Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 11:44

Ik ben van enkele facebookpagina's lid die te maken hebben met paarden. Wat ik steeds vaker tegen kom zijn mensen die met hun paard los door het bos lopen, met een beetje geluk heeft het paard nog een neckrope om maar vaak ook helemaal niets.

Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk omdat, hoe goed de band met je paard ook is een paard toch een vluchtdier blijft. Je brengt niet alleen jezelf, je paard maar ook je medeweggebruikers in gevaar.

Blijkbaar vinden veel mensen het doodnormaal, wat vinden de bokkers hier nu van?

Kan een "band" echt een vluchtdier stoppen zijn instinct te volgen? Ik heb er toch sterk mijn twijfels bij.

Amandavd

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:47

Hier in de buurt zit nog zo'n idioot als je het mij vraagt. Zij galloperen rustig door het bos, twee man te paard ofzo en dan drie a vier los. Als je daar rustig loopt met je kindje of hond schrik je je wezenloos. Het is niet alleen gevaarlijk voor de paarden zelf ( denk aan schrikken/richting weg rennen etc ) maar ook zeker voor andere mensen en dieren in het bos.

Ik vind het echt volslagen belachelijk als je het mij vraagt.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:54

Ik vind t ook onzin... Het is wss om te 'bewijzen' dat een zo'n goede band hebben met hun paard. Terwijl als je echt naar een goede band streeft, je dat enkel aan je paard en jezelf moet bewijzen.
Ik denk ook dat het zeer gevaarlijk is, honden die loslopen dat is verboden (in bepaalde gebieden) en daar klaagt iedereen ook over terwijl het baasje zegt dat 'hij nog nooit iets stouts heeft gedaan'.
En dan zou een vluchtdier van 600kg wél los mogen lopen??

Als er iets gebeurt zal de verzekering daar wss heel moeilijk over doen trouwens, als ze al moeilijk doen over bitloos rijden enzo...

Wie weet is het niet eens legaal, zo op paden die niet privé zijn je dier los laten lopen. Bij honden mag het immers ook niet. Als je de Wild Bunch na wil doen doe t dan lekker in je eigen wei ;-)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:55

Nee,
Een goede band met je paard betekend niet dat een paard zijn instincten niet volgt... een vluchtdier zal vluchten hoor... misschien in mindere mate omdat hij jou kent (en eventueel ook de omgeving) maar dat betekend niet dat het in eens geen eigen gevoelens en instincten meer heeft en volledig op jou vertrouwt en dus poeslief blijft staan als er voor het paard iets engs gebeurd!

Ik vind het dus ook meer dan belachelijk dat mensen zo omgaan met hun dieren, je kan iedereen in gevaar brengen..

Ik geloof er in dat een paard zich als vluchtdier kan overgeven aan een prooidier, en daar inderdaad een band mee kan opbouwen alsin, ik ben de volger en jij de leider. Dit is wat gebeurd tussen mens en paard.. maak je het een vluchtdier te heet onder de voeten zal het altijd onder je uit proberen te vluchten etc...
Dan heb je die band misschien in het bos, met je paard los naast je, maar maakt de omgeving het te heet onder de voeten van het vluchtdier, zal het er onder uit proberen te gaan vluchten...
en dan probeer jij maar eens een paard wat vol angst staat als prooidier rustig te krijgen... dat kan zeker wel hoor! maar niet 123 en alles is in orde, en al helemaal niet zoverre dat het paard helemaal nooit meer ergens van schrikt....

Bedruk de ego over hoe jij en je dier een geweldige band hebben eens een keer weg en wees er puur trots op dat je ondanks een giga goede band, ook nog realistische voor het veiligste kan kiezen ;)

Iedereen mag er trots op zijn een mooie band te hebben met hun paard, maar inderdaad.. houdt dat lekker in de wei + op veilige locaties...
Als je van je erf af gaat, dan houdt je aan een bepaalde code waardoor je voor meer zekerheden zorgt ;)
en inderdaad.. je wil verzekeringstechnisch niet weten wat je op je hals haalt.... ALS het inderdaad al is toegestaan in NL om op niet eigen terrein paarden los te laten lopen..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:16

Bijj ons in het bos ziun er veel met alleen touwhalsters en teugels, dat doe ik ook :-p. Ik maak alleen ritjes in mijn eentje (kleintjes dan op ruiterpaden waar redelijk veel mensen zijn, als er iets gebeurt dan ben ik iig niet alleen). Ik heb dan touwhalster, teugels voor noodgevallen en ik gebruik eigenlijk alleen de neckrope. Als er iets heel ergs gebeurt dan kan ik haar altijd op de kleine circel zetten. Los vind ik toch wel eng hoor... dat doe ik alelen in de grote wei, op het erf als ik het afsluit, los in de open stal maar ik kan haar dan altijd pakken (natuurlijk!!!!).

Los lopen op filmpjes enzovoort, los op het tsrand, los op de hei, nee dat is eigenlijk niks voor mij. leuk om te zien maar er kan altijd wat ergs gebeuren..!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:32

Denk dat veel van dit soort mensen helemaal vol zijn van zichzelf en hun kunnen.
Misschien wel lijden aan hoogmoedswaanzin.
Waarschijnlijk hebben ze dit soort dingen gezien op you tube waarbij het natuurlijk paardrijden te zien is.
Wat daarbij snel vergeten wordt is dat de professionals hier niet alleen zelf járen mee bezig zijn geweest maar dat ook hun paarden een gedegen training hebben gehad.
Dit soort lieden denken zó simpel en zijn inderdaad een gevaar voor zichzelf, hun paard én hun omgeving.
Niet iedereen wordt geboren als een natuurtalent, niet in het dagelijks leven en niet in de sport.
En een "goede band "hebben met je paard of pony wil nog niet zeggen dat je dit soort kunstenaars ( want dat zijn ze wél ) zo maar even kan nadoen.
Dat iemand leuk en graag auto kan rijden maakt hem nog geen formule 1 coureur.
Inderdaad is er niks mis met een beetje uitsloverij, maar doe dat in ieder geval daar waar het hoort, in de wei of in de paddock en laat het échte werk over aan de professionals.

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:35

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom mensen het doen. Het argument is vaak:"als het paard er vandoor gaat kan je het ook niet meer tegen houden". Ik weet niet of hun paarden net zo goed op hun stem zouden reageren als op teugels en iets fatsoenlijke om zijn hoofd maar ik weet wel dat ik meer controle heb met een hoofdstel. Ik zelf ben ook een ongelooflijke angsthaas die niet alleen op buitenrit durft, dus ik vraag me af of mijn mening wel telt maar goed :+

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:38

zou het zelf niet doen.
denk dat mensen het doen voor de foto's. dat ze dan geen hoofsdstel/halster in hebben.
als ik dan toch mn paard "los" wil zou ik alsnog met prikpaaltjes afzetten oid.
helemaal los lijkt me niet echt verantwoordelijk..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:40

Ik was laatst in het bos en daar stond een bordje;

Honden aan de riem en paarden ook vast ;-)

Waarschijnlijk gebeurd het dus wel vaker. Ben er zelf ook totaal geen fan van. Mensen vergeten vaak dat sommige mensen paarden juist heel eng vinden. En dan komen ze ook nog een s los in het bos voorbij. Nou die nemen je dat echt niet in dank af.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:41

Ik vind het ook belachelijk. Hoe goed je band ook is het blijven inderdaad vluchtdieren.

Hier in het dorp ook een meisje die met haar pony,dan wel met halster en touw, galloperend over de weg gaat. In het donker!! Hoe gek ben je... Plus vaak genoeg mensen met neckrope door het bos. Het kan gewoon niet altijd goed gaan, lijkt mij dan.
Laatst bijgewerkt door maysancho op 11-11-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:43

Een hond moet toch ook aangelijnd zijn? Ik vind het dus niet kunnen. Ik denk dat het weinig met 'de band tussen paard en ruiter' te maken heeft, maar meer met mazzel dat het goed gaat.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:43

Ja vind het bezopen. Ook de grote hoeveelheid mensen die dan leuk voor een fotoshoot 'opeens' hun paarden losgooien op het strand of in het bos, of er dan op gaan zitten terwijl dat 9 van de 10 keer helemaal niet mogelijk is. Met die prikpaaltjes zie je het ook zo vaak mis gaan. Zie het zo vaak voorbij komen op bokt, een topic met prachtige foto's, maar dan wel een heel verhaal waar er paniek was omdat paardlief aan de kletter ging. Tja, je vraagt er om. Natuurlijk zijn er ook zat mensen die hun paard wel door en door kennen en zeker weten dat het voor een keer wel mogelijk is om het dier even los te laten of er zonder tuig op de stappen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:44

maysancho schreef:
Ik vind het ook belachelijk. Hoe goed je band ook is het blijven inderdaad vluchtdieren.

Hier in het dorp ook een meisje die met haar pony,dan wel met halster en touw, galloperend over de weg gaat. In het donker!! Hoe gek ben je...

Nou die solliciteerd dan blijkbaar ook naar een plaatsje tussen 6 planken :o
Je zal dat maar tegenkomen als automobilist, je schrikt je wezenloos!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:47

Door dat soort mensen komen er straks dus allerlei regeltjes.
Gezond verstand is soms ver te zoeken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:50

Hier ook een die vaak los graast. Eigenaar ligt dan in het gras te zonnen. Dochter op de fiets naar de manege "oliebol, een pony los" Ging ze er voorzichtig naar toe, eens polshoogte nemen, schrok ze zich wezenloos dat er een eigenaar naast lag. Naast een fiets pad waar ook brommers komen, mensen met honden, en veel ruiters. Tja, dom? of veel vertrouwen in je paard. Ik vind het dom.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:53

Ik vind het ook echt niet kunnen. Ik ken wel iemand die naar buiten gaat terwijl ze een paard rijdt en het andere paard los (weliswaar met halster en singel en zo'n touwtjes ertussen (ff kwijt hoe het heet)) ernaast rent. Vind ik ook niet verantwoord maar het is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Het 'ergste' dat ik ooit gedaan heb is mijn verzorgpaard heel even losgelaten terwijl ze naast me draafde om te kijken of ze nou echt kreupel liep (ze verstapt zich wel eens op de weide en lijkt dan stijf op het randje van kreupel, maar dat is zo weer weg). Hierbij liep ze op het asfalt en dan +- 2 meter van mij af met stevig halster om en halstertouw als teugels om haar nek geslagen met het uiteinde aan het halster geknoopt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:53

Ik denk niet dat ik het ooit zou doen, toch altijd iets om zodat je kunt ingrijpen indien nodig. Een touwhalster met teugels vind ik wel het minimum.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:54

Ik ben zelf al jaren met m'n shet intensief bezig qua training (geen vrijheidsdressuur), en ja, ik kan hem ook in volle vertrouwen los meenemen het bos in. Wat niet wil zeggen dat ik dat ook altijd doe. Op drukke dagen heb ik áltijd een touwtje om z'n nek.
Ik wil nog wel eens met een training, als het echt super gaat, een klein rondje bos los doen (alleen stap, geen pas harder), maar alleen als ik weet dat het rustig is (sochtends heel vroeg, of laat in de namiddag, op een doordeweekse dag). En er zit altijd iets aan z'n lichaam waarmee ik hem kan vastpakken. Dan ben ik ook echt wel heel consequent, mag niet z'n eigen weg gaan lopen, moet m'n hand blijven volgen, waar ik ook ga, moet op m'n stem en m'n lichaamstaal letten. Als hij 1 van deze dingen ook maar iets minder doet of als ie z'n concentratie iets verliest, gaat ie gelijk vast.
Ook gaat hij gelijk vast als ik iets hoor, of als ik iets zie, bij het kleinste dingetje.
Niemand mag mee bij ons rondje los, mag geen afleiding zijn. Ook niet even voor de leuk op een fotoshoot. Gewoon niet, punt. Ik ga geen situaties uitlokken waarbij ik weet dat de sfeer heel anders is, en hij z'n concentratie niet bij mij kan houden.
Ik loop er niet mee op te scheppen in m'n omgeving want dit is niet iets wat je zomaar moet proberen met je pony/paard. Hier zit echt jaren training en samenwerking in (bij mij dan).

Maar inderdaad zijn er ook vele die hier heel laks mee zijn en heel roekeloos.. paard en mens in gevaar brengen, dat vind ik niet kunnen :n

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:57

Dorientjuh, dat klopt. Maar het kan ook zeker hoor, touwhalster met teugels. Veel paarden gaan juist harder rennen of meer in paniek door de "pijnprikkel" van een bit oid. Maar dat is een hele andere discussie die hier niet thuishoort.

Ik vind het wel vaak onverantwoord als mensen zonder zadel naar buiten gaan, je kunt nog zo'n vaste zit hebben, een goede bokkensprong (expres of door paniek) en je ligt er veel sneller af.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:57

ik zou t nooit doen, veels te gevraarlijk, tuurlijk is t leuk maar gevaarlijk, ik zou nog geeneens bitloos op buitenrit gaan

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:05

kan makkelijk, maar je moet er geen andere weg of bosgebruikers mee dwarszitten of lastigvallen en dat is in het drukke Nederland wel erg lastig. Ik heb stage gelopen in Argentinië en daar was het heel normaal. paarden namen ze een stukje mee vast aan een touw, als ze dan ver genoeg van het vertrekpunt waren, dan lieten ze ze los lopen, ze volgde dan gewoon de andere paarden.

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:57

LiannePuthzy schreef:
ik zou t nooit doen, veels te gevraarlijk, tuurlijk is t leuk maar gevaarlijk, ik zou nog geeneens bitloos op buitenrit gaan

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je bitloos gaat of met bit. Het paard kan ook zijn bit tussen de tanden nemen of zijn tong erover gooien en wegrennen. Ik denk dat het maar net is wat jullie gewent zijn.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:59

Leuk idee zeg :roll:, straks gebeurt er wat, rent je paard de weg op. Nou, leuk hoor...
Zou het zelf echt nooit doen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:06

Ik zie het om me heen ook gebeuren, niet perse in het bos, maar wel in brede bermen enz. Vaak zijn het jonge meiden die dat doen. Blijkbaar vinden ze het wel stoer dat de pony los meeloopt. Ik zelf vind het onverantwoordelijk om de redenen die jij ook al noemt. Mocht je pony een keer schrikken dan heb je met touw toch net wat meer te zeggen dan dat ze los lopen. Zelfs na training zou ik het niet doen op de openbare weg. Wat is de toegevoegde waarde er nou van?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:08

LiannePuthzy schreef:

Er zit wel verschil tussen een bitloos hoofdstel of zonder hoofdstel... Deze vergelijking vind ik vreemd. En overigens ook onzinnig, je kunt prima bitloos buitenrijden.

Citaat:
Als er iets gebeurt zal de verzekering daar wss heel moeilijk over doen trouwens, als ze al moeilijk doen over bitloos rijden enzo...

De verzekering doet niet meoilijk over bitloos rijden. Het eerste weet ik niet. :)