Ik longeer veel met mijn 12 jarige fries. Maar als ik haar van draf naar stap terug wil hebben, blijft ze maar door draven. Ze reageert totaal niet op het commando stappen. Ho gaat steeds beter, maar blijft ook nog erg last. Hoe kan ik dit verbeteren?
Wat doe je met je lichaam als je het commando geeft? Waar sta je ten opzichte van je paard? Hoe is je houding?
Nini1992
Geplaatst: 07-11-14 20:53
Rij je met haar? Dan zou je kunnen proberen om bij je overgangen ook je stem te gebruiken op die manier link je het ho aan het terug nemen en leert ze het vanzelf. Vooral blijven oefenen!
Anoniem
Geplaatst: 07-11-14 20:54
Rumpleteaser schreef:
Wat doe je met je lichaam als je het commando geeft? Waar sta je ten opzichte van je paard? Hoe is je houding?
Als ik het commando stap geef, probeer ik mezelf klein te maken, kijk naar de grond en hou me schouders naar beneden, draai me rug naar haar toe als het naar 3 rondjes nog niet lukt en ik loop meer naar de schouder. Soms staat ze dan ineens stil, maar dat is ook niet de bedoeling.
elenaMM77
Geplaatst: 07-11-14 20:56
als ze echt niet terug wil op een laag en traag staaaaaaaaaaappppppuhhhhh dan zit er weinig anders op dan te doen wat je normaal doet als je erop zit. de druk op de teugel opvoeren (in dit geval longeerlijn) en direct loslaten als ze terugkomt naar de stap.
ze moet aan de longeerlijn natuurlijk ook leren wat je bedoelt met je stem, en als ze het wel weet en gewoon doordendert kun je dit natuurlijk ook corrigeren door een duidelijke ophouding met de longeerlijn.
verder heel goed opletten dat je inderdaad zoals hierboven staat aangegeven geen 'aansporende' lichaamshouding of zweephouding houdt... dus zweep naar de grond laten afhangen of zelfs naar achteren steken (sommige mensen vergeten dat de zweep nog steeds 'op het gas' staat, terwijl ze met de stem proberen hem terug te laten komen).
jeaninedow
Geplaatst: 07-11-14 21:00
Hoe lang doe je het al met haar? Ik heb dit ook gehad de eerste periode dat ik mijn (eigenwijze) tinker had, heeft zeker 8 maanden geduurd. Ik longeer echt niet vaak trouwens, had wel sneller gekund. We hadden gewoon behoorlijk wat tijd nodig om aan elkaar te wennen en voor haar om mij als leider te zien en dus volledig naar me te luisteren
Als ze maar door en door ging met draven en ik wilde dat ze ging stappen, ging ik op een gegeven moment over naar halthouden of naar galop, zodat ze in ieder geval iets deed wat ik wilde.
Laatst bijgewerkt door jeaninedow op 07-11-14 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Femkex
Geplaatst: 07-11-14 21:01
Oh, ik heb/had precies hetzelfde. Het gaat nu wel steeds beter.
Eerst probeerde ik de cirkel kleiner te maken en dan beloonde ik hem erg als hij terug naar stap ging. Dit schoot alleen niet erg op en heb ik hem maar laten doordraven en galopperen. Na een tijd werd hij het toch zat/moe en reageerde hij veel beter of m'n commando. M'n commando is én staaaap, maar doordat hij hier niet altijd op reageerde, gebruikte ik ook soms ho. Uiteindelijk heb ik voor ons besloten om echt één commando te gebruiken en niet dingen door elkaar, zodat het voor hem ook duidelijk is. Natuurlijk heel logisch, maar als hij niet ging stappen, ging ik toch vanalles gebruiken om hem terug te krijgen.
Ik denk dat hij niet zo goed snapte, al ging hij wel altijd langzamer draven als ik stap vroeg.. Hihi en dat was ook niet de bedoeling. Het gaat bij mij ook om een Fries!
elenaMM77
Geplaatst: 07-11-14 21:04
wat je kunt oefenen is om haar terug te laten komen in tempo aan de hand... dus halster en halstertouw.. stap en weg stappen met haar.. en hooo om haar te laten stoppen.. als dit eigenlijk niet vlekkeloos gaat dan kun je moeilijk verwachten dat het op afstand wel goed gaat..
ook kun je het aandraven oefenen en het terugkomen op stem ernaast... (galop zal wat lastiger worden, of je moet wel echt hard kunnen rennen hehe).
maar dat heeft dus eigenlijk vooral nut als ze het gewoon niet begrijpt.
Corien_
Geplaatst: 07-11-14 21:05
Als je echt zo handelt als er stond en dat werkt niet is inderdaad een ophouding met de longeerlijn handig, of de zweep voor je paard houden. Soms werkt dat als ho. Als ze dan stil gaan staan is het niet erg, ze reageert dan immers, dus kun je weer verder trainen. En anders misschien een lesje in grondwerk (kan nooit kwaad). Succes!
het is een kwestie van oefenen. Ken hij het commando goed? of nog maar net? Je kunt hem ook kleinere rondjes laten lopen. Ga met hem aan de hand draven en als je gaat stappen zeg je duidelijk maar wel op een rustige toon: hooooooo. Geduld is een schone zaak