, met longeersingel, galopsbalken, gewoon van alles. Hij luisterde steeds beter, in het begin beet hij en alles, nu kan ik gewoon in hem vertrouwen.

Ik heb nooit echt clickertraining gedaan. Ik heb wel een clicker en misschien wordt het eens tijd om me daar ook te gaan in verdiepen.

Later kreeg ik Pras en Rob erbij, die staan daar ook. De bijrijder van pras was ermee gestopt. Met hun doe ik ook grondwerk en niet alleen rijden, ik vind grondwerk belangerijk.

Het is tegenwoordig erg bijzonder als je iemand vindt die grondwerk wil doen. Tegenwoordig gaat het alleen maar om het rijden, erg jammer vindt ik zelf, want grondwerk is zo leuk en je kunt er van alles mee,

met grondwerk krijg je veel meer respect en vertrouwen als je het op de juiste manier doet.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:59

Ik denk eerlijk gezegd ook dat er in de leeftijd 12 tot 16 weinig kinderen zijn die op de hoogte zijn van grondwerk. Die hebben een pony om op te rijden wat boeit hun dan wat grondwerk is. Die zien daar het nut nog niet van in denk ik (uitzonderingen daar gelaten).

Misschien helpt het om in een hoger leeftijdsgrens te gaan zitten. 25 tot 40 zoiets. Iemand die de omgang heel fijn vind en die niet meer kan of wil rijden. Weet niet hoe oud je zelf bent maar dat zou je eens kunnen proberen. Ook oudere mensen willen wel verzorgpaarden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:01

Ik denk dat er wel mensen te vinden zijn. Als bijrijder was ik zelf ook meer gericht op grondwerk dan op rijden. Wel zou ik me, nu ik zelf een paard heb dat bereden kan worden, een beetje banketstaaf voelen tegenover degene die grondwerk komt doen, dat die er nooit op mag :P Hoe verkoop je zoiets? Ik zou me dan wel erg elitair voelen :P Hier op bokt klinkt het leuk en logisch, maar ik zou er wel moeite mee hebben om aan iemand te zeggen dat diegene grondwerk met mijn paard mag doen, maar dat ik niet wil dat diegene erop rijdt, terwijl ik zelf wel volop rijd.

Over de bijdrage: wat is precies het verschil tussen grondwerk en rijden, in de zin van dat ik hier lees dat mensen geen bijdrage zouden vragen voor grondwerk maar wel voor rijden? In beide gevallen doet de bijrijder het voor het eigen plezier en krijgt je paard beweging. Waarom zou je dan wel een vergoeding vragen voor rijden en niet voor grondwerk? Het is toch niet 'minder' dan rijden, als die persoon dat nou leuk vindt? Zelf zou ik geen bijdrage vragen voor zowel rijden als grondwerk, maar voor mensen die dat wel doen, snap ik het onderscheid in vergoeding tussen rijden en grondwerk niet zo goed.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:32

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van het bijrijden, dus als ik hier zo lees dat het niet gangbaar is om een bijdrage te vragen dan zou ik dat ook niet doen. Ik ben allang blij als iemand haar beweging wil geven doordeweeks, en zoek dan vooral iemand die dat op een goede manier doet. Ik hoop echt dat zo iemand te vinden is!

@Matedor: Ik had er voor mijn Shetlander nog niet eens aan gedacht, maar er zullen idd ook mensen zijn die het leuk vinden om daarmee aan de slag te gaan. Zij is beleerd aan de lange lijnen en staat nu net zoveel stil is als m'n Haf, dus misschien ook een idee om iemand daarvoor te zoeken voor grondwerk

@Mingming: waar heb je tot nu toe gezocht? Heb je bv oproepen ergens geplaatst, of via via gezocht? Ik ben nieuwsgierig omdat ik geen idee heb waar ik moet zoeken!

@Zwartvosje: die mensen zullen er inderdaad zijn en dat is wel fijn dat ze nog met paarden bezig kunnen zijn. Dat zou wel een win-win situatie zijn, maar hoe vind ik die? :P

@ElisaAppie6: Dat lijkt me dus super gaaf, als iemand ook bv vrij springen zou kunnen leren. Ik heb dat nog nooit geprobeerd omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen, maar als iemand die ervaring heeft zou het fijn zijn als m'n Haf die afwisseling in de beweging heeft

@Koekeroekus: Ik denk ook dat ik beter naar iemand op zoek kan die iets ouder is. Voor mezelf ook wel fijn aangezien ik ook geen puber meer ben ;)

@VogeltjeM: ik snap wel wat je bedoeld dat het lastig te verkopen is dat ze niet mogen rijden. Het gaat alleen om een ouder paardje met wat gezondheidsproblemen. Ze heeft al jaren hoefproblemen en rijdt ook met hoefschoentjes aan, dat zijn dan van die dingen waardoor het wat moeilijker is om d'r aan iemand anders over te laten.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:33

Via marktplaats en bokt markt, en mensen op stal :)

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:53

Ik verzorg 2 paardjes waar ik niet op rijd doe alleen grondwerk met ze longeren lange lijnen vd en ik geniet er elke dag weer van zonder te rijden!

Denk dat vooral de jongere ruiters nog niet weten hoe leuk dit is!
ii ben zelf 19 en geniet elke x weer als ik ze weer een nieuw kunstje geleerd heb, of als ik zie hoe mijn band met ze gegroeit is door middel vam grondwerk

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:07

Ik heb een tijdje een paardje verzorgt die zijn heup uit de kom had gehad. Hem kon ik eerst ook niet rijden omdat hij zijn heup uit de kom had gehad. Na een tijdje liep hij weer beter en kon ik hem wel rijden. Ik vind rijden en grondwerk eigenlijk even leuk, als je maar elke keer iets nieuws leert of iets kan verbeteren. Af en toe ontspanning is natuurlijk ook belangrijk!